Ten ser jest podrabiany na potęgę. Producenci testują mikrochipy

05.09.2023 -

W związku z wieloletnią walką producentów oryginalnego parmezanu z imitacją tego produktu, konsorcjum Parmigiano Reggiano rozpoczęło walkę z tańszymi imitacjami sera. Jak czytamy w theguardian.com, zastosowano najnowszą metodę uwierzytelniania – mikrochipy. Do czego dokładnie mają służyć?

Nowy sposób śledzenia drogi sera za pomocą mikrochipów powstał dzięki partnerstwu pomiędzy Parmigiano Reggiano Consortium, firmą p-Chip i holendersko-francuskim producentem serów Kaasmerk Matec. Zastąpił znajdującą się na każdym krążku tabliczkę kazeinową z unikalnym i sekwencyjnym kodem alfanumerycznym. Mikrochipy znajdujące się w skórze sera mają za zadanie umożliwić konsumentom śledzenie produktu aż do miejsca jego pochodzenia.

Mikrochipy w etykiecie parmezanu sposobem na cyfryzację procesu śledzenia drogi produktu

Jak powiedział prezydent PRC Nicola Bertinelli "cyfryzacja procesu śledzenia miała na celu przekazać globalną wartość naszego produktu i odróżnić go od podobnie brzmiących produktów na rynku, które nie spełniają naszych rygorystycznych wymagań dotyczących produkcji i obszaru pochodzenia".

Jak podkreślono w tekście, nie ma ryzyka, że mikrochip wielkości ziarenka soli, umieszczony w etykietach znajdujących się na twardej skórze sera, zostanie przez konsumenta zjedzony.

Eksport parmezanu na rynki międzynarodowe rośnie

Parmigiano reggiano to jedyny rodzaj sera, który w Europie można nazwać parmezanem. A to za sprawą chronionej nazwy pochodzenia (ChNP), którą produkt uzyskał w 1996 r. Oryginalny parmigiano reggiano jest produkowany w północnych Włoszech, m.in. w prowincjach Parma i Reggio Emilia.

Zgodnie z zasadami ok. 40-kilogramowy krążek sera powinien dojrzewać minimum 12 miesięcy na terenach górskich. Po dwóch latach od wyprodukowania przechodzi testy przeprowadzane przez ekspertów. Oprócz produkcji na danym obszarze geograficznym ważna jest również uznana wiedza specjalistyczna wykorzystana przy jego wytworzeniu.

PRC: roczna światowa sprzedaż podrabianego sera osiąga około 2 miliardy dolarów

Różnica pomiędzy roczną światową sprzedażą podrabianego sera a oryginalnym produktem jest niewielka. Roczna światowa sprzedaż podrabianego sera to blisko 2 miliardy dolarów. Natomiast produktu oryginalnego wynosi 2,9 miliarda euro. Prawie połowa produkcji parmezanu z ubiegłego roku trafia poza granice Włoch.

(05.09.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca