IMAS Agri: Czy Polacy słyszeli o Fair Trade?

02.07.2019 -
Chociaż co piąty Polak zetknął się ze określeniem Fair Trade, to tylko co dwunasty jest w stanie wytłumaczyć jego znaczenie. Liderów handlu opartego na sprawiedliwych zasadach czeka jeszcze wiele pracy, by to zmienić. Na korzyść działa duża świadomość wśród najmłodszej grupy konsumentów.
W sondażu IMAS Agri zbadano opinię Polaków na temat znajomości pojęcia Fair Trade (po polsku: sprawiedliwy handel). Pod tą nazwą kryje się idea partnerstwa handlowego, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym, a głównym celem jest minimalizowanie ubóstwa krajów afrykańskich, południowoamerykańskich i azjatyckich.
Co najmniej powierzchowną znajomość Fair Trade deklaruje 19% Polaków. Nieco częściej są to mężczyźni (21%), znacznie częściej osoby młodsze (aż 41% osób w wieku 18-24 lata) oraz osoby z wykształceniem wyższym (33%).
Wśród osób, które zetknęły się z nazwą Fair Trade, bardzo dobrą znajomość pojęcia deklaruje 43% osób. Są to częściej kobiety (46%), osoby ze starszej grupy wiekowej (51% osób w wieku 35-65 lat) oraz osoby z wykształceniem wyższym (50%). Można z tego wnioskować, że osoby młodsze oraz mężczyźni częściej spotykają się z pojęciem Fair Trade, jednak to kobiety i osoby dojrzałe częściej sprawdzają, co dokładnie oznacza to pojęcie, co się za nim kryje.
Zbigniew Szalbot, członek Zarządu Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, optymistycznie komentuje uzyskany wynik: – Z naszych badań i analiz, potwierdzonych przez to opracowanie, wynika, że znajomość Fair Trade stale rośnie, ponadto można prognozować, że z roku na rok rozpoznawalność znaku Fairtrade oraz znajomość idei Sprawiedliwego Handlu będzie coraz wyższa. Jest to możliwe z dwóch przyczyn: na rynku pojawia się coraz więcej produktów ze znakiem Fairtrade dostępnych m.in. w sklepach ze zdrową żywnością, dyskontach i supermarketach. Potwierdzają to rosnące z roku na rok dane sprzedażowe – w 2018 roku wartość hurtowa sprzedaży produktów Fair Trade w Polsce przekroczyła 111 mln złotych, co oznacza 75-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Poprzez nasze działania edukacyjne i partnerstwo z firmami oferującymi produkty ze znakiem Fairtrade docieramy do coraz szerszej grupy konsumentów.
Beata Pachnowska, dyrektor ds. badań w IMAS International dodaje: – Proste komunikaty i oznaczenia handlowe typu Fair Trade często są ułatwieniem dla konsumentów, stanowiąc prostą wskazówkę do rozpoznawania jakości produktów i ich pochodzenia. Znak Fairtrade może przenosić bogatą informację nie tylko produktową, ale też ideologiczną i emocjonalną, jego znajomość na pewno pomaga osobom odpowiedzialnym społecznie i świadomym konsumentom. Obecny poziom znajomości Fair Trade pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia, ale już dziś może stanowić bazę do gromadzenia wiedzy dla niemal 1/5 konsumentów.
(02.07.2019 za portalspozywczy.pl)