Trendy konsumenckie 2021. Wygoda, nowe technologie i ... mały wybór

22.03.2022 -

Jak wynika z najnowszego badania „Consumer Life” GfK wygoda była najważniejszym trendem konsumenckim w 2021 r. Połowa Polaków deklaruje, że aktywnie szuka sposobów, aby ułatwić sobie życie. Chcemy zaoszczędzić czas, nawet kosztem większych nakładów finansowych. Coraz chętniej korzystamy więc z nowych technologii.

Postęp technologiczny i rozwój e-commerce przyzwyczajają konsumentów do łatwych i szybkich rozwiązań. W efekcie 48% Polaków deklaruje, że zawsze poszukuje sposobów, aby ułatwić sobie życie. – Chętnie korzystamy z nowoczesnych rozwiązań, które pozwalają nam zaoszczędzić czas. Pandemia i związane z nią wyzwania sprawiły, że poszukujemy udogodnień, nawet jeśli wymagają one większych nakładów finansowych. Już co trzeci konsument jest gotowy zapłacić więcej za tego typu produkty. Dla porównania, rok wcześniej taką deklarację składał co czwarty Polak – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Zakupy: Polacy nie boją się technologii

Konsumenci coraz chętniej sięgają po nowinki technologiczne. Obecnie ponad 20% nabywców chce korzystać z technologii głosowej wszędzie, gdzie jest to możliwe, zamiast wprowadzania tekstu na klawiaturze lub naciskania przycisków. – Ponad 30% nabywców w ostatnim czasie użyło sterowania głosem na smartfonie. Doceniamy także inteligentne algorytmy, które obserwują nasze wybory zakupowe, a następnie rekomendują nam odpowiednie produkty i usługi. Oczywiście znaczną część zwolenników technologii stanowią młodzi Polacy. Takie rozwiązania docenia coraz więcej osób z pokolenia „baby boom”, czyli obecnych sześćdziesięciolatków – dodaje Dominika Grusznic-Drobińska.

Z danych GfK wynika, że konsumenci przyzwyczaili się do zakupów online i oczekują bezpośredniego dostępu do produktów i usług. Dotyczy to również produktów spożywczych. – Polakom zależy, aby sklepy były dla nich dostępne o każdej porze. Co więcej, chętnie skorzystają z produktu lub usługi niższej jakości, jeżeli będą dostępne wtedy, kiedy ich potrzebują. Marki uważnie obserwują te wybory i wprowadzają coraz to nowsze udogodnienia dla klientów. Przykładem jest q-commerce, czyli „quick commerce”, w którym czas trwania dostawy liczony jest w godzinach, a nawet minutach – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska.

Co zniechęca konsumentów do zakupów? Zdaniem ekspertki GfK jednym z takich czynników jest zbyt duży wybór. – Nabywcy podkreślają, że łatwiej im podjąć decyzję o zakupie, kiedy mają mniej możliwości wyboru. Jest to istotne przy droższych produktach, takich jak sprzęt RTV&AGD, meble czy samochód. 27% Polaków odczuwa wówczas nadmiar informacji – zapewnia Dominika Grusznic-Drobińska.

(22.03.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca