Nowy obowiązek raportowania dla tysięcy firm. Czy mleczarstwo jest na to gotowe?

24.08.2023 -

Już od kilku miesięcy działa Komitet Sterujący z udziałem Związku Polskich Przetwórców Mleka, który poszerza wiedzę wśród zakładów i spółdzielni mleczarskich na temat wprowadzanych rozwiązań z zakresu zrównoważoności. Szczególnie istotne jest raportowanie w zakresie zrównoważonego rozwoju (dyrektywa CSRD), które nakłada na firmy obowiązek składania corocznych raportów – mówi Marcin Hydzik, Prezes Zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Zbyt mała świadomość konieczności wdrażania raportowania pozafinansowego

Raporty te muszą zawierać dane dotyczące ich wpływu na środowisko, społeczeństwo, prawa człowieka i ład korporacyjny.

Świadomość dotycząca konieczności wdrażania raportowania pozafinansowego (ESG) wśród wielu zakładów przetwórczych jest ciągle niewystarczająca. Uważa się, że skoro firma jest za mała i ESG jej nie obejmie, to problem nie istnieje. Tymczasem nie jest to prawda. Bez zatroszczenia się o ESG we własnej firmie współpraca z sieciami handlowymi i innymi podmiotami objętymi dyrektywą CSRD będzie bardzo utrudniona - mówi prezes Hydzik.

Kogo obejmie nowy obowiązek raportowania?

Nowe raportowanie wkrótce obejmie grupę ponad 3500 przedsiębiorstw, a to oznacza, że o wymogi z nim związane będą także pytani kooperanci i dostawcy. Czy nie będzie za późno, gdy dopiero zapytania partnerów handlowych odnośnie kwestii zrównoważonego rozwoju pomogą otworzyć oczy na to wyzwanie?

Pozostaje otwarte pytanie, na ile małe i średnie podmioty bez odpowiedniej, wyszkolonej w zakresie ESG kadry, dadzą sobie radę z nowymi obowiązkami.

Stąd rola organizacji branżowych, takich jak Związek Polskich Przetwórców Mleka, aby dostarczyć pomocnych narzędzi w postaci szkoleń i konsultacji. Najbliższe szkolenie poświęcone tej tematyce, dofinansowane z Funduszu Promocji Mleka, zorganizujemy już pod koniec września 2023. Szczegóły będą dostępne na naszych mediach społecznościowych i stronie internetowej - mówi prezes ZPPM.

(24.08.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca