Carrefour testuje nowy system. „Przyjęliśmy ponad 40 mln butelek"

Carrefour testuje system kaucyjny. – Od początku naszego testu przyjęliśmy ponad 40 milionów butelek szklanych, co oznacza dwa razy większą zwrotność tego typu opakowań, niż ich sprzedaż w sklepach sieci – mówi Sylwester Mroczek, Menedżer ds. Rozwoju Formatów i Konceptów w Carrefour Polska i ekspert sieci ds. wdrożenia systemu kaucyjnego.

Carrefour testuje. Wdrożył własny system kaucyjny
 – Carrefour Polska znajduje się na zaawansowanym etapie przygotowań do wdrożenia systemu kaucyjnego. Jako pierwsza sieć handlowa w Polsce rozpoczęliśmy testy systemu kaucyjnego, dzięki czemu jesteśmy przygotowani na zmianę, która oficjalnie wejdzie w życie na początku przyszłego roku. W grudniu 2020 roku rozpoczęliśmy pilotażowe działania, przyjmując szklane butelki zwrotne w warszawskich sklepach bez konieczności okazywania dowodów zakupu. Ten etap rozszerzyliśmy na wszystkie nasze sklepy własne, a następnie uruchomiliśmy w styczniu 2023 roku własny system kaucyjny oparty na automatycznej zbiórce opakowań w 10 wybranych placówkach województwa śląskiego. Obecnie planujemy rozszerzyć te działania na inne miasta w Polsce – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Sylwester Mroczek, Menedżer ds. Rozwoju Formatów i Konceptów w Carrefour Polska i ekspert sieci ds. wdrożenia systemu kaucyjnego.
 – Od początku naszego testu przyjęliśmy ponad 40 milionów butelek szklanych, co oznacza dwa razy większą zwrotność tego typu opakowań, niż ich sprzedaż w sklepach sieci. W przypadku opakowań plastikowych i aluminiowych po napojach zebraliśmy z kolei ponad 15 milionów opakowań w ciągu 12 miesięcy trwania tego etapu naszego testu. Jednocześnie jako firma wypłaciliśmy naszym klientom ponad 2 miliony złotych w bonach, które pozwoliły im taniej zrobić zakupy w naszej sieci. Sukces tego pilotażu świadczy z jednej strony o gotowości społeczeństwa na przyjęcie nadchodzącego systemu kaucyjnego, a co ważniejsze – na aktywne w nim uczestniczenie – tłumaczy.

Carrefour rozmawia z dostawcami maszyn
Sylwester Mroczek dodaje, że w zakresie zakupu maszyn i urządzeń do zbierania opakowań Carrefour prowadzi rozmowy z potencjalnymi dostawcami.
– Naszym celem jest wyposażenie wszystkich naszych sklepów własnych oraz każdego naszego partnera biznesowego we właściwe rozwiązanie techniczne dla systemu kaucyjnego w jego placówce, niezależnie od tego, czy jest to duża galeria handlowa, czy mały, osiedlowy sklep franczyzowy. Aktualnie finalizujemy szczegóły dotyczące ilości, rodzaju i dostawcy tych maszyn – mówi.
– W sklepach Carrefour planujemy zarówno automatyczną zbiórkę opakowań, jak i ręczny odbiór butelek. Ręczny odbiór butelek był już testowany w naszych warszawskich sklepach, a obecnie znajdujemy się na etapie przygotowań do jego wdrożenia na szerszą skalę – dodaje.

Zachęta do zwracania butelki do sklepu
– Stworzyliśmy też pierwszy w Polsce produkt – wodę mineralną produkowaną pod marką własną i oferowaną w plastikowym opakowaniu 0,5 litra, która spełnia wszystkie wymogi nowej ustawy, a także wyznacza trendy w nowym systemie kaucyjnym. Kluczowe jest jej oznakowanie, bo pomaga śledzić obieg danego opakowań w całym łańcuchu logistycznym. Etykieta tej butelki została wyposażona w specjalny kod dwuwymiarowy (2D) zgodny ze standardem GS1, który dostarcza więcej informacji o produkcie oraz danych istotnych w łańcuchu dostaw i obiegu zwrotnym. Kod ten pozwala zoptymalizować kluczowe procesy biznesowe, a także znacznie zwiększa bezpieczeństwo obiegu opakowań zwrotnych, chroniąc system kaucyjny przed ewentualnymi nadużyciami ze strony jego uczestników – opowiada.
– Ponadto, na etykiecie naszej nowej butelki, znajdą się informacje dotyczące wysokości kaucji, wybranego operatora systemu kaucyjnego, zalecenie dotyczące niezgniatania i niewyrzucania opakowania, a także tzw. call to action, czyli zachęta do zwracania butelki do sklepu, aby odzyskać zapłaconą kaucję – dodaje.

Minimalizacja negatywnych skutków finansowych
– Największym wyzwaniem dla naszej sieci jest minimalizacja negatywnych skutków finansowych dla wszystkich uczestników rynku, zwłaszcza dla naszych partnerów franczyzowych. Dlatego aktywnie pracujemy nad strategiami, które pozwolą zminimalizować koszty adaptacji systemu dla małych sklepów – podkreśla.
 – Jeżeli chodzi o kwestie odbioru opakowań po produktach nabiałowych, to nie jest to łatwa kwestia, przede wszystkim z uwagi na kwestie uciążliwości zapachowej. W ramach planowanych przez nas testów, również pracujemy nad tym asortymentem. To, co warto podkreślić, nie ważne kiedy wejdą przepisy dotyczące tego asortymentu, nasza sieć będzie na nie gotowa – podsumowuje Sylwester Mroczek.
 

Współpraca