Dla 66% Polaków karty lojalnościowe w sklepach to za mało

19.04.2018 -

Polacy to konsumenci bardziej lojalni wobec sieci spożywczych niż konsumenci z innych krajów, jednak ich przywiązanie do marki oparte jest głównie o czynniki pragmatyczne, takie jak szeroki wybór i dostępność produktów żywnościowych (47%) oraz bliskość sklepu (46%). Według badania przeprowadzonego przez TCC Global, 66% ankietowanych przyznało, że oczekuje innych sposobów podziękowania za regularne zakupy, niż karta lojalnościowa. Ulubiony sklep ma im dostarczać inspiracji, a także wspierać w życiu codziennym.

Polacy są dużo bardziej lojalni wobec sieci spożywczych w porównaniu z konsumentami z innych krajów. Tylko 30% ankietowanych deklaruje, że nie ma dla nich znaczenia czy sklep, w którym najczęściej robią zakupy, zostanie zamknięty. Natomiast na 6 zagranicznych rynkach, gdzie również przeprowadzono to badanie, średnia wynosi już 45%.

Wybierając miejsce na zakupy, Polacy decydują się przede wszystkim na sklep, w którym znajdą szeroki asortyment produktów spożywczych (47%). Równie ważnym czynnikiem jest bliskość od miejsca zamieszkania (46%), niskie ceny (40%) i wysoka jakość produktów świeżych (39%). Fakt, czy dany sklep oferuje kartę lojalnościową czy rabatową, nie odgrywa znaczącej roli (12%).

– Lojalność polskich konsumentów wobec sieci sklepów spożywczych, w których robią zakupy, jest powierzchowna i oparta na bardzo pragmatycznym podejściu. Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że karty lojalnościowe sieci sklepów spożywczych nie są głównym elementem budującym lojalność klientów i ich więzi z marką. Tu potrzebne są inne działania, oparte na zrozumieniu aspiracji i wartości, którymi kierują się konsumenci – komentuje Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

Konsumenci w Polsce korzystają z kart lojalnościowych średnio dwóch sieci spożywczych. Obecnie największą popularnością cieszy się „Moja Biedronka”, którą posiada 66% ankietowanych. Jednak nic nie wskazuje na to, żeby karty lojalnościowe stymulowały skutecznie coś więcej niż lojalność transakcyjną. W Polsce tylko 42% posiadaczy kart lojalnościowych deklaruje, że zmieniłoby swoje zachowania zakupowe po ich wycofaniu. Jedynie 1% polskich konsumentów przestałby robić zakupy w danym sklepie, gdyby karta lojalnościowa nie była już w nim dostępna.

66% ankietowanych oczekuje od sieci spożywczych czegoś więcej i chce być wynagradzana za swoją lojalność w inny sposób: 47% z nich oczekuje, że sklep będzie dostarczał im inspiracji jak gotować proste i zdrowie posiłki, pozwoli poznać kuchnie świata (33%), będzie promować zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci (27%) oraz swoją działalnością wesprze lokalną społeczność (21%).

– Dzisiaj dla konsumentów wybór miejsca na codzienne zakupy wiąże się z prowadzonym stylem życia. Dlatego klienci coraz częściej oczekują od swojego sklepu również tego, że będzie odpowiadał ich aspiracjom, inspirował i wzbudzał pozytywne emocje. Ponadto, oczekują również podziękowania za to, że regularnie odwiedzają dany sklep i robią w nim zakupy, jednak nie tylko w formie rabatów czy promocji, lecz także w warstwie emocjonalnej. Dzięki takiemu podejściu możemy wzmocnić lojalność polskich konsumentów oraz zbudować z nimi bardziej trwałą relację, nie opartą jedynie o niskie ceny, asortyment i lokalizację. – mówi Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

(19.04.2018 za portalspozywczy.pl)


Współpraca