Umowa UE-Japonia jest bardzo ważna dla polskich producentów żywności

02.10.2017 -
6 lipca br. UE i Japonia zawarły umowę o wolnym handlu. Jest to szansa dla polskich firm spożywczych na zwiększenie eksportu do Japonii. – Na pewno będzie im dużo łatwiej handlować i promować swoje produkty spożywcze, ponieważ będzie się to odbywać pod sztandarem UE – mówi Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan oraz prezes Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego.
– Polskie firmy spożywcze konkurują na rynku japońskim z wielkimi firmami zagranicznymi i udaje im się przebijać. Jako przykład mogę podać firmę Abramczyk, producenta mrożonych ryb i owoców morza z całego świata, która eksportuje swoje wyroby m.in. do Japonii. Są to wymagające produkty, które trzeba dostarczać w bardzo wysokiej jakości, ponieważ w tej branży istnieje ogromna konkurencja. Dodatkowo Japończycy mają wobec tej kategorii żywności wysokie wymagania. A jednak polskiej firmie udało się spełnić wszystkie warunki i przebić się – mówi Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan oraz prezes Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego.
Dodaje, że producenci świeżych owoców i warzyw również zaczynają zwiększać swój eksport na japoński rynek. Widać więc, że polscy producenci żywności mają potencjał, aby eksportować swoje wyroby do Japonii.
– Uważam, że umowa handlowa między UE a Japonią jest bardzo ważna dla polskich producentów żywności – na pewno będzie im dużo łatwiej handlować i promować swoje produkty spożywcze, ponieważ będzie się to odbywać pod sztandarem UE. Ponadto Japończycy uznają certyfikaty chronionego oznaczenia geograficznego, które są dowodem na wyrób spożywczy wysokiej jakości. Kraje Unii Europejskiej mają tego typu produkty, np. ser Parmezan czy francuski szampan – tłumaczy Bochniarz.
Podkreśla, że Polska również ma produkty legitymujące się certyfikatami, które zapewniają szczególną ochronę i promocję. – Jestem przekonana, że nasz oscypek oraz wyroby czekoladowe będą mogły konkurować z produktami innych krajów europejskich. Uważam więc, że mamy szerokie pole do współpracy handlowej z Japonią – mówi Henryka Bochniarz.
(02.10.2017 za Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl)