Sieci handlowe z 33 nagrodami i 12 wyróżnieniami BLIX AWARDS 2022
Pod koniec października br. w warszawskim Hotelu Marriott odbył się finał trzeciej edycji programu BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów, będący zwieńczeniem 7-miesięcznego procesu zbierania i analizowania przeszło 4 mln opinii blisko 120 tys. konsumentów na temat działania 84 sieci handlowych. W sumie rozdano aż 33 nagrody i 12 wyróżnień. Tym razem event został poszerzony o panele dyskusyjne, nawiązujące do obecnej sytuacji na rynku. Wzięli w nich udział przedstawiciele biznesu, organizacji branżowych, instytucji badawczych oraz uczelni. Eksperci rynkowi, relacjonując całe wydarzenie, podkreślają, że obecnie program jest postrzegany jako cenne narzędzie, dostarczające branży ogromną wiedzę na temat odbioru sieci handlowych przez bardzo szeroką grupę klientów. Potwierdziła to wysoka frekwencja gości na rozdaniu statuetek.
Jak podkreślają organizatorzy, finał programu BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów, który odbył się w warszawskim Hotelu Marriott, to wisienka na torcie blisko siedmiomiesięcznego procesu, w ramach którego zebrano i przeanalizowano przeszło 4 mln opinii blisko 120 tys. konsumentów na temat działalności 84 sieci handlowych. W następstwie tego wręczono 33 nagrody i 12 wyróżnień.
– Największym wyzwaniem w przygotowaniu tego projektu jest nie tylko zebranie odpowiedniej ilości głosów, ale też sprawdzenie tego, czy są one jakościowe. Cały nasz zespół skupił się na tym, aby wyłonić faktyczną opinię polskiego shoppera. Dziesiątki osób pracowały nad tym, abyśmy mogli wyciągnąć właściwe wnioski z zebranych danych i przedstawić je publiczności. Wysoka frekwencja gości, w tym osób decyzyjnych w sieciach handlowych, na rozdaniu nagród pokazała nam, że było warto. To dla nas feedback, że branża nam ufa i potrzebuje naszych działań. Całemu zespołowi daje to motywację do kontynuowania prac nad programem w kolejnych latach. Już w styczniu 2023 roku zaczniemy przygotowania do kolejnej edycji – mówi Marcin Lenkiewicz, członek kapituły programu BLIX AWARDS.
Jak stwierdza Tomasz Jabłoński, przewodniczący kapituły, była to najlepsza dotychczasowa edycja programu. Dużo więcej opinii zostało udzielonych niż w poprzednich latach. Tym samym rozdano większą liczbę nagród. Natomiast dr Krzysztof Łuczak, członek kapituły programu, dodaje, że obecnie program gromadzi największą społeczność ankietowanych konsumentów w Polsce. Dzięki temu jest ceniony przez sieci handlowe, ale nie tylko.
– Polska Izba Handlu, czyli najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, postrzega program BLIX AWARDS jako cenne narzędzie, dostarczające ogromną wiedzę zarówno nam, jak i naszym firmom członkowskim. Jest to najbardziej unikalne tego typu przedsięwzięcie w kraju, pokazujące opinie bardzo szerokiej grupy konsumentów. To jest szczególnie istotne teraz, kiedy przeżywamy bardzo dynamiczną i gwałtowną transformację handlową – komentuje Maciej Ptaszyński, Wiceprezes i Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.
Natomiast dr Maria Andrzej Faliński, członek kapituły i były wieloletni Dyrektor Generalny POHID-u, uważa, że program BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów jest systemowym instrumentem. Zarówno sprzedający, jak i kupujący uzyskują w nim wiedzę o sobie nawzajem i mają ułatwione podejmowanie decyzji biznesowych oraz zakupowych. Dla handlu to rzecz najważniejsza, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Ponadto konsument uczy się, że może znaleźć informacje o sieciach, ich towarach i trendach. Program tworzy więc swoistą kulturę dialogu na makropoziomie społecznym.
