Czym zastąpić opakowania z plastiku?

12.11.2019 -

– Świadomość konsumentów na temat zagrożeń, jakie plastik, szczególnie ten stosowany w opakowaniach żywności i napojów, stwarza dla środowiska naturalnego osiągnęła właśnie przełomowy poziom. Producenci żywności i napojów stoją przed wyzwaniem w postaci wdrożenia strategii w zakresie opakowań i modyfikacji planów dotyczących wprowadzania nowych produktów na rynek. Nowoczesne rozwiązania typu ERP mogą pomóc w implementacji nowego podejścia poprzez analizę wielu różnych czynników, od danych pochodzących z działu Badań i Rozwoju po informacje zwrotne od konsumentów – zapewnia Mariusz Siwek, Channel Director CEE North, Infor.

Przemiana na wielką skalę

Zrezygnować z plastikowych opakowań to jak powiedzieć: „zacznijmy wszystko od początku”. Konsekwencje tego podejścia są skomplikowane. Coraz więcej producentów zaczyna korzystać z opakowań wytworzonych z materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska – szkło i papier zaczynają zyskiwać na popularności i wypierać jednorazowe plastikowe opakowania.

Zmiany będą dotyczyły również kosztów i marż, a producenci będą musieli ustalić, ile konsumenci będą skłonni zapłacić za alternatywne opakowania.

Proces przemian będzie postępował stopniowo, ponieważ wymaga znalezienia odpowiedzi na wiele trudnych pytań, skrupulatnej analizy technologii, logistyki, rentowności i reakcji opinii publicznej. Sformułowanie ostatecznych wniosków, co do kosztów i oddziaływania na środowisko może wymagać badań i zaawansowanych analiz. Naukowcy są zgodni, że szkło łatwiej poddać recyklingowi niż plastik. Ale przecież proces recyklingu wymaga zużycia znacznej ilości energii. Czy zużycie energii nie okaże się bardziej szkodliwe dla środowiska naturalnego niż ponowne wykorzystanie opakowań plastikowych lub ograniczenie stosowania opakowań jednorazowego użytku?

Są to tematy, których dogłębne przeanalizowanie zajmie sporo czasu i wywoła różne reakcje konsumentów, utrzymując producentów branży spożywczej w niepewności. Niewątpliwie jednak rzetelne dane będą pomocne w formułowaniu logicznych wniosków i zobowiązań wobec konsumentów oraz naszej planety.

Czas na zmiany

Wpływ plastiku na środowisko naturalne i gospodarkę jest obecnie w centrum zainteresowania. Serwis Business Insider donosi w ostatnim czasie o niezadowoleniu konsumentów. W ciągu ostatnich 50 lat zużycie plastiku wzrosło 20 krotnie i nadal rośnie. W Stanach Zjednoczonych konsumenci zamiast ponownie wykorzystywać lub oddawać plastik do recyklingu, wyrzucają go na wysypiska śmieci. Tam plastik zaczyna rozkładać się na szkodliwy dla ludzi, zwierząt i roślin mikroplastik, który następnie przedostaje się do wód podziemnych i łańcucha pokarmowego. Recyklingowi poddawanych jest zaledwie 14% plastikowych opakowań. Według niektórych szacunków opakowania plastikowe stanowią obecnie około połowę odpadów plastikowych na świecie. Szacuje się również, że w oceanie pływa około 165 milionów ton plastiku. To ciężar ponad 25 razy większy niż Wielkiej Piramidy w Gizie.

Do roku 2050 ciężar plastiku w oceanach przewyższy ciężar ryb, jak w roku 2016 przewidywali autorzy raportu fundacji Ellen MacArthur Foundation, opracowanego we współpracy ze Światowym Forum Ekonomicznym.

Według tego samego raportu do 2050 roku w oceanach znajdzie się co najmniej 937 milionów ton plastiku. W wyobrażeniu sobie skali tego zjawiska pomocne jest porównanie do „wyrzucania do oceanu co minutę zawartości jednej śmieciarki.”

Czy producenci znajdą nowe rozwiązania?

Producenci żywności i napojów stają dziś przed ogromnym wyzwaniem. Konsumenci oczekują zmian i coraz częściej uzależniają swoje decyzje zakupowe od odpowiedzialności społecznej marki. Spółka Unilever przeprowadziła niedawno badanie, z którego wynika, że jedna trzecia konsumentów kupuje produkty na podstawie oddziaływania społeczno-środowiskowego marki. Badanie wskazuje również, że firmy, które są liderami zrównoważonego rozwoju, stają obecnie przed niespotykaną szansą. Więcej niż jeden na pięciu (21%) respondentów zadeklarowało, że wybieraliby marki, które umieszczałoby na opakowaniach swoich produktów i w materiałach marketingowych informacje o swoich działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stwarza to niewykorzystane dotychczas możliwości o wartości ponad 1 biliona dolarów.

