Utrata rynków zbytu to deficyty finansowe. "Nie mieszajcie nam mleka ze zbożem"

- Utrata rynku ukraińskiego oznaczałaby dla sektora mleczarskiego poważne problemy - mówi nam Agnieszka Maliszewska, Dyrektor Polskiej Izby Mleka, pierwsza Wiceprezydent COGECA.


Polska Izba Mleka: "Nie mieszajcie mleka ze zbożem"
Mleko nie może stać się ofiarą braku polsko-ukraińskiego porozumienia ws. importu zboża. Polska i Ukraina zwróciły się z apelem do Premierów i Ministrów rolnictwa obu krajów.

- My jako sektor mleczarski, już kilka miesięcy temu, apelowaliśmy, żeby nie mieszać mleka ze zbożem. Polski sektor mleczarski jest dzisiaj beneficjentem wymiany handlowej między Ukrainą a Polską, nasze produkty cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem na Ukrainie, Ukraińscy konsumenci bardzo lubią nasze produkty, ze względu na walory smakowe ale wciąż jesteśmy tam konkurencyjni cenowo - mówi nam Agnieszka Maliszewska.
  

Jej zdaniem, dzisiaj patrząc na sytuację geopolityczną na świecie i na to, jak łatwo jest utracić rynki zbytu, każda utrata jakiegokolwiek rynku zbytu na świecie powodować będzie to, że nie będziemy w stanie wyprowadzić nadwyżek.- A obecnie mamy ponad 30 proc. nadwyżki. Każda nadwyżka eksportowa to są pieniądze, które powinny wrócić do rolników. Im mniej sprzedamy produktów, wyprowadzimy poza rynek naszego kraju, tym mniej będziemy mogli płacić rolnikom, więc ostatecznie stracą na tym wszystkim rolnicy - dodaje.

Eksport produktów mleczarskich: gdyby nie Ukraina to...?
- Gdyby nie Ukraina, musielibyśmy eksplorować nowe rynki zbytu, a to nie jest takie łatwe. Świat się skurczył, globalne wyzwania mają realny wpływ na naszą działalność. Więc albo wzmacniamy naszą krajową konsumpcję, co najpewniej nie będzie możliwe, albo to, co dzisiaj możemy zrobić, o co ja mogę zaapelować do rządu to - spróbujmy porozmawiać o tym, co jest dla nas istotne: kto może stracić, kto może zyskać, niezwykle istotna jest w tym momencie dyplomacja handlowa czyli np. wsparcie ze strony administracji rządowej przy otwieraniu nowych rynków - wskazuje Agnieszka Maliszewska.

Wyzwania branży mleczarskiej
Ten rok to rok dużych wyzwań i dużych zmian.
- Dużą kwestią jest temat opakowań, UE chce odchodzić od plastiku. Kwestie związane z Zielonym Ładem również nas dotykają. Poza tym patrząc na nasz polski rynek, my mamy dzisiaj stoimy przed wyzwaniem stworzenia strategii dla polskiego sektora mleczarskiego, musimy odnaleźć swoje miejsce i zdecydować czy idziemy w kierunku konsolidacji czy jednak inaczej podejdziemy do tematu. Czeka nas zielona transformacja, a jednak z tyłu głowy mamy cały czas wysokie koszty produkcji a cały czas wysokim kosztem produkcji jest surowiec - wylicza Agnieszka Maliszewska. 
 


Współpraca