Transformacja cyfrowa branży spożywczej. Jedna z opcji czy biznesowe ”must have”?

16.11.2023 -

Zapewnienie bezpiecznego i stabilnego łańcucha dostaw, wsparcie procesu produkcyjnego, skuteczna rywalizacja z rynkową konkurencją i przewidywanie potrzeb konsumentów – w trakcie jednej z debat XVI Forum Rynku Spożywczego i Handlu dyskutowaliśmy o tym, jak digitalizacja usprawnia funkcjonowanie firm z sektora spożywczego.

System Spark Inteligentna Produkcja. Co narodziło się z kooperacji DXC i Amazon Web Services?

  • Uniwersalny model czy rozwiązanie ”szyte na miarę”, czyli jak dobrać optymalny system cyfrowy do potrzeb i celów biznesowych organizacji?
  • Czy nowe technologie pomagają w przestrzeganiu norm związanych z bezpieczeństwem żywności?
  • Co transformacja cyfrowa ma wspólnego z wirtualnym światem gier komputerowych?
  • Zachwyt nad nowymi technologiami lub zbyt duża ostrożność. Jak firmy z branży spożywczej oswajają digitalizację?
  • ”Interfejs białkowy” kontra sztuczna inteligencja. Czy obawy przed narzędziami SI są słuszne?

„TrendsTalks" w świecie cyfrowym. Jak nowe technologie wspierają firmy z branży spożywczej?

Dziś trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie nowoczesnej firmy bez efektywnego wsparcia odpowiednich narzędzi cyfrowych. Przedsiębiorstwa reprezentujące sektor spożywczy korzystają z digitalizacji we wszystkich obszarach działalności, począwszy do dostawy surowców, poprzez sprawne zarządzanie procesem produkcyjnym, eliminowanie usterek, po magazynowanie gotowych wyrobów i ich dystrybucję. Nowe technologie pomagają również gromadzić i analizować dane na niespotykaną dotąd skalę, ułatwiają podejmowanie decyzji biznesowych i tworzenie skutecznych strategii rozwoju, a nawet precyzyjnie określają potrzeby grup konsumenckich. W trakcie tegorocznej edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu organizowanej pod hasłem „TrendsTalks" nie mogło zatem zabraknąć debaty poświęconej transformacji cyfrowej, do udziału w której zaprosiliśmy zarówno przedstawicieli firm, które projektują nowoczesne narzędzia technologiczne, jak i reprezentantów przedsiębiorstw z sektora spożywczego, które z dobrodziejstw digitalizacji korzystają na co dzień.

Spark Inteligentna Produkcja. Cyfrowa kooperacji firmy DXC i Amazon Web Services

Dyskusję o tym w jaki sposób nowoczesne narzędzia cyfrowe ułatwiają branży spożywczej codzienne funkcjonowanie i odważne patrzenie w przyszłość, poprzedziła prezentacja poświęcona systemowi Spark Inteligentna Produkcja. To nowoczesna platforma dla przemysłu, której zamierzeniem jest optymalizacja produkcji w oparciu o koncepcję Industry 4.0. Ten innowacyjny model został stworzony dzięki kooperacji firmy DXC Technology i Amazon Web Services.

Optymalizacja produkcji czy wsparcie prewencyjne utrzymania ruchu wymagają zastosowania różnych narzędzi oraz rozwiązań technologicznych, które platforma w sposób efektywny i wydajny zapewnia. Najważniejsze 3 składniki Inteligentnej Produkcji to : szybkie korzyści biznesowe, doświadczony zespół i niezawodna technologia – podkreślała Magdalena Rempuszewska, Digital Transformation Architect z Amazon Web Services, którego chmura posłużyła jako fundament technologiczny platformy.

