Jak Polska może podbić chiński rynek mleka?

24.10.2023 -

– Aby odnieść sukces na rynku chińskim, polskie firmy powinny być tam stale obecne. Same targi już nie wystarczają. Warto pamiętać, że konsumenci w Państwie Środka są bardzo wyedukowani i świadomi – mówi Jacek Strzelecki, ekspert rynku chińskiego.

Polska Izba Mleka zorganizowała konferencję prasową, finansowaną z Funduszu Promocji Mleka, podczas której Jacek Strzelecki, ekspert rynku chińskiego, opowiedział o tym, jak zmienił się chiński rynek mleka i eksport mleka z Polski do Chin po pandemii SARS-Cov-2.

Chiny za 15 lat zapewnią sobie samowystarczalność produkcji mleka

Ekspert w prezentacji poruszył takie zagadnienia, jak ogólna ocena chińskiego rynku mleczarskiego w 2022 – stabilność na rynku z tendencją wzrostową. W jego ocenie ani wojna na Ukrainie, ani globalna inflacja nie zachwiały tego rynku.

– Rynek mleczarski w Chinach rozwija się powoli, ale stabilnie. Wzrost jest szacowany na 7-9% r/r. Rząd chiński prowadzi długofalowy program, którego celem jest osiągnięcie samowystarczalności w produkcji mleka w perspektywie 15 lat. W mojej ocenie może to nastąpić jeszcze szybciej. Rząd chiński mocno inwestuje w genetykę krów, aby poprawić ich wydajność

– mówił Jacek Strzelecki.

Handel produktami mleczarskimi z Chinami

W 2023 r. w okresie styczeń – lipiec Polska wyeksportowała do Chin 30 026 ton serwatki (0404), 2 322 tony mleka i śmietany, także w proszku (0402) oraz 32 361 ton mleka surowego i śmietany (0401). (dane MriRW).

W kategorii sery i twarogi Polska wyeksportowała do Chin w okresie styczeń – sierpień 2023 r. 61,6 ton produktów, to o 37% więcej ilościowo niż przed rokiem (dane z Min. Finansów).

Ekspert zwrócił uwagę, iż rząd chiński stara się z juana stworzyć walutę globalną.

– Z tego względu w wymianie handlowej preferowane są firmy, które zgadzają się dokonywać rozliczeń nie w euro czy dolarze, ale w chińskiej walucie – dodał Jacek Strzelecki

 

Chińska polityka żywieniowa

Ciekawostką jest, iż ser obecnie uwzględniono w wytycznych żywieniowych dla mieszkańców Chin, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Od najmłodszych lat zachęca się dzieci do jedzenia sera na śniadanie, aby zwiększyć spożycie wapnia, białka i mikroelementów.

Aby odnieść sukces na rynku chińskim, polskie firmy powinny być tam stale obecne. Same targi już nie wystarczają. Warto pamiętać, że konsumenci w Państwie Środka są bardzo wyedukowani i świadomi. Jest to wynik prowadzonej polityki edukacyjnej po skandalu z melaniną w mleku dla dzieci, w wyniku którego wiele z nich zmarło. Polskie firmy muszą starać się zrozumieć chińskich konsumentów, chińską politykę i realia – podkreślał Jacek Strzelecki.

Jest to tak ogromny rynek, iż każdy produkt – mleko spożywcze, mleko w proszku, sery itd. trzeba rozwijać inaczej i niezależnie od siebie. Nie da się robić tego sztampowo.

Projekt Trade Milk

Projekt Trade Milk jest kontynuacją 3-letniego programu informacyjno-promocyjnego, finansowanego w latach 2014-2017 ze środków Unii Europejskiej, służącego promocji wysokiej jakości produktów mlecznych pochodzących z Unii Europejskiej.

Na wstępie konferencji głos zabrała Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.

– Chiny to największy rynek żywności i napojów na świecie i jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla europejskiego eksportu mleczarskiego. Pamiętam jak na początku naszych działań na targach częstowaliśmy konsumentów pokrojonym w kostki żółtym serem i prawie wszyscy pytali nas czy to biała czekolada. Dzisiaj, dzięki działaniom Polskiej Izby Mleka, polskie produkty mleczarskie są coraz bardziej rozpoznawalne na terenie Chińskiej Republiki Ludowej, co mnie ogromnie cieszy – powiedziała Agnieszka Maliszewska.

(24.10.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)

 
 
 
 

Współpraca