Ameryka Środkowa otwiera się na współpracę z polskimi przedsiębiorcami

24.02.2016 -
– Krajowa Izba Gospodarcza będzie wspierać przedsiębiorców w nawiązywaniu współpracy z firmami z Ameryki Środkowej – powiedział Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej na spotkaniu z ambasadorami krajów SICA.
– Z jednej strony jest to szczególny moment w krajach Ameryki Środkowej, ponieważ szybko się rozwijają oraz lepiej integrują i koordynują swoje działania, z drugiej strony to dobry moment na współpracę z Polską, która jest jednym z najszybciej rozwijających się krajów Europy, z dynamicznym wzrostem wartości handlu międzynarodowego oraz eksportu – mówiła Katarzyna Kacperczyk, Podsekretarz Stanu z Ministerstwa Spraw Zagranicznych podczas seminarium pt. „Promocja Relacji Handlowych i Inwestycyjnych Polska – kraje SICA”, zorganizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą, na którym ambasadorowie Hondurasu, Nikaragui, Kostaryki, Panamy, Dominikany, Gwatemali i Salwadoru prezentowali możliwości handlowe i inwestycyjne swoich krajów.
Dodała, że polski biznes jest na tyle silny, aby wychodzić poza rynek Unii Europejskiej, a porozumienie zawarte między UE a Ameryką Środkową, które Polska ratyfikowała, wprowadza szereg ułatwień – reguluje m.in. rynek zamówień publicznych oraz ogranicza bariery taryfowe stwarzając tym samym lepszy klimat do współpracy.
– Zachęcam też do współpracy kraje Ameryki Środkowej z polskim przemysłem rolno-spożywczym, który jest w Polsce mocno rozwinięty – mówiła Katarzyna Kacperczyk.
Podczas seminarium odbyły się również rozmowy B2B z firmami środkowoamerykańskimi oraz rozmowy networkingowe z ambasadorami krajów Ameryki Środkowej.
Ameryka Środkowa pozostaje dla polskiej dyplomacji ekonomicznej interesującym kierunkiem współpracy, m.in. ze względu na swój potencjał gospodarczy – ponad 4% wzrostu PKB. Wartość obrotów handlowych Polski z regionem wynosi 405, 2 mln dol.
Porozumienie podpisane w 2012 roku przez UE i Amerykę Środkową ustanawia m.in. stopniową liberalizację handlu towarami i otwarcie rynków partnerów dla świadczeniodawców usług i inwestorów poprzez ułatwienia w zakładaniu przedsiębiorstw. Ustanawia również zwiększenie dostępu do zamówień publicznych i ogranicza bariery pozataryfowe.
(24.02.2016 za portalspozywczy.pl)