Polskie produkty żywnościowe mają szanse na sukces w Wietnamie. KOWR stworzył listę

22.06.2018 -
Polskie produkty żywnościowe mają duże szanse odnieść sukces na rynku wietnamskim. Żywność z krajów UE, w tym z Polski, postrzegana jest tam jako bezpieczna, o sprawdzonej wysokiej jakości, jest wyznacznikiem wyższego statusu społecznego, więc polskie produkty wchodzące na ten rynek mogą spodziewać się pozytywnego przyjęcia, a potencjał do wykorzystania jest dość duży – ocenia Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i podaje listę produktów, które mają największe szanse w Wietnamie.
– Polskie produkty żywnościowe mają dużą szansę odnieść sukces na rynku wietnamskim. Należy zwrócić uwagę na renomę i zaufanie, jakim cieszą się produkty unijne na tym rynku. Żywność z krajów UE (w tym z Polski), postrzegana jest w Wietnamie jako bezpieczna, o sprawdzonej wysokiej jakości, jest wyznacznikiem wyższego statusu społecznego, więc polskie produkty wchodzące na ten rynek mogą spodziewać się pozytywnego przyjęcia. Jednak należy dołożyć wszelkich starań, by nie zawieść tego zaufania i reagować dynamicznie w przypadku pojawiających się problemów. Ważne jest utrzymanie pozytywnego wizerunku polskich produktów żywnościowych. W krajach azjatyckich bardzo trudno odbudować raz utracone zaufanie – informuje KOWR.
– Ponadto, rynek wietnamski od stosunkowo krótkiego czasu otwarty jest na handel zagraniczny, w związku z tym nie jest jeszcze zdominowany przez światowe marki, tak jak to ma miejsce w innych krajach Azji Południowo-Wschodniej. Łatwiej jest więc konkurować na rynku produktom mniej znanym, a do takich należałoby zaliczyć większość polskich produktów rolno-spożywczych.
Biorąc pod uwagę wysoką jakość polskich produktów żywnościowych, a do tego ich konkurencyjną cenę w stosunku do produktów innych krajów europejskich, potencjał do wykorzystania jest dość duży – dodaje.
KOWR podaje też, że największe perspektywy rozwoju można zauważyć w branży mięsa drobiowego i wieprzowego, a także świeżych owoców.
– Rosnące dochody rozporządzalne Wietnamczyków przyczyniają się do szybkiego wzrostu konsumpcji tych mięs. Jednocześnie duże perspektywy wzrostu istnieją w branży świeżych owoców, jabłek i innych (wiśni). 100% jabłek dostępnych na rynku Wietnamu pochodzi z importu. Wzrost ich spożycia wynika z rosnącej świadomości konsumentów w zakresie zdrowej żywności, zasad zdrowego odżywiania. Należy jednak zauważyć, że jabłka w Wietnamie traktowane są jako owoce ekskluzywne, nieraz pakowane indywidualnie są dawane w prezencie, więc Wietnamczycy duże znaczenie przykładają do ich jakości i wyglądu – informuje KOWR.
– Inne branże perspektywiczne to produkty mleczarskie, słodycze (czekoladki), produkty śniadaniowe. Rosnący szybko popyt w ostatnich latach zauważyć można również w przypadku gotowych produktów mrożonych i paczkowanych, tzw. żywności convenience (gotowej do spożycia), co wynika m.in. z większej aktywności zawodowej kobiet i mniejszej ilości czasu, jaką Wietnamczycy są skłonni poświęcić na przygotowanie posiłków – podaje ośrodek.
– Produkty, których spożycie jest mało znane w Wietnamie, takie jak na przykład masło, mogą okazać się mniej atrakcyjne dla klientów wietnamskich. W związku z tym, wchodząc z takim produktem na rynek wietnamski, należy zaangażować się w działania informacyjne mające na celu nauczenie odbiorców sposobów konsumpcji i wykorzystania produktu – podkreśla też KOWR.
KOWR wymienia, że największe szanse eksportowe mają takie polskie produkty jak:
Drób: Ambasada RP w Hanoi wskazała drób, jako produkt o największym potencjale eksportowym w Wietnamie.
Ryby: mrożone filety rybne.
Przetworzone produkty mięsne i rybne – polskie wędliny zaczęły być popularyzowane w Wietnamie przez wietnamskich absolwentów polskich uczelni, którzy wracając do swojej ojczyzny przywozili je w niedużych ilościach. Z czasem zaczęto je sprowadzać na większą skalę. W chwili obecnej polskie kabanosy stają jedną z popularnych przekąsek oferowanych w wielu punktach gastronomicznych. Na popularności zyskują też inne produkty, w tym drobiowe, ale także i rybne, głównie jako konserwy. Produkty pochodzenia morskiego stanowią największy odsetek w eksporcie polskich produktów żywnościowych do Wietnamu (wg GUS VN).
Produkty mleczarskie: serwatka, mleko w proszku, napoje mleczne (oprócz jogurtu) oraz mleko UHT i ser topiony.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Ambasadę RP w Hanoi po początkowym sukcesie polskich firm z branży mleczarskiej, sektor ten stracił swoją pozycję. Jest jednak spora szansa na odzyskanie udziałów w rynku, zwłaszcza w kontekście dynamicznego wzrostu konsumpcji produktów mlecznych przez Wietnamczyków i braku zaufania do mleka azjatyckiego (w tym rodzimego). Należy zauważyć, że rząd wietnamski promuje mleko jako zdrowy produkt, co przyczynia się do wzrostu jego konsumpcji.
Świeże owoce (jabłka) – wielkość rynku w przypadku jabłek szacowana jest na ok. 100 tys. ton, przy czym 100% pochodzi z importu. W 2015 roku wietnamski rynek został formalnie otwarty na import polskich jabłek. Niestety polskie jabłka zaczynają mieć opinię owoców o niższej jakości i w 2017 roku odnotowano znaczny, blisko 50% spadek wolumenu ich sprzedaży.
Przetwory owocowe (soki – szczególnie sok jabłkowy, napoje, konfitury).
Słodycze (czekolady i wyroby czekoladowe, cukierki, takie jak polska specjalność krówka): na rynku obecni są już więksi producenci słodyczy. Dość dynamicznie zdobywają rynek również mniejsi producenci, z krótszą historią funkcjonowania na rynku polskim.
Alkohole (miód pitny, wódka, piwo, cydr): „Żubrówka” (Polmos Białystok) jest obecna na rynku z przerwami od końca poprzedniego stulecia. Obecnie dostępna jest przede wszystkim w restauracjach, hotelach i innych punktach gastronomicznych. Okazjonalnie pojawiają się również niektóre marki polskich piw.
Wieprzowina – Ambasada RP w Hanoi przekazała informację, zgodnie z którą konsumpcja mięsa wieprzowego w Wietnamie jest w dużej mierze pokrywana z produkcji własnej. Niemniej, dane handlowe za 2016 rok wskazują, że eksport mięsa wieprzowego świeżego, chłodzonego lub mrożonego wzrósł ponad 3-krotnie w porównaniu do 2015 roku, a więc można dostrzec tu potencjał wzrostowy.
Mąki, grysiki i granulki z mięsa i podrobów.
Puch i ptasie pióra.
Owoce jagodowe (malina, truskawka, czarna porzeczka, borówka amerykańska, aronia), zarówno świeże, jak i przetwory.
Ogórki kiszone i kapusta kiszona (zdrowe produkty fermentowane, jak koreańskie kimchi).
Pieczarki.
Produkty zbożowe śniadaniowe.
KOWR podkreśla też, że Wietnam to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków eksportowych na świecie dla polskiej żywności. Został on uznany przez Ministerstwo Rozwoju jako jeden z pięciu rynków światowych o dużym potencjale importowym, na którym został uruchomiony specjalny program promocji. Także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznało Wietnam za jeden z 15 najbardziej perspektywicznych dla polskiego eksportu rynków zbytu.
KOWR podaje, powołując się na dane Banku Światowego za 2016 rok, że Wietnam to duży i wciąż rozwijający się rynek (zamieszkały przez 92,7 milionów osób), w klasyfikacji Banku Światowego uznawany jest za kraj o średnich dochodach (lower middle income). Polityka władz wietnamskich zmierza w stronę otwarcia Wietnamu na handel międzynarodowy. Usuwane są stopniowo bariery w dostępie do rynku i zawierane są kolejne umowy międzynarodowe i porozumienia o wolnym handlu. W tym roku planowane jest wejście w życie umowy o wolnym handlu z UE.
Według danych KOWR głównymi towarami rolno-spożywczymi eksportowymi z Polski do Wietnamu w 2016 roku były: ryby i przetwory (23%), produkty mleczarskie (19%), produkty paszowe (17%), mięso, podroby i przetwory (bez drobiu) (17%), skrobia ziemniaczana (10%), mięso, podroby i przetwory z drobiu (4%).
KOWR zwraca też uwagę, że w 2016 roku Polska wyeksportowała do Wietnamu pasze
o wartości 20 mln euro. Poza Europą Wietnam był najważniejszym rynkiem eksportowym dla pasz z Polski.
KOWR podaje też, ze w 2016 roku wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych do Wietnamu wyniosła 115,14 mln euro, co stanowi 15,6% wzrost w stosunku do 2015 roku, gdy wartość ta wynosiła 99,56 mln euro. Wzrost ten wynikał m.in. z wzrostu eksportu: jadalnych podrobów wołowych i wieprzowych (ponad 2,5-krotny wzrost), mięsa wieprzowego (ponad 3-krotny wzrost), towarów z grupy CN 0506 kości i rdzenie rogów, nie obrobione, odtłuszczone (21-krotny wzrost) oraz puchu i piór ptasich (15-krotny wzrost).
Według wstępnych danych w okresie I-VII 2017 roku wartość polskiego eksportu do Wietnamu wyniosła 77 mln euro i wzrosła w porównaniu do I-VII 2016 roku o blisko 35%.
(22.06.2018 za Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl)