Przed mleczarstwem stoją cztery główne wyzwania

10.10.2023 -

Podczas inauguracji Polskiego Kongresu Serowarskiego w Żninie, Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka, wygłosił wykład na temat wyzwań dla polskiego mleczarstwa do 2030 roku.

Raporty ZPPM

Prezentacja opierała się na raportach opracowanych na zlecenie Związku Polskich Przetwórców Mleka w ramach zadania sfinansowanego ze środków Funduszu Promocji Mleka pod nazwą „Produkcja i przetwórstwo mleka w kontekście wyzwań klimatycznych, środowiskowych i zdrowotnych”. Opracowane już raporty cząstkowe traktują o sytuacji mleczarstwa w kontekście wyzwań zdrowotnych i środowiskowych oraz o przyszłych wyzwaniach i kierunkach rozwoju polskiego mleczarstwa do 2030 r. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Będą stanowić podstawę pod przygotowanie raportu zbiorczego, który zostanie zaprezentowany 28 listopada 2023 r. podczas konferencji.

Cztery główne wyzwania dla mleczarstwa

Marcin Hydzik skoncentrował się na przedstawieniu czterech głównych wyzwań dla polskiego mleczarstwa, czyli społeczno-ekonomicznego, klimatyczno-środowiskowego, zdrowotnego i komunikacyjnego.

Stwierdził m.in., że europejski Zielony Ład wpisany już został w bieżącą aktywność firm mleczarskich w zakresie działań mitygujących wpływ na środowisko, przetwarzania odpadów, wprowadzania alternatywnych źródeł energii i energooszczędności procesów, czy też rolnictwa regeneratywnego.

Z kolei dobrostan zwierząt już stał się jednym z atrybutów jakości produkcji. Odpowiedzią branży mleczarskiej na zmiany klimatyczne powinna więc być szeroko rozumiana zrównoważoność, wyrażająca się we współpracy z producentami mleka, pomocy we wdrażaniu zasad rolnictwa zrównoważonego, promowaniu zrównoważonego przetwórstwa, zdobywaniu wiedzy o zasadach i wymogach raportowania ESG.

To wszystko oznacza kolosalną pracę, jaka czeka przetwórców oraz powiązanych z nimi producentów, ale rolą organizacji branżowych, takich jak Związek Polskich Przetwórców Mleka, jest ich wspieranie poprzez organizowanie szkoleń czy też monitorowanie i raportowanie wyzwań. Ważne jest też komunikowanie, że te proklimatyczne działania, obok pozytywnego oddziaływania na środowisko, po prostu rolnikom będą się opłacać - mówił Marcin Hydzik

(10.10.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca