Kwoty mleczne obniżały konkurencyjność europejskiego mleczarstwa

16.08.2017 -

Utrzymanie kwot mlecznych, oprócz stabilizacji cenowej skutkowało obniżeniem konkurencyjności europejskich produktów mlecznych na rynku światowym – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Przemysław Okniński z Departamentu Produktów KB w Alior Banku.

Zwraca uwagę, że wykorzystując sytuację nowozelandzka spółka Fonterra znacząco rozprzestrzeniła swoje produkty mleczne w Chinach, a także – w ostatnich latach – w krajach bliskiego wschodu i Afryce. Jednocześnie europejskie produkty były wypierane. Taka sytuacja miała miejsce m.in. w Algierii, gdzie eksport z Unii pełnego mleka w proszku w latach 2011-2016 spadł o 43%, do poziomu niecałych 33 tys. t, jednocześnie Nowej Zelandii wzrósł ponad dwukrotnie do poziomu ponad 166 tys. t. Ostatecznie mogło to doprowadzić do jeszcze większego kryzysu w mleczarstwie niż ten, którego byliśmy świadkami w 2016 roku.

– Obecnie, 2 lata po zniesieniu kwot mlecznych, obserwujemy ożywienie eksportu europejskiego. Jak podaje firma konsultingowa CLAL za GTIS (Global Trade Atlas) eksport Unii Europejskiej w ekwiwalencie mleka wzrósł o prawie 32% r/r w maju br., głównie za sprawą jego zwiększenia do Azji i Afryki. Mocno rosnący eksport potwierdza, że produkty unijne są coraz bardziej konkurencyjne i potrafią skutecznie rywalizować na rynku międzynarodowym – mówi Przemysław Okniński.

Zauważa iż, od wstąpienia do Unii Europejskiej polskie mleczarstwo przeszło duże zmiany, zwiększając jakość surowca oraz inwestując w nowe technologie przetwórstwa. Polska stała się bardziej konkurencyjna na rynku europejskim, a także w porównaniu do innych krajów regionu – Węgier czy Rumunii – uzyskuje wyższą cenę. Jednak dopiero zniesienie kwot mlecznych umożliwiło wzrost udziału na rynku wspólnotowym. Potwierdzają to dane Komisji Europejskiej, według których od stycznia do maja 2015 roku w porównaniu z tym samym okresem 2017 roku produkcja mleka w Unii wzrosła o 128 tys. t, z czego aż o 52 tys. ton w Polsce.

(16.08.2017 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca