Błędy w kodowaniu produktów z perspektywy sieci handlowych

09.04.2019 -

Kod kreskowy EAN widziany każdego dnia na produktach obecny jest w 150 krajach, a dźwięk jego skanowania słyszany ponad 6 miliardów razy dziennie na całym świecie. Stanowi on graficzne odzwierciedlenie numeru GTIN i służy jednoznacznej i unikalnej identyfikacji produktu. Ten najczęściej używany identyfikator GS1 powinien być przydzielany według globalnie ustalonych standardów i wytycznych GS1. Każdy właściciel marki/producent powinien się nimi kierować, żeby zapewnić spójną identyfikację produktu – mówi Hanna Walczak, starszy specjalista ds. wdrożeń standardów GS1.

W erze cyfryzacji i wzrostu zakupów online, dane o produkcie można przyrównać do bijącego serca każdej firmy. Aby utrzymać jego bicie, dane muszą być zdrowe i regularnie sprawdzane. Dane nieaktualne, błędne, czy niekompletne powodują wiele problemów dla firmy. Z punktu widzenia konsumenta wiarygodne i dokładne dane stają się coraz ważniejsze i mają istotny wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych.

Znakowanie produktów kodami kreskowymi EAN wydaje się być łatwe, jednak praktyka pokazuje, że dość często pojawiają się błędy w tym zakresie. Na przełomie 2018 i 2019 roku GS1 Polska zaprosiła sieci handlowe do wzięcia udziału w badaniu dotyczącym nieprawidłowego przydzielania produktom numerów GTIN (kodów EAN). Zebrane wyniki, a także analiza bieżących zgłoszeń spływających do GS1 Polska, pozwoliły ocenić skalę problemu.

Najczęstszymi błędami popełnianymi przez producentów/właścicieli marek są:

  • Przypisywanie/zdublowanie tego samego numeru GTIN dla różnych produktów, np. odświeżacz powietrza o trzech różnych zapachach, czekoladki z nadzieniem orzechowym i truskawkowym.
    – Istotne zmiany składu produktu, np. zmiany wersji oleju z rzepakowego na słonecznikowy, zmiana smaku jogurtów z truskawka i malina na truskawka i jeżyna, czy serek waniliowy z konfiturą na serek śmietankowy z konfiturą.
    – Zmiana gramatury netto, np. twaróg chudy 270 g na 250 g, batonik mleczny 50 g na 48 g, ilość kapsułek do zmywarki z 50 na 55, napój gazowany 1,7 l na 1,5 l.
    – Zmiana zadeklarowanej ilości produktów w opakowaniu zbiorczym, np. groszek w puszce pierwotnie pakowany w karton po 14 sztuk obecnie po 20 sztuk.

Dla wszystkich wymienionych sytuacji powinny być nadane nowe, unikalne numery GTIN.

Dużym wyzwaniem jest prawidłowe znakowanie produktów, dostępnych w sprzedaży w konkretnym dniu lub określonym czasie, a dla których istnieje potrzeba jednoznacznej identyfikacji oraz rozróżnienia promocyjnego asortymentu w łańcuchu dostaw na poziomie opakowania zbiorczego. Najwięcej pomyłek związanych jest z dołączaniem gratisów, np. próbki odżywki do włosów do butelki szamponu. W sytuacji, gdy wymiary lub masa brutto opakowania ulegają zmianie o więcej niż 20%, należy na taki produkt nadać nowy numer GTIN.

Na pytanie: „W której kategorii występują najczęstsze błędy (np. nabiał, napoje, kosmetyki itp.)” sieci handlowe wskazały: nabiał, przyprawy, dodatki do ciast i pieczenia, a także słodycze. Ma to swoje odzwierciedlenie w przytoczonych powyżej przykładach.

Cały proces obsługi produktu w sieci dystrybucji można zautomatyzować i przeprowadzić w krótkim czasie, zaczynając od momentu potwierdzenia zamówienia i punktualnej dostawy do prawidłowej faktury i szybkiej płatności za produkt. Jedynym warunkiem jest posiadanie aktualnych i wysokiej jakości danych.

Przestrzeganie przez wszystkie ogniwa łańcucha dostaw standardowych zasad zarządzania numerami GTIN stanowi klucz do zapewnienia skutecznej, efektywnej i spójnej wymiany informacji o produktach, gwarantując tym samym minimalizację kosztów i sprawne funkcjonowanie nie tylko lokalnych, ale również globalnych łańcuchów dostaw.

(09.04.2019 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca