Kolej szansą na wzrost eksport mleka i mięsa do Chin

22.10.2015 -
Hatrans Logistics, operator połączenia kolejowego z Łodzi do Chin, od kilku miesięcy kusi spożywców szansą dotarcia na tamtejszy rynek. Jak podaje prezes Tomasz Grzelak, z Polski eksportowane są napoje, alkohole i słodycze. Niestety są ograniczenia dla produktów mleczarskich i mięsnych związane z rosyjskim embargiem. Rosjanie traktują tranzyt jak wwóz.
Produkty mleczne i słodycze są na razie naszymi dwiema głównymi kategoriami eksportowymi na chiński rynek. W zeszłym roku sprzedaliśmy ich, odpowiednio, za 194 mln zł i 256 mln zł. Za trzecie pod względem wielkości mięso i podroby Chińczycy zapłacili nam ponad 103 mln zł. Dla porównania, napoje przyniosły polskim producentom tylko 3,6 mln zł, jak podaje Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity twierdzi, że wysyłanie drogą morską ogranicza możliwości sprzedaży do produktów trwałych jak mleko w proszku, kolej otwiera szansę sprzedawania wyrobów o krótszym terminie przydatności do spożycia.
(22.10.2015 za Puls Biznesu)