Światowi giganci mleczarscy walczą o aktywa konsumenckie Fonterry

Lactalis i Saputo wyrażają zainteresowanie nabyciem działalności konsumenckiej nowozelandzkiej spółdzielni Fonterra. Do grona potencjalnych nabywców dołączają również japońska firma Meiji oraz amerykański fundusz inwestycyjny Warburg Pincus. Proces sprzedaży może przynieść Fonterrze nawet 4 mld dolarów nowozelandzkich.
Według doniesień mediów światowi mleczarscy potentaci Lactalis i Saputo chcą przejąć konsumenckie aktywa Fonterry w Nowej Zelandii. Źródła agencji Reuters informują, że japońska spółka spożywcza Meiji Holdings, znana z produkcji mlecznej, oraz amerykańska firma inwestycyjna Warburg Pincus również rozważają złożenie ofert na te aktywa – donosi portal Just Food.Fonterra, nowozelandzka spółdzielnia mleczarska, po raz pierwszy zapowiedziała wycofanie się z działalności konsumenckiej w maju ubiegłego roku. Wówczas ogłosiła, że bierze pod uwagę całkowitą lub częściową sprzedaż swoich aktywów i zatrudniła doradców do analizy dostępnych opcji.
Proces sprzedaży i zainteresowanie nabywców
Według dwóch anonimowych źródeł cytowanych przez Reutersa, wartość aktywów przeznaczonych do sprzedaży może sięgnąć około 4 mld dolarów nowozelandzkich (2,3 mld dolarów amerykańskich). W listopadzie ubiegłego roku Fonterra poinformowała, że aktywa te spotkały się z dużym zainteresowaniem potencjalnych nabywców.
Spółdzielnia zastanawia się również nad możliwością pierwszej oferty publicznej (IPO) dla swojej działalności konsumenckiej, koncentrując się jednocześnie na produkcji składników mlecznych i usługach gastronomicznych. Dyrektor generalny Fonterry, Miles Hurrell, w maju poprzedniego roku przewidywał, że proces zbycia potrwa od 12 do 18 miesięcy.
Wyniki finansowe i przyszłe plany
W marcu ubiegłego roku Fonterra przedstawiła półroczne wyniki finansowe, wykazując wzrost zysku netto po opodatkowaniu o 23%, do 674 mln dolarów nowozelandzkich. Zysk operacyjny wzrósł o 14%, osiągając 986 mln dolarów nowozelandzkich.
W marcu tego roku Fonterra ogłosiła wyniki za pierwsze półrocze roku finansowego 2025. Zysk operacyjny wyniósł 1,11 mld dolarów nowozelandzkich, a zysk netto po opodatkowaniu osiągnął 729 mln dolarów nowozelandzkich.
Zmiany organizacyjne i portfolio marek
W lutym Fonterra zapowiedziała, że przedsiębiorstwa przeznaczone do sprzedaży zostaną przekształcone w Mainland Group. Na stanowisko dyrektora generalnego mianowano René Dedonckera, a funkcję dyrektora finansowego objął Paul Victor.
Do aktywów wchodzących w skład sprzedaży należą znane marki, takie jak masło Anchor, smakowe napoje mleczne Mammoth oraz jogurty De Winkel. W portfolio znajdują się także marki Mainland, Kāpiti, Anlene, Anmum, Fernleaf, Western Star i Perfect Italiano.
Reakcje potencjalnych nabywców
Serwis Just Food zwrócił się do Fonterry o aktualizację planów sprzedaży oraz komentarz do doniesień Reutersa, jednak nie otrzymał odpowiedzi poza godzinami pracy w Nowej Zelandii. W związku z pojawiającymi się spekulacjami skontaktowano się również z firmami Lactalis, Saputo i Warburg Pincus. Warburg Pincus odmówił komentarza, natomiast Meiji pozostało nieosiągalne dla mediów.
Mimo święta narodowego we Francji (1 maja), próbowano uzyskać stanowisko Lactalis, jednak bezskutecznie. Podobne próby podjęto w stosunku do kanadyjskiego Saputo.