Jak inflacja wpływa na codzienne zakupy Polek i Polaków?
11.10.2022 -
Aż 93,2% ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy musiało zrezygnować z zakupu konkretnych produktów lub kupuje ich mniej.
Polacy szukają okazji cenowych w aplikacjach
Aplikacja Moja Gazeta zapytała swoich użytkowników o to, jak inflacja wpłynęła na codzienne zakupy w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jak można się domyślić, ostatnie pół roku wielu osobom upłynęło pod znakiem intensywnego polowania na okazje oraz rezygnowania ze zbędnych wydatków. Szczegółowe wyniki badania prezentujemy poniżej.
Oszczędności a wzrost cen
90,3% ankietowanych przyznało, że wzrost cen ma i miał wpływ na zakupy w ich gospodarstwach domowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Ceny rosną już od kilkunastu miesięcy, a wzrost kosztów życia dotyka coraz więcej osób.
Jak wzrost cen odbił się na zakupach użytkowników Mojej Gazetki? Ankieta pokazała, że badani zdecydowanie częściej niż kiedyś szukają promocji — przyznało to 73,4%. 50,8% kupuje mniej produktów niż dawniej oraz wybiera produkty tańsze niż kiedyś. 44,8% dokładniej niż wcześniej planuje zakupy.
W ankiecie pojawiły się także inne odpowiedzi, podane przez badanych. To m.in. konieczność odmawiania sobie wielu rzeczy, niekupowanie produktów na zapas oraz prowadzenie w miarę możliwości własnych upraw.
Inflacja 2022: Z czego rezygnujemy?
Aż 93,2% ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy musiało zrezygnować z zakupu konkretnych produktów lub kupuje ich mniej.
Bazując na odpowiedziach badanych, najczęściej rezygnujemy lub ograniczamy zakup mięsa i ryb, pieczywa, słodyczy, nabiału, przekąsek, masła, cukru czy owoców.
Nie brakowało też odpowiedzi, w których ankietowani przyznawali, że ograniczają zakup wszystkich produktów spożywczych lub rezygnują z wielu rzeczy, które jeszcze niedawno kupowali.
O ile wzrosły koszty zakupów?
Badanych poproszono, aby oszacowali, jak w ujęciu procentowym zmieniły się ich wydatki na jedzenie w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Najczęściej przewijającymi się odpowiedziami było 20%, 30%, 40%. Nie brakowało jednak wskazań, że codzienne zakupy spożywcze podrożały o 50%, 70%, a nawet 100%.
Jedynie mniej niż 1% badanych wskazywało na jednocyfrowy wzrost lub jego brak.
Wyniki ankiety potwierdzają to, co słychać w ogólnej dyskusji — wszystko drożeje, a standard życia wielu Polek i Polaków coraz bardziej się obniża. Coraz mniej osób może pozwolić sobie na beztroskie zakupy, a w koszykach w wielu przypadkach lądują jedynie podstawowe produkty.
Badani rezygnują z zakupów, które nie są konieczne, przywiązują większą wagę do obowiązujących promocji, dokładniej planują zakupy i wybiera tańsze zamienniki produktów, z których korzystali jeszcze do niedawna.
(11.10.2022 za portalspozywczy.pl)