UOKiK wygrywa w sądzie z Kauflandem

14.11.2023 -

UOKiK na platformie X (dawny Twitter) potwierdził, że spółka Kaufland Polska Markety wprowadzała konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe informowanie o kraju pochodzenia warzyw. Utrzymana została również kara finansowa – 13,2 mln zł.

Błędne oznaczanie kraju pochodzenia towarów narusza prawa konsumentów

Wyrok dotyczy decyzji z grudnia 2020 r. Prezes UOKIK stwierdził w niej, że w sklepach sieci Kaufland konsumenci regularnie dostawali mylne informacje o tym skąd pochodzą warzywa, co wpływało na ich decyzje zakupowe.

Wyrok sądu potwierdza, że obowiązkiem sieci handlowych jest rzetelne informowanie o sprzedawanych produktach. Nie ma wątpliwości, ze błędne oznaczanie kraju pochodzenia towarów narusza prawa konsumentów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kaufland ukarany przez UOKiK

Przypomnijmy, w styczniu br. UOKiK wydał dwie decyzje ukarania sieci Kaufland

Pierwsza dotyczyła nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej Kaufland Polska Markety, za co UOKiK nałożył blisko 124 mln zł kary.

Druga kara nałożona na Kaufland Polska Markety wynosiła 13,2 mln zł kary za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia.

Jak wówczas podał UOKiK, kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland Polska Markety systematycznie dochodzi do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane są nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego. Inspektorzy porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych oraz w dokumentach dostawy. Przykładowo, marchew w sklepie w Kaliszu miała pochodzić z Polski, jak wynikało z wywieszki, a na opakowaniu zbiorczym widniała Holandia; w placówce w Brzegu ziemniaki, zgodnie z wywieszką, miały być z Polski, a na opakowaniu zbiorczym – z Niemiec; cebula w sklepie w Dębicy – na wywieszce widniał kraj pochodzenia Polska, na opakowaniu zbiorczym – Niemcy; kapusta biała w placówce w Gdańsku – zgodnie z wywieszką - miała pochodzić z Polski, a opakowanie zbiorcze informowało, że jest z Macedonii.

- Prawo do informacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta. Jednocześnie informacje o produktach muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumentów, a ponadto nie mogą w jakikolwiek sposób wprowadzać w błąd. Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland regularnie konsument dostawał mylne informacje o tym skąd pochodzą warzywa, co wpływało na jego decyzje zakupowe, dlatego wszcząłem w tej sprawie postępowanie i wydałem decyzję. Nakazałem zaniechanie wprowadzania konsumentów w błąd i zdecydowałem o nałożeniu kary finansowej na tę sieć handlową – mówił w styczniu Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

(14.11.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl))


Współpraca