Blisko 55% e-konsumentów robi zakupy w zagranicznych sklepach

12.09.2018 -

Blisko 55% e-konsumentów robi zakupy online w zagranicznych sklepach – wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos i PayPal w 31 państwach. Zebrane dane pokazują, że polskie sklepy internetowe nie są popularne za granicą.

Wyłącznie wśród klientów z czterech krajów polskie e-sklepy uplasowały się w pierwszej dziesiątce – w Czechach, Niemczech, Irlandii i na Węgrzech.

Według danych PayPal, na towary od naszych rodzimych sprzedawców najwięcej wydaje się w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Holandii. Zamówienia najczęściej dotyczyły części samochodowych. W pierwszej piątce znalazły się także muzyka i filmy, moda, gry oraz sprzęt sportowy.

Przeprowadzane badanie pokazało, że na całym świecie kupujący online najczęściej szukają w e-sklepach ubrań i butów (68%), elektroniki (53%) oraz zabawek i akcesoriów hobbystycznych (53%).

Autorzy badania zauważają, że „wiele polskich e-sklepów wciąż ma obawy przed otworzeniem się na sprzedaż zagraniczną”. Kluczem do przyciągnięcia e-klientów spoza Polski ma być zaoferowanie im różnych opcji płatności, w tym w lokalnej walucie – 76% badanych kupujących w sieci wolałoby mieć możliwość opłacenia swojego zamówienia w ich walucie. Ważna jest również dostępność strony internetowej w różnych językach i zapewnienie kupującym poczucia bezpieczeństwa. Ankietowani wskazali, że przed zakupami w zagranicznych sklepach powstrzymuje ich strach czy przesyłka do nich dotrze (24%) i kłopoty związane z ewentualnymi zwrotami (22%). Autorzy badania dodają, że ważne są również atrakcyjne ceny, które są priorytetem dla 72% respondentów i unikalność asortymentu, często niedostępnego w kraju klienta.

Dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią Marcin Glogowski zauważa, że „ilość płatności za zagraniczne zakupy dokonywana na platformie firmy konsekwentnie rośnie – między pierwszym kwartałem 2016 roku, a tym samym okresem 2018 roku, wzrost wyniósł 49%”. Dodaje również, że według danych PayPal, w 2017 roku „wartość zakupów transgranicznych w Polsce wyniosła 2 mld dolarów”. Z badania wynika, że podczas zakupów transgranicznych Polacy najczęściej wybierają ubrania, buty i akcesoria odzieżowe (60%), zabawki i akcesoria hobbystyczne (50%)oraz biżuterię i zegarki (50%). 25% z nich płaci za zakupy za pośrednictwem telefonu lub tabletu. Dla porównania w USA to 45% transakcji, w Indiach 48%, a w Chinach 53%.

– Nieustannie obserwujemy zarówno wzrost liczby produktów, jak i ich łącznej wartości. Warto dodać, że w ostatnich 12 miesiącach 38% Polaków zrobiło choć raz zakupy w zagranicznym e-sklepie – w 2016 roku było to 22%. Prawie jeden na 10 polskich e-konsumentów kupowało wyłącznie na międzynarodowych stronach internetowych.

– Jeden na trzech Polaków deklaruje, że nie ma dla nich znaczenia czy e-sklep ma siedzibę za granicą, czy nie – zaznacza Glogowski. Dodaje również, że głównymi rynkami dla polskich e-konsumentów są Chiny (22%), Niemcy (10%), Wielka Brytania (8%), USA (7%) i Hongkong (4%). Preferencje Polaków są zbliżone do upodobań globalnych konsumentów, którzy najczęściej kupują w Chinach (26%), USA (21%), Wielkiej Brytanii (14%), Niemczech (10%) i Japonii (5%).

Na zlecenie PayPal Ipsos przeprowadził wywiady z reprezentatywną próbą 34 052 osób w wieku co najmniej 18 lat, którzy używają urządzeń z dostępem do Internetu.

Badanie objęło 31 krajów, m.in. Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Niemcy, Hiszpanię, Szwecję, Rosję, Polskę, Izrael, Meksyk, RPA, Indie, Chiny, Japonię i Australię.

(12.09.2018 za PAP)


Współpraca