Polski rynek daje w kość największym sieciom

01.10.2019 -

Choć do oficjalnego stanowiska jeszcze daleko, Tesco poważnie zastanawia się nad wyjściem z Polski. Pierwsze symptomy takiej decyzji już są widoczne: poza zamykaniem sklepów, to przede wszystkim przejęcie pięciu lokalizacji przez Kaufland i nowa strategia dla hipermarketów, które docelowo mają być mniejsze. Czekamy na rozwój sytuacji i przedstawiamy podsumowanie września w handlu.

Tesco – Polexit?

Tesco rozważa sprzedaż polskiego oddziału. Największy detalista w Wielkiej Brytanii ma się skoncentrować na operacjach krajowych i bardziej obiecujących rynkach zagranicznych. Wewnętrzne obrady są na wczesnym etapie, a firma nie stawia sprawy na ostrzu noża.

Polska wciąż jest największym rynkiem dla Tesco w Europie Środkowej. Ale i bardzo trudnym. W ubiegłym roku Tesco odnotowało w naszym kraju stratę operacyjną w wysokości 11 milionów funtów przy sprzedaży w wysokości 1,9 miliarda funtów.

Sieć w nowej strategii dla Polski stawia na zmniejszenie powierzchni 60 największych sklepów. Na początek najemców dla tych powierzchni pomoże znaleźć firma Cushman&Wakefield.

Niedawno informowaliśmy również o przejęciu pięciu lokalizacji Tesco (Gdańsk ul. Cienista, Warszawa ul. Stalowa, Kraków ul. Wielicka, Wrocław ul. Długa oraz Lublin ul. Orkana) przez sieć Kaufland. Możliwe, że przejęć będzie więcej.

Tesco kontynuuje także proces zwolnień grupowych, wynikających z zamykania kolejnych sklepów.

Zła passa Biedronki

W czerwcu 2019 roku UOKiK przeprowadził kontrolę w spółce Jeronimo Martins Polska (JMP). Zdobyte wówczas informacje i dokumenty dały podstawę do postawienia przedsiębiorcy zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.

Z zebranych wówczas informacji wynika, że JMP w relacjach z dostawcami, w szczególności owoców i warzyw, uzyskuje dwa typy rabatów. Pierwszy z nich jest procentowo określony w umowie i jest stosowany po przekroczeniu ustalonej wcześniej wartości obrotu (sprzedaży do Biedronki). Zastrzeżenia urzędu wzbudza drugi z rabatów: dostawcy Biedronki nie znają jego wysokości, a po drugie są o nim informowani na koniec miesiąca, po zrealizowaniu dostaw. W przypadku nieudzielenia tego rabatu dostawcy grozi kara umowna.

Kara za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej może wynieść do 3% rocznego obrotu przedsiębiorcy. W 2018 roku Biedronka osiągnęła 49,82 mld zł sprzedaży.

W tym roku na właściciela sieci nałożono już kilka kar finansowych za naruszenia przepisów dotyczących uwidaczniania cen w sklepach. Pomimo złożenia odwołania od decyzji, UOKiK otrzymał w mocy trzy zaskarżone decyzje (chodzi o kary w wysokości 18,11 i 28 tys. zł).

Z Biedronką w sądzie chce się spotkać także Unia Warzywno-Ziemniaczana. Organizacja zarzuca detaliście sprzedawanie zagranicznych ziemniaków jako polskich.

Unia zbiera pieniądze na pozew i podkreśla, że wszystkie środki ze zbiórki przeznaczone zostaną na obsługę prawną oraz na wpis za sprawę. Wszystkie środki z ewentualnej wygranej z Biedronką przeznaczy na powołanie społecznej inspekcji tzw. AGROpatrolu, który będzie pilnował żeby takie sytuacje się już nie powtarzały.

Freshmarket przechodzi do historii

W grudniu br. Żabka ma otworzyć swój 6000 sklep. W połowie 2020 roku wszystkie placówki będą działały w formacie Galaxy. Nowe Żabki będą otwierane min. na dworcach, przy metrze, w przejściach podziemnych. Natomiast szyld Freshmarket całkowicie zniknie z rynku.

W minionym roku Żabka zanotowała 820 mln wizyt klientów, to o 50 mln więcej niż w 2017 roku. Sklepy Żabka odwiedza 2,2 mln klientów dziennie. Przychody za 2018 rok wyniosły 8,2 mld zł.

Muszkieterowie wierzą we franczyzę

Mariusz Dudek objął w sierpniu br. nowo powstałe stanowisko dyrektora ds. rozwoju sieci franczyzowej. Odpowiada za budowę trwałego systemu przyłączania do Grupy funkcjonujących sklepów zarówno spożywczych, jak i branży „dom i ogród”.

