Jakie marki FMCG są najpopularniejsze w Polsce? Mleczarstwo dominuje

Najnowszy Raport Brand Footprint Europe prezentuje najczęściej wybierane przez Polaków marki FMCG. Wyniki są oparte na całorocznej obserwacji koszyków zakupowych 13,5 mln polskich gospodarstw. W pierwszej dziesiątce, są aż 4 marki mleczarskie.

Jakie marki FMCG są najpopularniejsze w Polsce? Są wyniki rankingu
Raport Brand Footprint Europe to szczegółowe badanie, które pokazuje, jakie marki są najchętniej wybierane przez konsumentów w danym kraju. Niekwestionowanym liderem wyborów zakupowych Polaków okazała się marka Mlekovita, która zajęła 1. miejsce w rankingu głównym FMCG (jest też liderem w podkategorii nabiałowej), osiągając wskaźnik Consumer Reach Points (CRP) na poziomie 250,1 mln. Piątnica zajmuje wśród nich drugie miejsce, ze wskaźnikiem na poziomie 242,2 mln, a trzecie Mlekpol ze wskaźnikiem na poziomie 203,4 mln.

– Pierwsze miejsce w rankingu najczęściej kupowanych przez Polaków marek jest dla nas wyjątkowo satysfakcjonujące i szczególnie ważne, ponieważ jest efektem decyzji zakupowych naszych rodaków. To oni z całej branży FMCG najchętniej wybierają właśnie Mlekovitę. To jasny sygnał od konsumentów, że dla nich produkty marki Mlekovita są numerem jeden, wygrywają smakiem i jakością. Świadczy to nie tylko o najsilniejszej na ryku FMCG pozycji marki Mlekovita, ale również o lojalności konsumenckiej w mocno konkurencyjnej branży  – mówi Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński.
W rankingu pojawia się również czwarta marka mleczarska obecna w Polsce. Miejsce piąte zajmuje Zott ze wskaźnikiem 155,5 mln.

Które marki rosną, a które tracą?
Warto odnotować, że marki Mlekovita oraz Piątnica mają tendencję wzrostową odpowiednio 0,7 oraz 2. Natomiast Mlekpol i Zott zanotowały straty – odpowiednio -7,2 i -4,5.

Pierwsze trzy miejsca w rankingu należą do marek polskich spółdzielni mleczarskich. Spośród nich Piątnica jest producentem o najmniejszych obrotach ogółem, natomiast częstotliwość zakupu jej produktów jest najwyższa. W 2023 r. polscy konsumenci kupili ją średnio 17,8 razy, co stanowi najlepszy wynik nie tylko wśród marek nabiałowych, ale wszystkich marek FMCG uwzględnionych w badaniu.

Wysokie, drugie miejsce Piątnicy w rankingu najczęściej kupowanych przez Polaków marek obejmujących całą branżę FMCG to wspaniała wiadomość, tym bardziej, że – jak widzimy – wskaźnik Consumer Reach Points ma tendencję wzrostową. Z jednej strony jest to dowód na mocną pozycję nabiału w koszykach zakupowych Polaków, a z drugiej pokazuje ogromne przywiązanie konsumentów do marki Piątnica – mówi Łukasz Kalinowski, wiceprezes ds. handlu i marketingu w OSM Piątnica

Raport Brand Footprint Europe jest częścią serii Global Brand Footprint tworzonej przez CPS GfK we współpracy z Kantar Worldpanel. Dane pochodzą z 21 rynków europejskich, a przeanalizowanych zostało ponad 20 600 marek konsumenckich (z wyłączeniem marek własnych sprzedawców detalicznych). Raport obejmuje pięć kategorii FMCG: nabiał, napoje, żywność, środki czystości oraz higiena osobista i uroda. Wyniki raportu zostały przygotowane w oparciu o całoroczną obserwację koszyków zakupowych oraz zachowań gospodarstw domowych w poszczególnych krajach Europy.
 

Współpraca