Goście eventu zauważyli również, że był on doskonale zorganizowany. Wśród nich dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym i Przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Handlu, zauważa, że finał trzeciej edycji BLIX AWARDS i sam zakres tematyczny paneli dyskusyjnych doskonale trafiły w najbardziej aktualne problemy sektora handlowego. I zostały świetnie merytorycznie przygotowane.
– To wydarzenie jest dla nas dużym sukcesem rynkowym. Praktycznie wszyscy przedstawiciele branży byli obecni na evencie. To pokazuje, że program jest ważną częścią ekosystemu retailowego w Polsce. Widać też, że sieci handlowe doceniają nasz wkład w rozwój tej części rynku – zaznacza dr Krzysztof Łuczak.
Ważną częścią finału BLIX AWARDS były panele dyskusyjne. Podzielono je na 5 wątków. Na temat tego, dokąd zmierza rynek promocji w dobie kryzysu, wypowiedzieli się Ewa Ratajczyk, Kierownik Działu Marketingu w sieci Lewiatan, Anna Krawczyk, Senior Commercial Executive w Nielsen IQ, Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX, dr Paweł Jurowczyk, Strategy Business Director w ABR SESTA, a także Krzysztof Szultka, Dyrektor Marketingu w sieci POLOmarket. Z kolei o tym, czy sieci handlowe będą dalej tak szybko, jak do tej pory, rozwijać się pod względem innowacji technologicznych wprowadzanych dla konsumentów, dyskutowali dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Andrzej Wojciechowicz, ekspert Komisji Europejskiej i NCBR w obszarze gospodarki innowacyjnej, prof. Andrzej Szymkowiak, Kierownik Laboratorium ConsumerLab.pl na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK oraz Piotr Białecki, przedstawiciel drugiego pokolenia założycieli i właścicieli sieci Twój Market.
– Tematy rozmów zostały dobrane w ten sposób, aby odzwierciedlały realne problemy, z którymi obecnie mierzą się sieci handlowe. Widzimy dynamiczne i często niespodziewane zmiany, które następują chociażby poprzez rosnącą inflację i ceny energii. W przygotowaniu debat przyświecał nam cel, aby zebrać maksymalną różnorodność głosów, która pochodzi zarówno od samych sieci handlowych, jak i ekspertów rynkowych, firm konsultingowych, ale też od naukowców. Taki dobór panelistów przyniósł nam ciekawą dyskusję, różne punkty widzenia i ścierające się nieraz opinie. To sprawiło, że debaty były wyjątkowo interesujące – zwraca uwagę dr Łuczak.
O tym, czy w okresie szalejącej inflacji sieci handlowe powinny lepiej rozwijać działy ze zdrową żywnością, rozmawiali Anna Trząsalska, Strategic Social Research Specialist w Kantar Public, Arkadiusz Paprzycki, Product Manager w aplikacji Zdrowe Zakupy, Maciej Ptaszyński, dr Maria Andrzej Faliński, a także Robert Krzak, ekspert z EY Polska. Strategie CSR-owe na trudne, inflacyjne czasy zostały omówione przez Annę Pulnar, ekspertkę ds. CSR w Lidl Polska, Jakuba Śwircza, wiceprezesa Fundacji Brandy Lab, a także prof. Andrzeja Szymkowiaka. Natomiast o tym, na jaką formę gazetki z promocjami obecnie stawiają sieci handlowe, dyskutowali Julita Pryzmont, Business Development and Communication Director w Hiper-Com Poland, Joanna Kalinowska, Sales&Marketing Manager w JYSK, dr Krzysztof Łuczak, Mateusz Chołuj, CEO w Proxi.cloud, a także dr Faliński.
– Jako uczestnik paneli muszę powiedzieć, że były one bardzo cenne, bo wzięli w nich udział fachowcy, tj. eksperci w zakresie komunikacji, handlowania i przygotowywania różnego rodzaju instrumentów marketingowych. Takiego dialogu nie można przecenić. Widać też było, że tematy miejscami wzbudzały sporo emocji i były żywo omawiane, na czym mocno zależało organizatorom – podsumowuje dr Maria Andrzej Faliński.
(Informacja BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów)