Kampania „Mam kota na punkcie mleka” z wizytą w Warszawie

14.05.2015 r. -
O tym, jak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz roli programów edukacyjno-informacyjnych w tym obszarze mówili organizatorzy kampanii „Mam kota na punkcie mleka” podczas wizyty w Warszawie. Na spotkanie, które odbyło się 14 maja w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, zostali zaproszeni przedstawiciele warszawskich mediów oraz uczniowie szkół, które przystąpiły do programu.
Czwartkowe przedpołudnie było okazją do przyjrzenia się rezultatom kampanii, której celem jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych do spożywania mleka i jego przetworów. Ponad dwa lata intensywnych działań prowadzonych w jej ramach zaowocowały znakomitymi wynikami: na zaproszenie do programu odpowiedziało blisko 2500 szkół i 263 000 dzieci, w tym 283 placówki i 42 265 uczniów z województwa mazowieckiego.
Mleko w liczbach
W Polsce produkuje się nieco ponad 12 mld litrów mleka rocznie (dane IERiGŻ ). Choć pod tym względem zajmujemy czwarte miejsce w Unii Europejskiej (dane Eurostat za 2013 r. http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Milk_and_milk_product_statistics), spożycie mleka w naszym kraju jest niemal o połowę mniejsze niż średnia unijna i wynosi około 206 litrów na osobę rocznie (dane GUS i obliczenia IERiGŻ ). Jest jednak powód do optymizmu: z rezultatów badań w zakresie spożycia mleka przeprowadzonych wśród uczniów szkół biorących udział w programie „Mam kota na punkcie mleka” wynika, że wzrosła zarówno częstotliwość, z jaką młodzi Polacy sięgają po produkty mleczne, jak również wiedza o wartościach odżywczych mleka i jego roli w diecie. Już ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych. – Rezultaty badań świadczą o tym, że mleczna edukacja przynosi konkretne efekty. Dzieci są coraz bardziej świadome tego, w jaki sposób powinny się odżywiać. Cieszy nas, że ta wiedza przekłada się na ich faktyczne wybory żywieniowe i w codziennym uczniowskim jadłospisie coraz częściej goszczą produkty z nabiałowej rodziny – podkreśliła Marta Jemieljańczuk z Polskiej Izby Mleka.
Na rolę prawidłowych nawyków żywieniowych uwagę zwróciła Joanna Jankowska, dietetyk oraz ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”. – Dobrze zbilansowana dieta, bogata
w niezbędne organizmowi składniki odżywcze, witaminy oraz minerały, to podstawa prawidłowego rozwoju. Jednym z najbardziej wartościowych jej elementów są produkty mleczne. Ich regularne spożywanie to znakomity sposób na dostarczenie organizmowi łatwo przyswajalnego wapnia, wysokiej jakości białka, witamin z grupy B, a także A i D – wyjaśniła. Zdaniem ekspertów z Instytutu Żywienia i Żywności, aby pokryć dobowe zapotrzebowanie na wapń, dzieci powyżej 10 roku życia powinny sięgać po 3-4 porcje nabiału dziennie. – Jedna porcja to, przykładowo, szklanka mleka lub kefiru, kubeczek jogurtu albo dwa plasterki sera żółtego – wylicza Joanna Jankowska.
Dzieci z mlekiem za pan brat
Na uczniów zaproszonych do udziału w Mlecznych Lekcjach czekał Kot Mleczysław oraz doświadczeni animatorzy, którzy poprowadzili interaktywne zajęcia według scenariusza łączącego edukację z zabawą. Grając w specjalnie przygotowaną Mleczną Grę planszową, rozwiązując rebusy i tworząc mleczny komiks dzieci dowiedziały się, jakie cenne składniki odżywcze kryją się w produktach nabiałowych, a także dlaczego warto „mieć kota na punkcie mleka” podczas komponowania codziennej diety. Na koniec każdy uczestnik zajęć mógł przez chwilę zmienić się w małego artystę, ozdabiając kubek na mleko według własnego pomysłu. Przez cały czas wysiłkom uczniów kibicował Mleczysław. W finale spotkania sympatyczny bohater mlecznej kampanii wręczył dzieciom dyplomy i pozował z nimi do pamiątkowego zdjęcia.

O programie
Celem programu „Mam kota na punkcie mleka” jest edukowanie odbiorców w zakresie zasad racjonalnego żywienia oraz roli mleka i produktów mlecznych w diecie. Projekt obejmuje działania informacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, ich rodziców oraz nauczycieli z całego kraju. Trzyletnia kampania, prowadzona przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, Rządu Polskiego oraz Funduszu Promocji Mleka.
Edukacja dzieci i młodzieży szkolnej na temat walorów mleka i produktów mlecznych to cel jaki postawili sobie organizatorzy kampanii „Mam kota na punkcie mleka”. Dotychczas zarejestrowało się w nim blisko 263 000 uczniów i 2500 szkół z całej Polski. Trwający obecnie nabór placówek to już ostatnia szansa, by zgłosić szkołę do programu i skorzystać z edukacyjnej oferty jaką przygotowali pomysłodawcy akcji: Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
Impulsem do rozpoczęcia programu „Mam kota na punkcie mleka” był raport „Przegląd rynku produktów mleczarskich”, przeprowadzony w 2009 roku przez Polską Izbę Mleka (PIM). Wynika z niego, że 22% chłopców i 16% dziewcząt w wieku gimnazjalnym spożywa mleko nie częściej niż co 2-3 tygodnie. To zdecydowanie za mało, by sprostać zapotrzebowaniu młodego organizmu na składniki odżywcze i witaminy, niezbędne do jego prawidłowego wzrostu i rozwoju.
