System kaucyjny powinien uwzględniać specyfikę handlu w Polsce

14.10.2022 -

Na początku października opublikowano drugi projekt ustawy o systemie kaucyjnym. - Krokiem w dobrym kierunku jest podniesienie minimalnej wielkości sklepów, dla których system kaucyjny będzie obowiązkowy, ze 100 do 200 m2 – komentuje Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

System kaucyjny - usunięcie szkła jednorazowego

- Oczekiwaną przez nas zmianą było usunięcie z projektu systemu kaucyjnego szkła jednorazowego o czym mówiliśmy już od dawna – sklepy nie mają możliwości składowania jednorazowych opakowań szklanych ponadto ich zbiórka jest już w Polsce na wysokim poziomie (rzędu 70%) dlatego też wprowadzanie tego elementu do systemu kaucyjnego i zmuszanie sklepów do jego prowadzenia nie byłoby ani celowe ani potrzebne i utrudniłoby dodatkowo funkcjonowanie zwłaszcza mniejszych placówek handlowych – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

- Krokiem w dobrym kierunku jest podniesienie minimalnej wielkości sklepów dla których system kaucyjny będzie obowiązkowy ze 100 do 200 m2. Należy zauważyć, iż postulowaliśmy o ustalenie tego progu na 500 m2. Dlatego też mamy nadzieję, że tutaj jest nadal przestrzeń do dyskusji, ponieważ nasze stanowisko wynika ze znajomości praktyki funkcjonowania branży i jej ograniczeń, a wartość ta nie jest przez nas postulowana przypadkowo - tłumaczy.

System kaucyjny powinien uwzględniać potrzeby sklepów

- Cieszymy się, że postulaty branży zostały wzięte pod uwagę, szczególnie w kwestii jednorazowych opakowań szklanych i mamy nadzieję na dalszy dialog, tak aby uczynić system przyjaznym dla środowiska, handlu i klientów - mówi Ptaszyński.

- Ważne jest także, aby system kaucyjny uwzględniał specyfikę struktury handlu w naszym kraju. Z perspektywy lokalnego sklepu najważniejsze są zasady odbioru opakowań przez operatorów systemu – w szczególności minimalnej częstotliwości odbioru. To szczególnie ważne dla sklepów z małych miejscowości lub wsi - podkreśla.

- Operatorzy powinni być zobowiązani do odbioru kilka razy w tygodniu, tak aby nie spowodować nadmiarowego obciążenia lokalnych sklepów składowaniem opakowań - podsumowuje Maciej Ptaszyński.

(14.10.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca