Ponad 68 proc. przedsiębiorców założyłoby ponownie firmę w swojej branży
15.01.2023 -
Ponad 68% małych i średnich przedsiębiorców zdecydowałoby się na ten sam profil działalności, gdyby ponownie zakładali firmę - poinformował BIG InfoMonitor. Najbardziej pozytywnie nastawiony do swojego sektora jest przemysł - wskazali autorzy badania.
Wybieramy to co znamy
Najbardziej negatywnie nastawiony do swojego sektora jest transport, a pozytywy działania w swoim biznesie widzi głównie przemysł - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wśród przedstawicieli mikro, małych i średnich firm. Ponad 68% przedstawicieli firm z sektora MŚP wskazało, że gdyby wybierali ponownie biznes, zdecydowaliby się na ten sam profil działalności
Każda branża w mniejszym lub większym stopniu narażona jest na wzrost kosztów prowadzenia biznesu i problemy z płynnością finansową. Można powiedzieć, że firmy są obecnie w imadle przychodowo-kosztowym, spadającym przychodom towarzyszy wzrost kosztów, np. surowców, energii, ogrzewania i to dotyczy w szczególności branż o dużej energochłonności - wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując dla PAP wyniki badania.
Zwrócił uwagę, że firmy, które poprzednio korzystały z kredytów bankowych odczuwają wzrost stóp procentowych - np. branże kapitałochłonne, takie jak przemysł. Handel boryka się ze spadkiem sprzedaży, min. w wyniku cięcia wydatków przez konsumentów. Firmy z branży budowlanej doświadczają wzrostu problemów będących wynikiem załamania koniunktury na rynku inwestycji zarówno prywatnych, jak i publicznych. "Wszystko to wpływa na niepewność funkcjonowania w zasadzie każdego biznesu niezależnie od wielkości czy profilu działania" - zaznaczył.
Co piąty przedstawiciel małych firm wybrałby swoją branżę
Ponownie nie założyłby firmy w swojej branży co piąty badany przedstawiciel małych i średnich biznesów. O tym, że "raczej nie i zdecydowanie nie założyliby firmy w tym samym sektorze" mówią przeważnie przedstawiciele branży transportowej (29,2%), następnie budowlanej (23,1%) oraz handlowej (22,3%). W przemyśle jest najmniej nastawionych negatywnie (13,2%), jednak najwięcej niezdecydowanych (18,4%).
Według badania zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (47,5%) i niskie marże (42,5%) to główne argumenty podawane przez właścicieli firm, którzy nie byliby skłonni do wyboru tej samej branży po raz drugi.
Co niszczy biznes w Polsce?
Budownictwu doskwierają przede wszystkim zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (67%), niskie marże (50%), wysoka ryzykowność działalności (50%) oraz brak wykwalifikowanych pracowników (33%). Na niskie marże wskazuje też przemysł (60%). O utracie rynku zbytów informują z kolei głównie przedstawiciele branży handlowej (40%) oraz przemysłowej (20%). Na opóźnienia w płatnościach narzekają przede wszystkim handel i przemysł - po 20%. W przemyśle mówi się też, że jest mało wspierany przez banki i instytucje finansowe. Z kolei o negatywnym wpływie wojny na prowadzenie biznesu mówią w przeważającej części przedsiębiorcy z branży transportowej (14,3%). Na zbyt dużą sezonowość skarżą się z kolei usługi (8,3%).
Niemal 8% wszystkich badanych podaje, że mając wybór ponownego założenia biznesu na pewno zrobiliby to, ale poza granicami kraju: "założyłbym, ale nie w Polsce" - odpowiadają przedsiębiorcy głównie z branży usługowej (17%) i transportowej (14,3%).
Problem nieterminowych kontrahentów
Grzelczak zwrócił uwagę, że problemów właścicielom firm mogą przysporzyć nieterminowi kontrahenci. "Jest ich w rejestrze dłużników już prawie 315,4 tys. Dlatego dobór właściwych partnerów biznesowych jest jednym z najważniejszych elementów sukcesu firmy. Zwłaszcza dziś, gdy ryzyko niewypłacalności jest podwyższone, a kondycja finansowa wielu przedsiębiorstw pozostawia wiele do życzenia" - stwierdził.
W opinii głównego analityka BIG InfoMonitor prof. Waldemara Rogowskiego, najbardziej perspektywiczne są biznesy związane z usługami. "Wyróżniłbym usługi medyczne w tym medycynę estetyczną, a także branżę beauty" - wskazał. W tej grupie wymienił też, m.in. sektor IT w szczególności rozwiązania związane ze smart data i sztuczną inteligencją. (PAP)
Badanie zrealizował w ramach projektu "Skaner MŚP" Instytut Keralla Research na reprezentatywnej próbie 500 mikro, małych i średnich firm; technika: wywiady telefoniczne, termin: 03-09.10.2022 r.
(15.01.2023 za portalspozywczy.pl/PAP)