Polacy oszczędzają na czym się tylko da
14.12.2022 -
Tegoroczne święta będą zupełnie inne niż dotąd. Klienci sklepów łapią się za kieszenie. Kupują nie tylko mniej żywności, ale również i prezentów.
Badanie międzynarodowej firmy Kearney jasno wskazuje, że choć Polacy deklarują oszczędzanie na podstawowych produktach spożywczych, to dotknie to również świątecznych upominków. I to poważnie. Na całym świecie zresztą wygląda to podobnie. Co drugi ankietowany deklaruje mniejsze wydatki na ten cel, co trzeci chce obdarować mniej osób niż przed rokiem.
Z badania jasno widać również to, że zaczyna być coraz mocniej zauważalny aspekt ekologiczny. Coraz więcej osób nie chce kupować kolejnych, potencjalnie niepotrzebnych produktów. W efekcie ludzie chcą dawać w prezencie niepotrzebne im i nieużywane przedmioty z lat poprzednich, a nawet kupować towary w second-handach, czy wykonać coś samodzielnie.
To będzie słaby sezon
Dla sprzedawców to kiepskie wieści. – Można spodziewać się podobnych lub nieco gorszych wyników niż w zeszłym roku. W praktyce obrót będzie mniejszy, rosnące cały czas ceny ratują przychód. Realnie wynik może być mniejszy – mówi Maciej Gawinecki, dyrektor zarządzający Kearney Ignite. – Najbardziej ucierpią branże jak małe AGD, bo zaspokojenie popytu na te produkty nastąpiło podczas pandemii. Segment kosmetyków i odzieży może za to cieszyć się lepszą sytuacją ze względu na napływ konsumentów np. z Ukrainy – dodaje.
Jak wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na początku grudnia na zlecenie NEPI Rockcastle, trend ekologiczny również w sezonie świątecznym jest coraz mocniejszy. 30% Polaków rozważa zakup ekologicznego prezentu, 9% zdecydowanie wybierze produkty przyjazne środowisku.
42% konsumentów za ekologiczny uznaje prezent przyjazny środowisku, dla 34% aby spełnić te kryteria, towar musi nadawać się do recyklingu, a według 32% powstać z naturalnych materiałów. 34%, planując ekologicznie prezenty, bierze pod uwagę kosmetyki, a 30% wymienia książki. – Obdarowywanie się prezentami jest istotną częścią naszej świątecznej tradycji i elementem budowania więzi. Wiele mówi się obecnie o modzie cyrkularnej, życiu w zgodzie z zasadą zero waste – mówi Dominik Piwek, szef marketingu NEPI Rockcastle Poland, operatora centrów handlowych.
Choć kolejne badania wskazują na redukowanie wydatków, to popularne sieci handlowe stawiają na rozwój oferty produktów kupowanych z myślą o obdarowaniu innych. Nastawienie na oszczędzanie będzie kierowało konsumentów raczej na zakupy do sieci kojarzonych z promocjami niż do salonów znanych marek. I dotyczy to wielu kategorii produktów.
Promocje podstawą
Widać to choćby po ofercie Biedronki, która w sezonie świątecznym wprowadza również produkty znanych marek: Lego, gry i puzzle Trefl, laki Barbie czy Hot Wheels. Oferuje także akcesoria skórzane czy sprzęty kuchenne.
– Dbamy o to, aby każdy klient mógł znaleźć odpowiedni prezent, a to często jest nie lada wyzwaniem. W ofercie można wybrać wiele zabawek, nie zabrakło również czegoś dla dorosłych – mówi Piotr Konopko, dyrektor handlowy w Biedronce, odpowiedzialny za ofertę niespożywczą.
– Przygotowaliśmy liczącą aż 4 tys. artykułów ofertę zabawek dla dzieci w różnym wieku – mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych Carrefour Polska. – To najprawdopodobniej najszersza oferta zabawek w sklepach stacjonarnych na polskim rynku. Znajdują się w niej zabawki w różnych przedziałach cenowych. Dodatkowo naszym klientom oferujemy również liczne programy lojalnościowe. W każdy weekend otrzymują oni 10% rabatu na całe swoje zakupy przy korzystaniu z aplikacji mobilnej – dodaje.
Także Lidl stara się odpowiadać na oczekiwania – wprowadził choćby ofertę porcelany, świec czy odzieży, a teraz również sprzętu, jak roboty kuchenne i ekspresy do kawy.
(14.12.2022 za Rzeczpospolita)