Unilever stosuje strategię zrównoważonego rozwoju w swoich markach, między innymi Hellmann’s i Ben & Jerry’s. Według wyników badań, marki, które komunikują swoje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju odnotowują o 30% większe tempo wzrostu niż pozostałe marki na rynku.

Niedawny raport Corporate Sustainability Report opublikowany przez firmę badawczą Nielsen ponownie potwierdza krytyczne znaczenie odpowiedzialności społecznej. Wyniki badania wskazują, że 66% konsumentów na świecie jest skłonnych zapłacić więcej za produkt, który pochodzi od marki dbającej o zrównoważony rozwój. Pokolenie „Milenium” szczególnie wyraźnie komunikuje swe oczekiwania. Aż 81% millenialsów twierdzi, że oczekuje od marek, by deklarowały swe stanowisko na temat problemów społecznych. Jest to również pokolenie, które swoje przekonania chętnie wyraża w działaniach. Do restauracji chodzą z własnymi pojemnikami „na wynos”; do kawiarni – z własnymi kubkami, nie przyjmują plastikowych przykrywek, słomek, torebek z ketchupem itp.

Taka postawa generuje zmiany, które widoczne są w postaci chociażby nabierającej rozpędu filozofii zero waste, która obejmuje coraz więcej aspektów naszego życia. Za tą ideą zaczynają podążać restauracje i sklepy, które rezygnują z plastikowych opakowań, słomek, talerzy. Klienci przychodzą to takich sklepów z własnymi pojemnikami wielokrotnego użytku i napełniają je produktami. W ciągu ostatnich 18 miesięcy w Wielkiej Brytanii otwarto ponad 60 sklepów „bez plastiku”. A w supermarketach w całej Europie coraz częściej można spotkać alejki „bez plastiku”. W Kanadzie, Australii, Chinach i Stanach Zjednoczonych, głównie w miastach z dużą liczbą millenialsów, powstają małe sklepy, w których owoce i warzywa są sprzedawane bez opakowań. Natomiast w Berlinie, powstał pionierski supermarket „bez plastiku”, który w swej ofercie ma już ponad 600 produktów.

Marki, które deklarują zmiany

Niezależnie od tego, czy ich motywacja wynika z pragnienia „postąpienia właściwie”, czy też zdobycia przychylności zwolenników zrównoważonego rozwoju, niektóre popularne marki już składają deklaracje stosowania przyjaznych dla środowiska opakowań i procesów. Na przykład:

Kierownictwo Aramark, obiecuje znacznie zredukować używanie jednorazowych opakowań plastikowych do 2022 – począwszy od słomek, kubków i pojemników na zupę.

W lipcu zeszłego roku firma Kraft Heinz ogłosiła swój plan używania w 100% opakowań nadających się do recyklingu, ponownego wykorzystaniu lub kompostowania do 2025 roku.

W kwietniu firma Aldi zakomunikowała podobną inicjatywę i ramy czasowe. Planuje zastąpić swe opakowania materiałami nadającymi się do ponownego użytku, recyklingu lub kompostowania w ciągu 6 lat.

Coca Cola ogłosiła natomiast, że za każdą sprzedaną butelkę lub puszkę, do 2030 roku, recyklingowi podda jedną butelkę lub puszkę.

W 2018 PepsiCo zainwestowała 10 milionów dolarów w inicjatywę The Recycling Partnership (TRP), by uruchomić akcję „All In On Recycling” („Wszyscy Recyklingują”) – ogólnobranżowe wyzwanie zebrania 25 milionów dolarów na poprawę infrastruktury recyklingowej.

Oprogramowanie na pomoc

Producenci bacznie obserwujący rynek zaczną wprowadzać zmiany do swych strategii dotyczących opakowań, by lepiej dostosować się do oczekiwań konsumentów. Jednak nowe rozwiązania stanowią wyzwanie. Na przykład, zamiana plastikowego kubeczka ze szczelną pokrywką na szklany słoik z metalową nakrętką wymaga rozważenia wielu kwestii, od wagi pojemnika, wygody konsumenta, łatwości transportu po straty związane z ewentualnymi stłuczeniami. Jak zatem zmienić opakowanie produktu tak, by nadal pozostało opakowaniem „na drogę” zgodnie z oczekiwaniami klientów?

Zbudowanie nowej strategii wymaga badania rynku i współpracy ze strony konsumentów.

