W czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5%

22.06.2020 -

W czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5% – prognozuje Ministerstwo Rozwoju w komentarzu do danych GUS. Według analityków decydujący wpływ będzie miał spadek sprzedaży samochodów. Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z czerwca zeszłego roku.

W poniedziałek Główny Urząd Statystyczny podał, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. spadła o 7,7% w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 14,9% Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 8,6% rdr.

W ocenie resortu rozwoju zniesienie limitów klientów w sklepach pozwala oczekiwać dalszego wyhamowania spadków sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach. MR oczekuje, że "w czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5%". "Decydujący wpływ będzie miał spadek sprzedaży samochodów. Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z czerwca ub.r." – ocenili analitycy. W kategorii "meble, rtv, agd" resort prognozuje wyhamowanie wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach.

Odnosząc się do poniedziałkowych danych GUS, MR zwróciło uwagę, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. była o 14,9% wyższa wobec kwietnia br. "Wyniki te są znacznie lepsze niż oczekiwania rynkowe. W okresie styczeń-maj spadek sprzedaży wyniósł 6,2% w ujęciu rocznym" – zaznaczył resort rozwoju.

Analitycy wskazali, że niższą sprzedaż odnotowano w większości grup przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy spadek odnotowano w "pojazdach samochodowych, motocyklach, częściach" – o 34% oraz "paliwach stałych, ciekłych i gazowych" – o 17,9% Sprzedaż w przedsiębiorstwach handlujących "żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi" była niższa o 7,6% Natomiast wśród grup o niższym udziale w sprzedaży ogółem największy spadek odnotowano w kategorii "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" – o 14,1% Z kolei znaczny wzrost sprzedaży (o 14,4%) nastąpił w przedsiębiorstwach handlujących "meblami, rtv i agd" – dodano.

Eksperci MR zwrócili uwagę, że w maju ruszył proces stopniowego odmrażania życia społeczno-gospodarczego. Na początku miesiąca otwarte zostały galerie handlowe, jednak z zachowaniem określonych ograniczeń. "Płynące z branży dane dotyczące odwiedzalności centrów były bardziej optymistyczne niż początkowe oczekiwania, co także przyczyniło się do wyhamowania spadków z notowanego w kwietniu poziomu -22,9%" – podkreślili.

Dodali, że powrót klientów do sklepów stacjonarnych przełożył się także na sprzedaż internetową, która w ostatnich miesiącach rosła bardzo dynamicznie. W maju wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 12,7% niższa niż w kwietniu, a jej udział w łącznej sprzedaży przedsiębiorstw (w cenach bieżących) spadł do 9,1% z 11,9% w kwietniu. Największe spadki udziału e-sprzedaży zanotowały przedsiębiorstwa w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (do 26,8% z 61,3% przed miesiącem), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (do 25,2% z 39,9% w kwietniu) oraz "meble, rtv, agd" (do 15,6% z 28,6%).

(22.06.2020 za PAP)


Współpraca