Koszyk cen: W rok sieci convenience podniosły ceny o 50 zł, supermarkety mniej

09.12.2019 -
Jak wynika z monitoringu Koszyka cen dlahandlu.pl, podstawowe produkty w supermarketach podrożały na przestrzeni roku o 10-20 zł. W przypadku sklepów convenience, takich jak Żabka i Carrefour, podwyżki te sięgają nawet 50-60 zł. Droższe są obecnie banany, jabłka, cytryny, ziemniaki, pomidory, ale także wędliny, nabiał, makarony, sól, cukier, słodycze, herbata.
A oto pełne zestawienie w ramach monitoringu cen 50 produktów w 5 sieciach supermarketów oraz 3 sieciach convenience:
Sieć Dino oferuje 50 produktów w cenie 281,5-283,5, zł czyli o 3,5-5,5 zł taniej niż w październiku br. (287 zł). Gdy sygnalnie zbadaliśmy Dino przed Wielkanocą 2019 okazało się, że Koszyk 50 produktów kosztował wówczas 278 zł, czyli na przestrzeni pół roku ceny są wyższe o 3-6 zł. Specyfika sieci Dino zakłada, że placówki zlokalizowane są na wsiach i w mniejszych ośrodkach miejskich, dlatego w Koszyku znalazły się tylko 3 lokalizacje: Górny Śląsk, Poznań i Wrocław.
W sklepach z logo Polomarket zakup 50 produktów z Koszyka to wydatek rzędu 299-300 zł podobnie jak w październiku br. Rok temu podobne zakupy były tańsze o 10 zł (288-290 zł).
W ostatni weekend za Koszyk 50 produktów w Intermarche płaciliśmy od 302 do 307,5 zł, czyli o 5-15 zł drożej niż w październiku br. (287-300 zł). Rok temu w grudniu ceny wahały się od 282,5 zł do 290 zł. Oznacza to podwyżki na poziomie 17-20 zł w ujęciu rdr.
Sieć Stokrotka zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie 303-304 zł względem 298,5 zł w październiku. Oznacza to wzrost cen o 5 zł mdm. Rok temu w tej sieci podobne zakupy kosztowały 280-286 zł, co oznacza wzrost cen o 18-20 zł w ujęciu rdr.
Z kolei w sieci Lewiatan (Eurocash) za zakup 50 towarów z Koszyka cen dlahandlu.pl trzeba zapłacić od 310,5 do 346,5 zł. We wrześniu sieć proponowała zakupy za 303 zł – 331 zł. Oznacza to skok cen o 7 -15 zł w ujęciu mdm. Rok temu notowaliśmy ceny od 292 do 330 zł, czyli obecnie jest o 16-18 zł zł drożej niż rok temu.
W Piotrze i Pawle za 50 produktów z Koszyka płacimy od 327 do 339 zł względem 318 – 330 zł w październiku. Rok temu podobne zakupy oznaczały wydatek rzędu 310 zł – 321 zł. Oznacza to wzrost cen o 9 zł w ujęciu mdm oraz 17 zł rdr.
Sieć Żabka proponuje obecnie koszyk 50 produktów w cenie od 370 do 398,5 zł. W październiku ceny wahały się od 377 zł na Górnym Śląsku do 386 zł w Trójmieście, a rok temu od 320 zł w Trójmieście do 336 zł w Bydgoszczy. Oznacza to skok cen o 12 zł w ujęciu mdm i aż o 50-60 zł w ujęciu rdr. W ostatnim roku Żabka przechodziła zmianę layoutu, co jak widać przełożyło się także na zmianę polityki cenowej.
Franczyzowa sieć Carrefour Express (Carrefour) proponuje obecnie zakupy od 386,5 zł do 395,5 zł względem 377-388 zł w październiku br. Jeszcze rok temu ceny oscylowały wokół 330,5-352,5 zł. Oznacza to wzrost cen na poziomie 8-9 zł w ujęciu mdm i aż o 40-50 zł w ujęciu rdr.
Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi miastami w przypadku sklepów osiedlowych są największe i zmieniają się najczęściej (w porównaniu do innych formatów sklepów). Wynika to przede wszystkim z formy prowadzenia placówek (franczyza) i mniejszego formatu sklepów, co automatycznie wpływa na węższą ofertę (więcej zamienników w koszyku, brak niektórych badanych towarów).
Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl oraz taketask.pl w dniach 22-23 oraz 29-30 listopada 2019 roku. Od stycznia 2014 roku monitoringi cen w sieciach handlowych prowadzone są w terminach znanych jedynie redakcji.
Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku – ceny średnie z innych porównywanych sklepów. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, itp.
(09.12.2019 za dlahandlu.pl)