Zmieni się również cena transportu cięższego pojemnika ze szkła i trzeba go będzie zabezpieczyć przed uszkodzeniami. Nowe szklane pojemniki będą również wymagały innej przestrzeni na sklepowych półkach i mogą wymagać nowego podejścia z punktu widzenia merchindisingu. A ponieważ szklane opakowanie jest przezroczyste, sam wygląd produktu również stanie się o wiele ważniejszy. Będą potrzebne nowe maszyny do napełniania, zamykania i etykietowania pojemników ze szkła. Wszystkie te aspekty muszą być uwzględnione w budowaniu spójnej strategii – włącznie z uważną analizą jej oddziaływania na zyski.

Rozwiązania (CRM) mogą być pomocne w monitorowaniu komunikacji z klientami i wspieraniu zaangażowania konsumentów, począwszy od kampanii marketingowych po grupy fokusowe i witryny, na których opowiedziana będzie historia zrównoważonego rozwoju firmy. Identyfikowalność i droga od gospodarstwa do zakładu są również powiązane ze zrównoważonym rozwojem i mogą być wyeksponowane na firmowej witrynie. Dodatkowo dzięki wykorzystaniu potencjału portali konsumenckich on-line i narzędzi e-commerce firmy mogą poprawić doświadczenia swoich klientów.

Rozwiązania w zakresie zarządzania cyklem życia produktu (PLM) pomagają producentom w śledzeniu i monitorowaniu całego cyklu życia ich produktu, począwszy od badań i rozwoju po testowanie produktu i budowanie jego strategii cenowej. Nowoczesne rozwiązanie PLM pomaga organizacji uprościć skomplikowany proces przebudowy strategii w zakresie opakowań, pozwalając menadżerom na dzielenie zadań na kroki, co znacznie ułatwia zarządzanie projektem. Narzędzie to pozwala nadać wyznaczonym osobom dostęp do specyfikacji opakowań, formuł partii i danych pochodzących z badań dotyczących wymagań transportu, dzięki czemu osoby te uzyskują bieżące informacje na temat postępu w procesie przemiany i prognoz wprowadzania na rynek nowych produktów. Możliwość uzyskiwania i udzielania dostępu do danych wspomaga współpracę poszczególnych osób i pozwala rejestrować decyzje podejmowane w ramach przyjętej strategii, algorytmy zmian cen i taktyki wejścia na rynek – informacje, które będą przydatne w przyszłości.

Specyfikacje receptury i partii mogą wymagać dostosowania wraz ze zmianą opakowań i wielkości porcji oraz sposobu przygotowania samego produktu. Rezygnacja z ochronnej plastikowej powłoki może wpłynąć na termin przydatności produktu do spożycia, jego świeżość, wygląd, a tym samym wymagać udoskonalenia receptury. Rozwiązania ERP zaprojektowane dla branży spożywczej zawierają funkcjonalności niezbędne do przeprowadzania takich modyfikacji.

Analityka predykcyjna stanie się niezmiernie przydatna dla producentów, którzy będą musieli rozważyć koszty alternatywnych opakowań i ich wpływ na wynik finansowy. Zmiany w procesach wewnętrznych, takie jak przestrojenie maszyn oraz wymogi związane z transportem, będą wymagały dogłębnej analizy. Menedżerowie będą chcieli porównać rezultaty różnych scenariuszy. Nowoczesna analityka, wykorzystująca sztuczną inteligencję (AI) będzie miała krytyczne znaczenie w budowaniu nowych strategii cen, które konsumenci będą skłonni zapłacić.

Połączona sieć łańcucha dostaw również zyska na znaczeniu, ponieważ producenci będą potrzebować źródeł nowych opakowań, od nowych pojemników i przykrywek, po nowe rodzaje sprzętu do ich obsługi oraz kontenerów transportowych, które będą chroniły opakowania przez uszkodzeniem czy kontrolowały temperaturę podczas transportu. Nowoczesne rozwiązanie do zarządzania łańcuchem dostaw będzie nieocenionym narzędziem w budowaniu nowych relacji z rzetelnymi dostawcami i określania nowych szlaków transportu.

Podsumowanie

Konsumenci zdecydowanie mówią o swych oczekiwaniach dotyczących opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska, zawierających mniej plastiku. Wobec tego producenci będą musieli przeanalizować swoje linie produkcyjne i poszukać nowych opcji w tym zakresie. Zmiany w branży spożywczej będą wymagały ponownego rozważenia wielu procesów wewnętrznych i strategii wejścia na rynek. Jest to doskonała okazja, by przyjąć holistyczne spojrzenie na oddziaływanie marki na środowisko naturalne. Producenci, którzy dziś podejmą odpowiednie działania, mają szansę na sukces w tym obszarze.

(12.11.2019 za portalspozywczy.pl)


Współpraca