Niższe ceny produktów mlecznych powinny skutkować wzrostem konsumpcji

10.02.2023 -

Obecne niższe ceny produktów mlecznych powinny przełożyć się na wzrost konsumpcji, ponieważ część konsumentów ograniczyła wydatki na nie ze względu na zbyt wysokie ceny. Ponadto, produkcja mleka w większości krajów europejskich spada, zmniejsza się liczba gospodarstw, co może spowodować mniejszą podaż mleka na rynku, jak tłumaczy Marcin Stradowski, partner w firmie handlowej Foodcom S.A.

Rekordowa cena masła, która była symbolem wzrostu inflacji w Polsce w zeszłym roku – teraz spada.

„Jest to jednak naturalna konsekwencja nadpodaży mleka na rynku wśród eksporterów produktów mlecznych, na który dodatkowo nakłada się malejący popyt, spowodowany wzrostem kosztów życia oraz droższych produktów spożywczych” – tłumaczy Marcin Stradowski, partner w firmie handlowej Foodcom S.A.

Branża mleczarska mierzy się z wieloma wyzwaniami

Jak podkreślił Stradowski, niższe ceny w dyskontach mogą napawać konsumentów optymizmem, jednak nie powinni oni zapominać, że sytuacja ta może mieć negatywny wpływ na sektor mleczarki.

„Przyspieszająca inflacja, kryzys energetyczny, wzrost kosztów i cen paliw oraz innych środków do produkcji nabiału to tylko część wyzwań z jaką musi mierzyć się branża. Dodatkowo, silniejsza presja ze strony sieci handlowych oczekujących obniżenia cen budzi niepokój wśród mleczarzy, którzy obawiają się konieczności ograniczenia produkcji wyrobów mleczarskich, ze względu na zbyt wysokie koszty przetwórstwa i utrzymania zakładów, a w rezultacie płynności finansowej. Spadek cen mleka może stanowić największe zagrożenie szczególnie dla małych mleczarni, mierzących się dodatkowo z dużą konkurencją na rynku” – zaznacza Stradowski.

„Wszystkie podmioty rynku - rolnicy, mleczarze, producenci i konsumenci działają w bardzo zmiennych warunkach, dlatego stała analiza dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej jest niezbędna, aby wypracować porozumienie zapewniające rentowność każdemu z uczestników rynku. Balans między interesem wytwórców, a odbiorców końcowych powinien zostać zachowany” – stwierdza ekspert.

Spadek cen w sklepach powinien przełożyć się na wzrost konsumpcji

Jak poinformował Stradowski, obecne niższe ceny produktów mlecznych powinny przełożyć się jednak na wzrost konsumpcji, ponieważ część konsumentów ograniczyła wydatki na nie ze względu na zbyt wysokie ceny. Ponadto, produkcja mleka w większości krajów europejskich spada, zmniejsza się liczba gospodarstw, co może spowodować mniejszą podaż mleka na rynku.

„Z perspektywy handlu towarami spożywczymi ważna jest oczywiście nie tylko cena, ale również jakość, na którą wpływ ma wiele czynników takich jak pogoda, czy dostępność dobrej jakości nawozów oraz jak w przypadku produkcji mleka - pasz, przekładających się na końcową wartość odżywczą produktu. Jest to aspekt, o którym konsumenci często zapominają, skupiając się na kwotach z paragonów. Świadomość konsumencka może więc być dobrą strategią na nadchodzące miesiące” – podkreśla Stradowski.

(10.02.2023 za farmer.pl)


Współpraca