Dla ponad 70% konsumentów zakaz handlu w niedziele nie był uciążliwy

21.03.2018 -
Za nami dwie pierwsze niedziele, podczas których obowiązywał zakaz handlu. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, dla ponad 70% badanych zakaz handlu nie był uciążliwy. Ponad 35% osób z tej grupy deklaruje, że zazwyczaj nie robi zakupów w niedzielę, a blisko 12% uważa, że niezbędne artykuły nadal może kupić w sklepach osiedlowych, które wyłączone są z zakazu.
Ponad 25% badanych stwierdziło, że ograniczenia niczego w ich przypadku nie zmieniły, z czego wnioskować można, że prawdopodobnie są to osoby, które zakupy robiły w inne niż niedziela dni tygodnia – informują autorzy badania.
– Najsilniejsze emocje związane z wprowadzeniem zakazu handlu w wybrane niedziele już opadły. Za nami dwa weekendy, które jak wynika ze zrealizowanych przez nas badań, nie stały się początkiem rewolucji konsumenckiej. Co więcej, dla zdecydowanej większości z nas ograniczenia nie były uciążliwe – komentuje Piotr Zimolzak, dyrektor ds. Badań i Analiz SW Research. Być może wynika to z tego, że wprowadzenie regulacji poprzedzone było wieloma miesiącami intensywnych dyskusji, co niewątpliwie przyczyniło się do popularyzacji informacji o wprowadzanych zmianach. I o ile same dyskusje nie wpłynęły na decyzję o zmianie przepisów, o tyle konsumenci mogli się przyzwyczaić do czekających ich zmian i przygotować się na nie – dodaje Zimolzak.
Zakaz handlu w niedzielę miał być też dużą szansą na rozwój sprzedaży przez internet. Wiele firm w ostatnim okresie bardzo intensywnie rozwijało tę gałąź swojej działalności. Wiele również przygotowało na pierwszą wolną niedzielę liczne promocje i rabaty. Informacje o nich dystrybuowane były głównie pocztą elektroniczną. Jednak, jak pokazują wyniki badania, oferty z rabatami trafiły do zaledwie 10% badanych. Więcej osób zetknęło się natomiast z reklamami sklepów online. Ale aż 70% respondentów nie miało w tym czasie styczności z żadną z tych form promocji.
Jak pokazują badania, zakaz handlu w niedzielę nie sprawił również, że większość Polaków zmieniła swoje przyzwyczajenia. Ponad 80% badanych deklaruje, że wolną od handlu niedzielę spędziło w taki sam sposób jak dotychczas. Pozostałe – prawie 20% ankietowanych – w wolną niedzielę pozostało w domu, spędziło czas na świeżym powietrzu lub odwiedziło swoich przyjaciół i znajomych.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 12-14.03.2018 przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 798 ankiet z Polakami powyżej 18 roku życia.
(21.03.2018 za portalspozywczy.pl)