Rzeź małych sklepów w Polsce. Najszybciej znikają spożywcze
04.01.2023 -
Nie dość, że w 2022 r. zlikwidowano ich ok. 4 tys., to jeszcze niemal 10 tys. zostało zawieszonych. Odczuwają skokowy wzrost kosztów, wysoką inflację, konkurencję Internetu, ale i dużych sieci.
Liczba sklepów w Polsce spada od lat, jeszcze w 2008 r. było ich ok. 460 tys., teraz to już niemal 90 tys. mniej – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Tak szybkiego spadku jak w ostatnich miesiącach dawno jednak nie było.
– Przez rok z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tys. sklepów. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy. – W 2022 r. nieco ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło też działalność, co w skali roku oznacza wzrost liczby takich placówek o 72%
372,1 tys. sklepów działa obecnie w Polsce. Co roku znikają ich tysiące, zwłaszcza ogólnospożywczych.
Najszybciej znikają sklepy spożywcze, ale trend ten w różnej skali dotyka wszystkich sektorów. O minimalnych zwyżkach można mówić tylko w przypadku kilku działów, jak kwiaciarnie, sklepy sportowe czy te z wyrobami medycznymi.
Sytuacja jest z miesiąca na miesiąc trudniejsza. Po spadku popytu wywołanych najpierw pandemią i lockdownami doszła teraz rekordowo wysoka inflacja. – Jeszcze większe znaczenie mają bardzo szybko rosnące koszty utrzymania punktów stacjonarnych, gdzie często podwyżki cen energii i gazu sięgają kilkuset procent. Do tego dochodzą rosnące ceny produktów, co nie pozwala na zwiększenie sprzedaży – mówi Jolanta Tkaczyk, kierownik Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.
Sklepy stacjonarne muszą również konkurować o klientów choćby z internetowymi, co widać szczególnie mocno w przypadku sprzedawców kosmetyków, sprzętu elektronicznego czy odzieży i obuwia. W efekcie, nawet największe firmy handlowe w tych sektorach uruchamiają coraz mniej placówek.
– W 2022 r. liczba sklepów się nie zmieniła i jest ich 81. Przebudowaliśmy natomiast punkty w kilkunastu lokalizacjach – mówi Wioletta Batóg, rzecznik MediaMarktSaturn Polska.
W przypadku handlu spożywczego warunki konkurencji narzucają duże sieci, zwłaszcza dyskontowe, które mimo niesłychanie trudnych warunków wciąż się rozwijają. Lidl podaje, że nadal uruchamia po kilkadziesiąt sklepów rocznie, Biedronka tylko w końcówce grudnia otworzyła ich 24.
– Popyt konsumencki w efekcie wysokiej inflacji również maleje, co jest kolejnym wyzwaniem, zwłaszcza dla sklepów działających w pojedynkę. Dlatego liczba likwidacji czy zawieszeń działalności firm jest tak duża – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
(04.01.2023 za Rzeczpospolita)