Organizacje mleczarskie według prezesa Pisarka

Żyjemy w ciągle i dynamicznie zmieniającym się świecie. Stają przed nami wyzwania i problemy, jakich nie doświadczało wcześniejsze pokolenie. Tak jak ludzie, tak zmieniać muszą się także organizacje branżowe, jeśli nadal chcą skutecznie działać w interesie, chociażby mleczarstwa.


Obserwując rynek mleczarski i środowisko związane z mleczarstwem widać, iż kierownictwa organizacji mleczarskich rozumieją konieczność zmian i podążania za rzeczywistością. Sygnałów, że tak jest można odczytać całkiem sporo.
            W dniu 20 maja 2025 roku w Warszawie odbyło się Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Mleka. Spotkanie miało istotne znaczenie dla przyszłości organizacji – uczestnicy podsumowali działalność PIM w minionym roku, zatwierdzili kluczowe dokumenty finansowe i merytoryczne, przyjęli zmiany w Statucie. Jedną z kluczowych decyzji było uchwalenie nowelizacji Statutu Polskiej Izby Mleka. Zmiany mają na celu modernizację struktury organizacyjnej oraz usprawnienie działania Izby w kontekście dynamicznych wyzwań stojących przed sektorem mleczarskim w Polsce i Europie.
            Również Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich dostrzega konieczność zmian. W przekonaniu Arkadiusza Pisarka, prezesa tej organizacji, rola KZSM powinna ulec istotnemu wzmocnieniu, szczególnie w kontekście wyzwań, przed jakimi stoi obecnie spółdzielczość mleczarska. - Potrzebujemy silnej reprezentacji interesów naszych członków – zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. KZSM może i powinien być głosem doradczym, opiniotwórczym i negocjacyjnym, ale także platformą integrującą sektor, wymieniającą dobre praktyki oraz wspierającą rozwój technologiczny i organizacyjny spółdzielni – mówi prezes Pisarek.
            W wywiadzie na temat roli KZSM mówił, że ostrzega organizację, której kieruje jako silnego reprezentanta interesów spółdzielni mleczarskich zarówno tych dużych jak i średnich i małych, ale także aktywnego kreatora przyszłości branży mleczarskiej w Polsce. - Jestem przekonany, że rola KZSM będzie coraz ważniejsza – ale też bardziej wymagająca. Nie wystarczy już tylko reprezentować interesy – trzeba kreować wizję, integrować środowisko i być aktywnym graczem w wielu obszarach: od polityki przez edukację po innowacje. KZSM jest partnerem instytucji państwowych, gdzie wypracowuje wspólne stanowiska, analizując skutki planowanych regulacji i proponując rozwiązania korzystne dla producentów mleka, przetwórców i konsumentów. Chcemy być szeroką platformą współpracy i wymiany wiedzy i także pełnić funkcję integratora dla branży – mówi Arkadiusz Pisarek.
            Ciekawie swoją rolę określa także Związek Polskich Przetwórców Mleka. Z działań, jakie podejmuje w ostatnich latach, widać, iż chce być postrzegana jako organizacja ekspercka i obecna w szerokim znaczeniu tego słowa. ZPPM organizuje szkolenia i debaty z naukowcami. Związek bardzo merytorycznie wypowiada się w kwestii ROP, systemu kaucyjnego, zrównoważonego rolnictwa. Teraz Związek Polskich Przetwórców Mleka zainicjował dialog, łączący ekspertów z różnych obszarów - m.in. z zakresu żywienia i pediatrii, decydentów, organizacje pozarządowe i producentów żywności. Efektem prac będzie raport Rola produktów mlecznych w przeciwdziałaniu nadwadze i otyłości. Ekspertami merytorycznymi opracowania zostali  dr hab n. med i n. o zdr. Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna oraz dr hab. n. med., prof. SUM Paweł Matusik. – Dostrzegamy poważny problem społeczny, jakim jest wzrost liczby dzieci z nadmierną masą ciała, co jest konsekwencją m.in.  nieprawidłowej diety. Aby temu skutecznie przeciwdziałać, niezbędne jest połączenie sił wielu interesariuszy, w tym producentów żywności. Rozumiejąc to, zainicjowaliśmy projekt, dotyczący roli produktów mlecznych w przeciwdziałaniu nadwadze i otyłości wśród dzieci. Chcemy w ten sposób dotrzeć do tych, którzy mają największy wpływ na żywienie najmłodszych - szczególnie w domu i szkole – mówi Marcin Hydzik, Prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. Na projekt zainicjowany przez Związek Polskich Przetwórców Mleka składa się przegląd opracowań naukowych, badanie spożycia produktów mlecznych oraz rekomendacje, będące efektem dialogu między zróżnicowanymi interesariuszami. Ważną częścią raportu staną się wyniki badania, zrealizowanego w kwietniu 2025 r. przez agencję badawczą IPSOS, dotyczącego spożycia produktów mlecznych wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zbadano w nim m.in. wiedzę rodziców na temat znaczenia produktów mlecznych w diecie dzieci czy wybrane nawyki żywieniowe dzieci. Rezultaty te były punktem wyjścia do dyskusji podczas sesji dialogowej, poświęconej wypracowaniu rozwiązań, zmierzających do zwiększania spożycia produktów mlecznych, co może wesprzeć profilaktykę nadwagi i otyłości wśród dzieci. 
            Nie o sam raport tu chodzi, ale o merytoryczne, naukowe i kompleksowe podejście do tematu. To właśnie dzięki takiej działalności, Związek jest odbierany jako organizacja merytoryczna i profesjonalna. Warto przypomnieć również sytuację z 2024 roku, gdy prezes Hydzik starł się z działaczką ekologiczną, jednak wyjątkowo ta dyskusja miała właśnie bardzo merytoryczny i grzeczny poziom mimo diametralnie odmiennych poglądów.
            Na rynku mamy jeszcze Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, która robi bardzo dobrą robotę w kwestii analiz rynkowych i wsparcia hodowców i rolników, a mniej radzi sobie jako organizacja lobbingowa.
            Zdaniem Arkadiusza Pisarka, w obecnej dobie organizacje branżowe muszą wyjść poza funkcję czysto reprezentacyjną. – Potrzebujemy narzędzi analitycznych, dostępu do danych rynkowych, wsparcia legislacyjnego oraz realnego udziału w dialogu z administracją. Zmieniający się rynek i postępująca konsolidacja w Europie, jak choćby przykład połączenia Arli z DMK, pokazują, że bez silnych struktur i wspólnego działania trudno będzie nam utrzymać konkurencyjność – podsumowuje prezes Pisarek.
 
 
Opracowanie źródła plus praca własna- Radosław Poniedzielski 

Współpraca