Eksportowe ziemie obiecane
W dniach 4-5 listopada br. w hotelu Grand Sheraton Warsaw odbyło się Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które zgromadziło wielu przedstawicieli branży spożywczej, w tym producentów, dostawców oraz ekspertów z zakresu zdrowego odżywiania i innowacji technologicznych. Podczas dwudniowego spotkania odbył się szereg sesji, w których udział wzięli przedstawiciele firm spożywczych. W jednej z sesji udział wzięła Małgorzata Cebelińska - Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol.
Podczas debaty przypomniano, że ostatnie lata były niełatwe dla eksportu polskich produktów mleczarskich. Mimo to firmie Mlekpol udało się zdobyć znaczącą pozycję na wielu zagranicznych rynkach, w tym na rynku chińskim. Ostatni okres to czas dynamicznego zwiększania produkcji mleka i jego wyrobów na rynku chińskim. Jeszcze dwa lata temu 7% importu mleka do Chin pochodziło z Polski, dziś wielkość ta spadła poniżej 2%.
Małgorzata Cebelińska przypomniała, iż ponad 10 lat temu Mlekpol wkraczał na rynek chiński bardzo dynamicznie, a pierwszym produktem było „Mleko Łaciate”, następnie wchodziły kolejne produkty takie jak mleko w proszku czy jogurty. Import rozwijał się dynamicznie, ponieważ produkcja mleka i produktów mleczarskich był bardzo niski, a zapotrzebowanie systematycznie rosło. Nie bez znaczenia był też fakt, że chińskie produkty nie cieszyły się zaufaniem chińczyków. Dynamiczny wzrost konsumpcji wyrobów mleczarskich spowodował, że w Chinach nastąpił gwałtowny rozwój produkcji mleka. Dzięki temu dziś chińska produkcja w 73% pokrywa zapotrzebowanie rynku wewnętrznego. Wzrost ten bezpośrednio wpłynął na spadek zainteresowania wyrobami mleczarskimi spoza Kraju Środka.
W dalszej części Małgorzata Cebelińska wspomniała o krajach, które z racji położenia geograficznego i klimatu nie są w stanie produkować mleka i przerabiać go. Wspomniała, m.in. o Malezji z 5-procentową wystarczalnością, Filipinach – poniżej 1%, czy Indonezją z 19-procentową. Z powyższego wynika, że rynki Azji Południowo-Wschodniej mają duży potencjał i są w kręgu zainteresowania takich firm jak Mlekpol. Cebelińska zaznaczyła, że na te rynki przygotowywane są produkty m.in. mleko UHT tak, by było „odporne” na wysokie temperatury przechowywania. Eksporterzy, ze strony ministerstwa rolnictwa, oczekują wsparcia w poszukiwaniu nowych rynków zbytu. Małgorzata Cebelińska zaznaczyła, że na takie wsparcie czeka nie tylko branża mleczarska, ale również pozostałe. Na takim wsparciu z pewnością skorzystałoby nie tylko polskie rolnictwo, ale też przemysł spożywczy. Zdaniem Cebelińskiej działania powinny mieć spójny i długoterminowy charakter, by można było liczyć na wymierne efekty.