Natomiast we wrześniu pracę jako dyrektor działu zarządzania zasobami ludzkimi rozpoczęła Adriana Kiwak. Zatrudnienie nowych dyrektorów jest powiązane z dalszą transformacją biznesu Grupy Muszkieterów w Polsce oraz planami rozwoju i powiększania grona właścicieli sklepów działających w ramach Grupy.

W minionym miesiącu sklep Intermarche przy ulicy Spokojnej 23 w Kruszwicy został zamknięty. To szósta placówka zamknięta w tym roku. Wcześniej zamknięto sklepy w Lubinie, Pile (Atrium Kasztanowa), Łodzi, Rudzie Śląskiej i Krzeszowicach.

Cyfrowy Eurocash

Jak zapowiedział Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash, firma zamierza przejść transformację cyfrową, by podobnie jak detaliści, którzy dysponują danymi o zachowaniach klientów, móc kształtować swoją ofertę dla sklepów, zgodnie z preferencjami ich klientów. Rok temu firma uruchomiła eurocash.pl, teraz rusza z platformą eurocash.p market. W planach jest aplikacja mobilna, a w kolejnym kroku także karta lojalnościowa dla odbiorców końcowych – klientów sklepów korzystających z usług Grupy Eurocash. Na inwestycje w technologie firma zamierza przeznaczać 20-30 mln zł rocznie przez najbliższe 2-3 lata.

Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi zaprezentowali również rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami.

– W koncepcie Detalista 4.0 na pierwszym miejscu stoją klienci, ich potrzeby i rosnące oczekiwania w cyfrowej erze. Technologie, które zmieniają rynek, takie jak przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Big Data i Internet Rzeczy, już teraz mogą być wsparciem dla właściciela sklepu w Polsce –powiedział Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.

Piotr i Paweł pracuje nad porozumieniem z wierzycielami

– Zakładamy, że uda nam się zamknąć porozumienie z wierzycielami i doprowadzić do głosowania nad układem jeszcze w tym roku. Przy wsparciu inwestora koncentrujemy się na spłacie zobowiązań, negocjacjach umów i odbudowaniu potencjału logistycznego. Dotychczas podpisaliśmy lub odnowiliśmy kontrakty z ponad 200 dostawcami. Wkrótce powinniśmy osiągnąć docelową ofertę logistyczną dla naszych partnerów handlowych i sklepów własnych – poinformował zarząd spółek Piotr i Paweł.

– Obecnie czekamy na uprawomocnienie się złożonych spisów wierzytelności dla każdej ze spółek będącej w sanacji. Po potwierdzeniu ich przez sąd przystąpimy do przygotowania propozycji układowych. Sukcesywnie pracujemy nad szczegółowym planem rebrandingu poszczególnych sklepów Piotr i Paweł (na placówki SPAR – red). Cały proces chcemy zamknąć najpóźniej do końca przyszłego roku – napisano w oświadczeniu sieci.

Wcześniej spółki Piotr i Paweł w ramach postępowania sanacyjnego zawarły porozumienia z bankami.

Przypomnijmy: w sierpniu 2019 sąd gospodarczy w Poznaniu umorzył postępowanie sanacyjne spółki Grupa Piotr i Paweł (dwie pozostałe spółki Piotr i Paweł SA oraz Piotr i Paweł Detal nadal są objęte postępowaniem sanacyjnym.

IKEA rośnie i buduje

IKEA Retail w Polsce podsumowała miniony rok finansowy (okres od 1 września 2018 do 31 sierpnia 2019 roku), w którym sprzedaż wzrosła o 11% i wyniosła ok. 4,5 mld zł. Firma nie zwalnia tempa i już wkrótce zaprosi klientów do swojego dwunastego sklepu w Polsce. Budowa IKEA w Szczecinie rozpocznie się na początku października br., a otwarcie zaplanowane jest na pierwszą połowę 2021 roku.

Selgros w mniejszym formacie

W miejscowości Białki powstaje duży kompleks handlowy o nazwie Park Handlowy Siedlce. Na terenie obiektu będzie działał m.in. Selgros oraz Stop Shop. Inwestycja ma zostać zakończona w I kwartale 2020 roku. W nowej lokalizacji spółka chce wybudować hurtownię w mniejszym formacie o powierzchni ok. 4000 mkw.

Lidlaki kontra Słodziaki

Lidl powalczy z Biedronką na… pluszaki. Dyskonter wystartował z nową kampanią promującą ofertę maskotek Leśne Lidlaki. Detalista oferuje 8 maskotek w cenie 9,99 zł każda, podkreślając przy tym, że „najlepiej czują się w stadzie”.

Nieco ponad miesiąc temu – dokładnie 26 sierpnia – Gang Słodziaków powrócił do sklepów Biedronki.

(01.10.2019 za dlahandu.pl)


Współpraca