Rok 2018 pokazał, że sektor handlu żyje

12.12.2018 -

Rok 2018 to czas rozwoju handlu detalicznego: znacząco rośnie sprzedaż (prawie 10%) rdr w listopadzie, firmy powiększają się o nowe sklepy, dokonują się konsolidacje zarówno na poziomie sklepów, dołączających do większych organizmów, głównie franczyzowych, jak i na poziomie całych sieci, by wskazać na dokonania Maxima Grupe, Eurocash'u, czy grupy Specjał – mówi Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Dokonują się też wzrosty organiczne, by wskazać na rozkwitającą sieć handlową Dino, powiększające się liczby sklepów dyskontowych, czy też sklepy convenience i proximity markets – mówi Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Na tym tle smutek budzi „implozja” sieci handlowej „Piotr i Paweł” – może w nadchodzącym roku uda się ją zatrzymać ku przyszłemu „odbiciu”? Oby – to firma ikoniczna, zaznaczająca ważny etap zderzenia ekspansji sprzedaży masowej z pomysłem na sprzedaż delikatesową – tłumaczy ekspert.

Jego zdaniem rok 2018 pokazał, że sektor handlu żyje i rozwija się. – Oby tak dalej – pomimo pomysłu w postaci ograniczania handlu w niedzielę. Miał on dodać sił rynkowych sklepom rodzinnym, a obudził mechanizmy obronne najsilniejszych graczy, głównie sieci dyskontowych, z sukcesem próbujących także sprzedaży w strefie premium. Efekt? – inwestycje w niskie ceny, promocje, przekierowanie zakupów ku całemu tygodniowi i sobotnim popołudniom skutecznie zmywa małe sklepy z ulic i centrów handlowych – mówi Andrzej Faliński.

– Projekcje bankructw na poziomie 15 tys. sklepów i zwiększone ucieczki sklepów niezależnych pod sieciowe skrzydła franczyz niestety potwierdzają moje i nie tylko moje prognozy z lat 2015-2017, gdy stosowna ustawa powstawała. Nie posłuży gospodarce związkowe spojrzenie na biznes, gdy skończy się koniunktura – uważa ekspert.

Zaznacza, że na tym tle potwierdziły się dwa inne trendy. – Po pierwsze swą siłę konkurencyjną i bliskość oczekiwaniom klienta podtrzymały sklepy oszczędzające czas i oferujące dobre ceny za dobry towar. Chodzi o segment dyskontowy, coraz lepiej radzący sobie w strefie premium, oraz sklepy typu proximity market (market osiedlowy lub mały supermarket). Te ostatnie stały się swego rodzaju „perłą w koronie” rosnących szybko systemów franczyzowych, dodając swą efektywnością środków do integrowania coraz bardziej ściskanych konkurencyjnie sklepów rodzinnych, garnących się do sieciowej skali i wsparcia. Tym samym włączyły się obok sklepów dyskontowych w tendencję „uszlachetniania” sprzedaży masowej – wyjaśnia.

– Rzeczone „uszlachetnienie” sprzedaży masowej w 2018 roku pokazało, że walka o skalę, realizowana na różne sposoby – inaczej w hiper– i supermarketach, inaczej w dyskontach i convenience oraz proximity marketach, wchłonęła „wirusa” jakości i uszlachetniania produktów, zapoczątkowanego dobrą dekadę temu przez sieci delikatesowe dziś gasnące jedna po drugiej – tłumaczy Faliński.

Jego zdaniem nie oznacza to końca sprzedaży delikatesowej, ale jej zmianę poprzez odejście od sieci delikatesowych ku działom delikatesowym, organicznym, regionalnym, prozdrowotnym w każdym formacie sieciowym, a nawet w sklepach niezależnych. – Nie znaczy to też, że zanika sprzedaż masowa – wręcz przeciwnie – konkurencja gęstego polskiego rynku zmusza wszystkich do konkurowania jakością, która niejedno ma imię – mówi ekspert.

– Mijający rok był czasem wzrostu i doskonalenia się sprzedaży elektronicznej w wielorakich formach: z dostawą, z przekazaniem do centrum odbioru, do sklepu, w oparciu o różne formy zamawiania i płatności. Elektronika i IT wkroczyły też na powierzchnię sklepów i hal hurtowych: informując, edukując, wspomagając sprzedaż, automatyzując kasy, lokalizując towar i klienta, zachęcając i obsługując go – dodaje.

Podsumowując – rok 2018 to był dobry i ciekawy czas w handlu detalicznym – nie zepsujmy tego dorobku kolejnymi pomysłami na załatwianie socjalnych pomysłów politycznych z kieszeni firm i konsumentów. Idzie dekoniunktura, która nie będzie wybaczać wiele – mówi Andrzej Faliński.

(12.12.2018 za portalspozywczy.pl, fot. PTWP)

 


Współpraca