Więcej niż szklanka mleka
Mimo że pod względem konsumpcji mleka w przeliczeniu na mieszkańca daleko nam jeszcze do unijnej średniej (jak wynika z szacunków IERIGŻ, w 2014 roku spożycie mleka w Polsce wynosiło około 206 litrów na mieszkańca i było o ponad 100 litrów mniejsze niż średnia unijna), efekty mlecznej edukacji napawają optymizmem. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez organizatorów po drugim roku programu, wiedza dzieci w wieku szkolnym na temat roli mleka w codziennej diecie jest coraz większa. Młodzi respondenci są zgodni, że jedzenie nabiału sprzyja zachowaniu dobrej formy: wzmacnia kości (97%), dostarcza organizmowi cennych witamin i minerałów (86%), do tego poprawia pamięć oraz koncentrację (76%).
Wzrost wiedzy o właściwościach produktów mlecznych i ich dobroczynnym wpływie na funkcjonowanie organizmu przekłada się na konsumenckie wybory dzieci objętych programem.
Z badań wynika, że w jadłospisie tak młodszych (7-9 lat), jak i starszych adresatów kampanii (10-13 lat) najczęściej goszczą płatki z mlekiem, kakao oraz jogurty. Sięga po nie aż czworo z pięciorga uczniów. Niemal połowa dzieci deklaruje, że codziennie pije mleko, zaś co trzeci badany nie wyobraża sobie dnia bez jogurtu i kanapki z żółtym serem.
Białko, wapń i witaminy
Dlaczego mleko i przetwory mleczne powinny znaleźć stałe miejsce w codziennej diecie dzieci i młodzieży? Zdaniem Joanny Jankowskiej, dietetyka i eksperta kampanii „Mam kota na punkcie mleka”, produkty mleczne należą do najbardziej wartościowych produktów spożywczych ze względu na zawartość wysokowartościowego białka i wapnia, które odgrywają znaczącą rolę w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju organizmu, przypadającego właśnie na wiek szkolny.
– Jedna szklanka mleka albo odpowiadająca jej ilość produktów mlecznych dostarcza dziecku dawkę pełnowartościowego białka do budowy nowych komórek i tkanek oraz wapnia wzmacniającego kości i zęby. Ale to nie wszystkie cenne z żywieniowego punktu widzenia składniki, które kryją się w produktach mlecznych. W mleku i jego przetworach znajdziemy także zestaw witamin z grupy B, zapewniających sprawne funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, witaminę A i D, a także cynk oraz jod – wylicza Jankowska.
Jak wynika z danych przedstawionych przez PIM (M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, Wyd. PZWL, Warszawa 2008), średnia zawartość wapnia w diecie dzieci w wieku 11-15 lat (na przykładzie Warszawy) wynosi 850 mg (chłopcy) i 678 mg (dziewczynki). Natomiast według Instytutu Żywności i Żywienia, dzienna zalecana norma dla dzieci w tym wieku to 1300 mg. – Aby pokryć dobowe zapotrzebowanie na ten biopierwiastek, dzieci i młodzież powinny spożywać każdego dnia 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych. Jedna porcja to np. szklanka mleka lub kefiru, kubeczek jogurtu albo dwa plasterki sera żółtego – podpowiada Jankowska.
Dla każdego coś… mlecznego
Działania realizowane w ramach programu mają na celu przede wszystkim edukację, ale realizowaną w ciekawej konwencji pełnej gier, zabaw oraz konkursów. – Każda szkoła uczestnicząca w programie otrzymuje pakiet materiałów edukacyjnych opracowanych przez metodyków nauczania, dietetyków oraz psychologów, w skład którego wchodzą broszury ze scenariuszami zajęć dla dzieci, młodzieży, nauczycieli, a także poradnik dla rodziców – mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka.
Ponadto na uczniów zarejestrowanych w programie czekają dwie gry edukacyjne: dedykowana młodszym dzieciom gra karciana „Mleczna Farma” i przeznaczona dla dzieci starszych internetowa gra „Mleczna Kraina”.
W trakcie kampanii organizowane są też liczne konkursy, w których dzieci mogą wygrać atrakcyjne nagrody. Dotychczas uczniowie mogli spróbować swoich sił m.in. w konkursie muzycznym, w efekcie którego powstał hymn mlecznej kampanii oraz w konkursie literacko-plastycznym, który zaowocował powstaniem książki o przygodach Kota Mleczysława, złożonej z najciekawszych prac nadesłanych przez uczestników.
Wzorem poprzednich lat, również w tym roku organizatorzy programu przewidzieli wydarzenia specjalne. W ramach Mlecznych Lekcji, odbywających się w 19 największych miastach Polski, uczniowie z wybranych szkół będą mogli spotkać się z sympatycznym Kotem Mleczysławem oraz towarzyszącą mu ekipą animatorów, którzy poprowadzą specjalne zajęcia edukacyjne na temat walorów odżywczych mleka i jego przetworów.
Kontakt dla mediów
Biuro prasowe programu „Mam kota na punkcie mleka”:
Iga Krysa tel.: (+48) 795 573 500; e-mail: krysa@mamkotanapunkciemleka.pl
Polska Izba Mleka: Marta Jemieljańczuk tel.: (+48) 85 674 73 29; e-mail: kampania@izbamleka.pl