Rewolucja w unijnej promocji

14.09.2015 -
Kampanie poza Wspólnotą mogą liczyć na większą pomoc Brukseli. Wydłuży się lista wspieranych produktów.
Nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (nr 1144/2014) dotyczące promowania żywności wyprodukowanej w Unii Europejskiej wchodzi w życie 1 grudnia 2015 r., a jego pierwsze efekty będą widoczne w przyszłym roku. Jednak organizacje branżowe chcące w dalszym ciągu korzystać ze wsparcia unijnego już teraz przygotowują się do zmian.
Zmienia się sposób finansowania kampanii promocyjnych i informacyjnych. Do tej pory bez względu na to, gdzie były prowadzone, UE finansowała je w 50% Kolejne 30% pochodziło z budżetu krajowego, a 20% dokładali producenci. Od przyszłego roku programy na rynkach pozaunijnych – wielonarodowe lub przygotowane przez organizację branżową z jednego kraju – będą mogły liczyć na 80% dofinansowania z budżetu Wspólnoty. Resztę tak jak do tej pory będą musiały wyłożyć same organizacje. Programy na rynek unijny przygotowane przez jedną organizację UE sfinansuje w 70%.
Unijni urzędnicy stawiają na tzw. rynki trzecie, bo właśnie one mogą zapewnić wspólnotowej żywności dalszy rozwój. Tymczasem, jak podaje KE, w latach 2001-2011 zaledwie 30% budżetu przeznaczonego na działania informacyjne i promocyjne dotyczyło krajów pozaunijnych.
Wnioski o wsparcie kampanii – będzie można je składać raz, a nie tak jak teraz dwa razy do roku – będą trafiać bezpośrednio do Brukseli, z pominięciem Agencji Rynku Rolnego (obecnie to ona dokonuje wstępnej selekcji). ARR będzie natomiast nadzorować programy realizowane na rynku unijnym.
Nowe przepisy umożliwiają prezentację znaków towarowych firm biorących udział w kampanii pod warunkiem, że będzie ich co najmniej pięć.
(14.09.2015 za Rzeczpospolita)