Pismo Prezesa Polskiej Izby Mleka Edmunda Borawskiego skierowanego do OSM w Radomsku

Białystok, dnia 24 czerwca 2019
PW/2019/06/23
Szanowni Panowie
Ryszard Olejnik
Przewodniczący Rady Nadzorczej OSM w Radomsku
Mariusz Broniszewski
Prezes OSM w Radomsku
Szanowny Panie Przewodniczący
Szanowny Panie Prezesie,
W związku z publikacją, jaka ukazała się po Walnym Zgromadzeniu w Państwa Spółdzielni pozwalam sobie odnieść się do informacji na temat Polskiej Izby Mleka cytowanych przez Panią wiceprezes Agatę Kasperkiewicz podczas tego Zgromadzenia.
W materiale zamieszczonym w Tygodnik Poradnik Rolniczy Pani Kasperkiewicz podaje niezgodne z prawdą informacje, że Polska Izba Mleka organizuje targi w egzotycznych krajach. Od wielu lat PIM skupia się na organizacji targów w Chinach, Francji i Niemczech, a żaden z tych krajów nie jest krajem egzotycznym. Nadmienić pragnę przy tej okazji, że od kwietnia tego roku Polska Izba Mleka prowadzi wymianę korespondencji z organizatorem kampanii „Postaw na łódzką markę mleka” ws. Sfinansowania z Funduszu Promocji Mleka wyjazdu do Chengdu na targi China Food & Drink Fair, gdzie przedstawiciele Państwa spółdzielni wymienieni są jako pierwsi beneficjenci.
Z kolei w innym stwierdzeniu gazeta cytuje Panią wiceprezes, że „PIM zrealizowała dwa projekty na 850 tys. zł, a nie rozliczyła ich w KOWR-ze stąd utraciła płynność finansową”, co także mija się z prawdą. Polska Izba Mleka w 2018 roku zrealizowała kilkanaście projektów na łączną kwotę około 5 mln. zł. Wszystkie projekty są rozliczane etapowo w KOWR, który wręcz opóźnia rozliczenia we wszystkich funduszach, ze względu na ogromną ilość realizowanych projektów i zbyt małe zasoby ludzkie. Jedna decyzja KOWR została przez nas zakwestionowana i odwołaliśmy się w tej sprawie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wartość projektu opiewa na kwotę ok. 230 tys. Sprawa jest aktualnie rozpatrywana.
Krzywdzącym i dalece niesłusznym jest określenie, że Polska Izba Mleka utraciła płynność finansową. Jest to pomówienie ze strony Pani wiceprezes i godzi w dobry wizerunek naszej organizacji.
Podczas Walnego Zgromadzenia PIM osobiście wyjaśniałem przyczynę wzrostu składek członkowskich, zatem stwierdzenie, że wzrost składek został podyktowany rzekomą utratą płynności jest wprowadzeniem w błąd audytorium i opinii publicznej.
Pozwalam sobie pokrótce wyjaśnić Panom, że Polska Izba Mleka realizuje coraz więcej zadań na poziomie krajowym i międzynarodowym, zwiększyło się też zatrudnienie w Izbie, wzrastają koszty osobowe i działalności statutowej, podobnie jak w każdym działającym przedsiębiorstwie. Polska Izba Mleka nie prowadzi działalności zarobkowej, zatem utrzymuje się tylko i wyłącznie ze składek członków. Mając to wszystko na uwadze Zarząd PIM podjął decyzję o zwiększeniu wysokości płaconych składek.
Jednocześnie pozwalam sobie zwrócić Pana uwagę na fakt, że Polska Izba Mleka oferuje swoim Członkom szeroki zakres usług doradczych i informacyjnych (z których także i Państwo często korzystaliście). Nasi Członkowie otrzymują też wiele benefitów z tytułu członkostwa, m.in. bezpłatne szkolenia, udział w targach i misjach handlowych, działań promocyjnych, informacyjnych, współudział w kampaniach promujących spożycie mleka, udział w piknikach, dostęp do bieżących informacji rynkowych i wiele innych, a o możliwościach korzystania z tego typu działań byliście Państwo zawsze informowani.
Z poważaniem
Edmund Borawski
Prezes Zarządu Polskiej Izby Mleka