Firmy produkcyjne z branży spożywczej mają wiele wyzwań w różnych obszarach, a tradycyjne metody rozwiązywania tych problemów są często niewystarczające i nie są w stanie efektywnie wesprzeć biznesu. Dlatego przedsiębiorstwa coraz częściej i coraz chętniej sięgają po nowe technologie spod znaku przemysłu 4.0 i próbują je wdrażać. W ramach platformy Spark stworzyliśmy akceleratory określające obszary, w których firmy mają największe trudności, a są to m.in. wydajność i niezawodność produkcji, poprawa jakości wyrobów, obniżenie kosztów czy zwiększenie terminowości dostaw. Nasze rozwiązanie pomaga sprawnie i dynamicznie rozwiązywać problemy na tych odcinkach i gwarantuje szybki zwrot inwestycji – tłumaczył gościom Forum Paweł Worożyszczew, Service Delivery Manager z DXC Technology.

Biznesowa symbioza dostawców oprogramowania i firm, które przechodzą transformację cyfrową

W trakcie debaty rozmawialiśmy m.in. o tym jak dobrać optymalny system do potrzeb i celów biznesowych organizacji oraz jak przedsiębiorstwa podchodzą do złożonego tematu transformacji cyfrowej. Wspólnie z zaproszonymi prelegentami zastanawialiśmy się czy dostawcy cyfrowych rozwiązań żyją z firmami spożywczymi, z którymi współpracują w swoistej biznesowej symbiozie, wzajemnie inspirując się do poszukiwania nowych narzędzi.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jaki system wybrać: uniwersalny dostępny na rynku od ręki czy dedykowany, „szyty na miarę”. Ten drugi z definicji będzie droższy, ale lepiej dopasowany do potrzeb klienta. Takie rozwiązanie można również potraktować jako formę inwestycji. Pamiętajmy, że sercem każdego biznesu jest konsument. Dlatego przed podjęciem decyzji dotyczącej systemu informatycznego trzeba się zastanowić, czy wybrany model będzie wspierał biznes, korygował błędy i pomagał dostarczać szybko i efektywnie produkt najwyższej jakości do naszych konsumentów. Transformacja cyfrowa jest koniecznością. Ale podobnie jak w medycynie, w procesie leczenia pacjentów, musi pomagać, a nie szkodzić – stwierdził Tomasz Mietiułka, Dyrektor Finansowy Upfield na Europę Centralną i Południowo-Wschodnią, Wiceprezes Zarządu, Upfield Polska.

Digitalizacja na miarę potrzeb i możliwości

Szeroko pojęta digitalizacja jest w dzisiejszych czasach koniecznością – zgodził się Mariusz Ziombek, Prezes Zarządu, Schulz Infoprod - Planując wdrożenie rozwiązań cyfrowych musimy wziąć pod uwagę kilka aspektów: z jakiej wielkości formą mamy do czynienia, jaki jest stan techniczny aktualnego systemu, kiedy ta instalacja pojawiła się w danych zakładzie. Nasza firma stara się być elastyczna, rozumieć potrzeby klienta i dostosowywać proponowane rozwiązania do jego możliwości. To istotny element transformacji, ponieważ wiele firm obawia się, że systemy cyfrowe są zbyt kosztowne, a ich implementacja może zakłócić proces produkcji.

Troska o jakość i bezpieczeństwo żywności – ważna rola cyfrowych systemów w firmach spożywczych

Firmy z sektora spożywczego mają różnorodne potrzeby, wymagania i cele biznesowe, ale pewne elementy są wspólne. Muszą przestrzegać norm związanych z bezpieczeństwem żywności. W tym obszarze działalności przedsiębiorstw digitalizacja jest również ogromnym wsparciem.

Nasza firma jest dostarczycielem systemu ERP, czyli tego idealnego rozwiązania „szytego na miarę” potrzeb konkretnej firmy. Jednym z jego elementów jest kontrola jakości laboratoryjnej. Kiedyś ten obszar funkcjonował w tradycyjny sposób, ale stopniowo analogowe rozwiązania zostały zastąpione przez narzędzia cyfrowe. Dziś cała obsługa laboratorium, czyli badanie surowców, półproduktów i gotowych wyrobów jest powiązana z systemem, który dodatkowo został rozszerzony o zarejestrowane cyfrowo parametry produktów rolniczych. Ten element systemu nie zastąpi HACCP (system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli zapewniający bezpieczeństwo żywności – przyp. red.), ale może wydatnie go wspierać – podkreślał Andrzej Szubryt, Pre-Sales Manager, z Biura Projektowania Systemów Cyfrowych (BPSC).

Nowe technologie a bezpieczeństwo łańcucha dostaw

Wspólnie z uczestnikami cyfrowej debaty próbowaliśmy również odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób nowoczesne narzędzia cyfrowe mogą przyczynić się do zagwarantowanie optymalnego łańcucha dostaw i pomóc w utrzymaniu jego stabilności.

Bezpieczeństwo łańcucha dostaw oparte o systemy, standaryzację i uprocesowienie jest absolutnie krytyczne dla każdej organizacji, by finalnie nasz konsument mógł kupić to, czego oczekuje. Sam łańcuch dostaw jako obszar ma o tyle wyjątkową sytuację, że już od wielu lat może korzystać z nieograniczonego portfela cyfrowych rozwiązań. Te nowoczesne narzędzia pozwalają nam monitorować cały proces wytwarzania i sprawdzać gdzie poszczególne elementy danego produktu się znajdują. Jeśli dostrzeżemy zakłócenia lub ryzyko powstania usterki mamy szansę na szybką reakcję. Bezpieczeństwo łańcucha dostaw to także analiza danych, które pomagają nie tylko optymalizować produkcję, ale także prognozować popyt i zapotrzebowanie na nasze produkty – tłumaczył jeden z uczestników debaty, prezes firmy Iglotex Maciej Włodarczyk.

Co wspólnego ma transformacja cyfrowa z grą komputerową?

Przed tegorocznym Forum Rynku Spożywczego i Handlu rozmawialiśmy z zaproszonymi gośćmi o różnych aspektach procesu digitalizacji firm z sektora spożywczego. Mateusz Jesiołowski, członek zarządu Krynicy Vitamin porównał cyfryzację do pokonywania kolejnych etapów w grze komputerowej. Skąd ta analogia?

By zaliczyć wyższy poziom w grze potrzebne są większe umiejętności i doświadczenie zdobyte w trakcie zaliczania wcześniejszych faz. Bardzo podobnie wygląda proces transformacji cyfrowej w firmie. Nasza organizacja rozpoczęła tę drogę kilka lat temu i obecnie jesteśmy na etapie średniozaawansowanym i do eksperta sporo nam brakuje. Dobrym przykładem, który pozwoli zrozumieć to zagadnienie jest procesu planowania produkcji. Poziom basic to excel wykorzystywany jako narzędzie planistyczne, trochę bardziej zaawansowany etap to excel z opcją makro, który służy do pobiera danych historycznych czy forecastowych. Kolejny przystanek na drodze cyfrowego zaawansowania to systemy aps, natomiast high level to sztuczna inteligencja. Mam wrażenie, że ta gra nigdy się nie skończy, bo chodzi w niej o to, by gonić króliczka, a nie go złapać.

Zachwyt lub strach. Jak branża spożywcza reaguje na rewolucję technologiczną?

Firmy spożywcze, które decydują się na implementację nowoczesnych cyfrowych rozwiązań zazwyczaj reprezentują dwie odmienne postawy wobec digitalizacji: zachłyśnięcie się technologią lub zbytnia wobec niej ostrożność. Czy zatem najlepszym podejściem będzie wypracowanie kompromisu między tymi podejściami?

Niektóre przedsiębiorstwa chętnie testują nowe narzędzia, a następnie z powodzeniem je wdrażają, ponieważ mają budżet na tego typu przedsięwzięcia. Częściej spotykamy z sytuacją, kiedy firmy nie tyle mają obawy, co chcą mieć pewność, że zainwestowane fundusze zaowocują konkretnymi zyskami dla ich organizacji. My współpracę z klientem zaczynamy od etapu testów w warunkach produkcyjnych. To daje naszym partnerom biznesowym gwarancję, że dostarczamy im dokładnie to, do czego się zobowiązaliśmy. Obie strony mają okazję upewnić się, że zaprojektowany system będzie naprawdę działał – Paweł Worożyszczew.Tr

Czy sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla naturalnej?

Dyskutując o meandrach złożonego procesu transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach z branży spożywczej nie można zapominać o tym, że spirytus movens wprowadzanych innowacji technologicznych jest człowiek. Zadaniem nowych technologii projektowanych przez ekspertów IT jest coraz skuteczniejsze wspieranie ludzkiej pracy, a w efekcie sprawianie by biznes generował większe zyski.

Istota ludzka powinna korzystać z udogodnień technologicznych, ale nigdy nie powinna być zastąpiona. To właśnie interfejs białkowy, czyli naturalna inteligencja ma szansę zareagować, dopytać, zrozumieć i ocenić kontekst danej sytuacji. Tego nie dadzą nam różnego rodzaju automatyzmy. Staram się podkreślić rolę nas jako ludzi w procesie transformacji cyfrowej, aby ta sztuczna inteligencja nie była postrzegana jako zagrożenie. W momencie kiedy łańcuchy dostaw się zrywają, kiedy wybucha wojna, kiedy mamy lockdown to żadne systemy nie są wstanie sprawnie zarządzać taką sytuacją kryzysową – tłumaczy Maciej Włodarczyk.

Przetwarzanie danych czy kontrola produkcji? Co stanowi istotę digitalizacji?

Nowoczesne narzędzia cyfrowe to dla firm produkcyjnych cały katalog korzyści. Pomagają zabezpieczyć łańcuch dostaw, wspierają proces produkcji i przetwarzania ogromnej ilości danych pochodzących z różnych źródeł i ułatwiają podejmowanie coraz trafniejszych decyzji biznesowych. Czy można zatem wskazać co jest sednem, prawdziwą esencją digitalizacji?

Transformacja to zarządzanie zmianą, przejście z punktu A do B. Kluczowe elementy tego procesu to interes pracowników, sponsorów, klientów, ale także troska o zrównoważony rozwój. Chodzi o to, by w wyniku cyfryzacji i automatyzacji produkować więcej i by ten proces był coraz bardziej efektywny – podkreślił na koniec debaty Maciej Włodarczyk.

Transformacja to wykorzystywanie technologii przez ludzi. Kluczowa jest korzyść odniesiona przez klienta. Nas jako dostawcę cyfrowych rozwiązań najbardziej cieszy fakt, że firmy po pewnym czasie od momentu wdrożenia systemu zaczynają dostrzegać coraz więcej pozytywów – dodał Andrzej Szubryt, Pre-Sales Manager, z Biura Projektowania Systemów Cyfrowych (BPSC).

Odpowiem na to pytanie jak dyrektor finansowy: na koniec dnia liczy się gotówka. To wdrożenie powinno być ekonomiczne i pomagać wygenerować efektywność, która finalnie pojawi się na naszym koncie w postaci zysku. Istotna jest również satysfakcja klienta, który płaci za nasz produkt – stwierdził Tomasz Mietiułka.

Patrząc z punktu widzenia pracodawcy mogę stwierdzić, że istotą digitalizacji jest tworzenie przewagi produkcyjnej i napędzanie rozwoju firmy. Ale jako zwykły uczestnik cyfrowego świata uważam, że technologia powinna finalnie ułatwiać nam życie - zapewniał Mateusz Jesiołowski.

Dla każdego z nas transformacja ma inne znaczenie i wiele różnych wymiarów. Dla mnie digitalizacja to podwyższenie bezpieczeństwa procesu wytwarzania artykułów spożywczych, wspieranie systemu zarządzania produkcją, wskazywanie wąskich gardeł i wykrywanie anomalii. Zastosowań nowych technologii jest wiele i z czasem będą powstawać kolejne. Po stronie inwestorów są duże obawy, ale w przypadku wątpliwości warto rozmawiać. Nasze doświadczenia pokazują, ze proces cyfryzacji nie jest wcale straszny. Nie tylko można, ale nawet trzeba go jak najszybciej zrealizować – podsumował dyskusję Mariusz Ziombek.

(16.11.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca