Rośnie eksport produktów mleczarskich z Unii Europejskiej

30.03.2016 -
– Podobnie jak w 2015 r., także w styczniu br. obserwowano wzrostowe tendencje w eksporcie produktów mleczarskich z Unii Europejskiej. Co ciekawe, również w przypadku największego eksportera, Nowej Zelandii, w pierwszym miesiącu br. sprzedaż na rynki zagraniczne większości produktów mleczarskich wzrosła – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych BGŻ BNP Paribas.
Zdaniem Wyrzykowskiego wzrost wymiany handlowej u głównych eksporterów nie był jednak wystarczającym bodźcem do podwyżek cen tych produktów.
– Według wstępnych danych Eurostatu w pierwszym miesiącu 2016 r. kraje UE-28 sprzedały poza granice Wspólnoty 55,1 tys. t serów, tj. 9% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wśród głównych odbiorców, największy wzrost eksportu odnotowano do Arabii Saudyjskiej, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 76% do 3,6 tys. t – mówi ekspert.
Wyrzykowski przypomina, że w dalszym ciągu wzrastała sprzedaż serów do Japonii (o 10% do 5,2 tys. t) oraz do USA (o 7% do 9,9 tys. t). W 2015 r. wzrost sprzedaży do tych krajów wyniósł odpowiednio 48 i 17%, a udział eksportu serów do USA i Japonii stanowił 29% całkowitej ich sprzedaży na rynki trzecie.
– W styczniu br. eksport pełnego mleka w proszku (PMP) z UE zwiększył się o 9% do 33,4 tys. t. Przy stabilnych zakupach głównego odbiorcy – Omanu – główną przyczyną wzrostu były zwiększone zakupy ze strony Chin (z 0,5 do 2,8 tys.t) i Hong Kongu (z 0,8 do 2,3 tys. t). Sprzedaż odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) zwiększyła się o 1% do 62,7 tys. t, pomimo że dwaj główni importerzy OMP w 2015 r – Algieria i Egipt – w styczniu br. dość mocno ograniczyły swoje zakupy (po 24%). Wzrostowa tendencja została jednak podtrzymana przede wszystkim ze względu na większy eksport OMP do Wietnamu, Chin i Indonezji – mówi Wyrzykowski.
Analityk zauważa także wzrostową tendencję w eksporcie masła. Po 13% wzroście w 2015 r., także w styczniu br. sprzedaż masła poza ugrupowanie wzrosła o 8% do 11,0 tys. t. Główny odbiorca unijnego masła – USA – zwiększył zakupy o 46% do 1,3 tys. t. Najbardziej dynamiczne wzrósł natomiast eksport do Turcji (o 760% do 0,9 tys. t) i Korei Południowej (240% do 0,5 tys. t).
– Co ciekawe, wzrostowe tendencje w eksporcie w styczniu br. obserwowano także u największego eksportera produktów mleczarskich – Nowej Zelandii, skąd według danych GDA wyeksportowano 37 tys. t serów, tj. o 21% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż OMP zwiększyła się o 14% do 52 tys. t, a PMP o 6% do 146 tys. t. Zmniejszył się jedynie eksport masła – o 4% do 57 tys. t – dodaje ekspert BGŻ BNP Paribas.
Zdaniem Wyrzykowskiego wzrost wymiany handlowej w styczniu br. u głównych eksporterów nie był jednak wystarczającym bodźcem do wzrostu cen tych produktów. Według danych USDA, w styczniu br. w porównaniu z grudniem 2015 r., w UE i Oceanii większość wyżej wymienionych produktów potaniała. Wyjątkiem było masło w Oceanii, którego ceny wzrosły o 1,2%.
– Co więcej, w UE, wg danych MMO, spadki cen były kontynuowane. W pierwszych trzech tygodniach marca br. w porównaniu ze styczniem ceny PMP obniżyły się o 9%, masła o 8%. Sery były tańsze od 5 do 8%, a OMP o 2% – dodaje analityk.
(30.03.2016 za BGŻ BNP Paribas)