Standardy dotyczące etykiet logistycznych dla handlu detalicznego

24.08.2018 -
Jednoznaczna identyfikacja produktów podczas ich migracji w łańcuchu dostaw jest niezmiernie ważna zwłaszcza w dobie rozwijającej się sprzedaży wielokanałowej. Obecnie coraz więcej firm wymaga od swoich partnerów handlowych stosowania etykiety logistycznej GS1 – mówi Anna Czapska, menedżer ds. standardów GS1 w retail.
Etykieta logistyczna GS1 to ustandaryzowana etykieta umieszczana na dowolnej jednostce logistycznej (np. palecie), która umożliwia jednoznaczną jej identyfikację wraz z zawartym na niej towarem oraz indywidualne monitorowanie w łańcuchu dostaw.
Dla sieci detalicznych nieprawidłowe stosowanie etykiet logistycznych to najczęściej wskazywany problem w całym łańcuchu dostaw. Problemy, które napotykają sieci handlowe obejmują między innymi:
- etykieta logistyczna nie daje się zeskanować, np. z powodu nieprawidłowej symboliki kodu kreskowego lub niskiej jakości druku;
- stosowanie wielu etykiet z różnymi kodami SSCC na tej samej palecie;
- informacje o produkcie zastosowane w kodzie kreskowym nie pasują do produktu znajdującego się na palecie;
- nieprawidłowe położenie etykiety logistycznej;
- niewidoczna etykieta logistyczna umieszczona pod folią stretch;
- etykieta logistyczna umieszczona tylko na jednej stronie palety;
- nie stosowanie żadnej etykiety logistycznej.
Korzystanie z etykiety logistycznej GS1 przez wszystkie strony łańcucha dostaw, od producentów przez przewoźników, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych, jest nieuniknione w przypadku identyfikacji i śledzenia dostaw paletowych i innych form jednostek logistycznych. Celem etykiety logistycznej GS1 jest jednoznaczne zidentyfikowanie konkretnych informacji o palecie w standardowym formacie, aby ułatwić proces szybkiego i efektywnego przepływu produktów w łańcuchu dostaw – mówi Anna Czapska.
Przedstawione korzyści są wynikiem analizy przeprowadzonej w jednej z wiodących sieci handlowych po wdrożeniu etykiety logistycznej GS1:
- błyskawiczna identyfikacja i automatyczna rejestracja dostarczanych jednostek logistycznych i zestawienie ich z zamówieniem – skrócenie czasu dostawy nawet do 80%;
- zapewnia połączenie z zakodowanymi informacjami na temat jednostki logistycznej oraz informacjami przekazywanymi między partnerami handlowymi za pośrednictwem elektronicznych transakcji biznesowych;
- służy do identyfikacji zawartości palet, w tym danych magazynowych, np. daty przydatności do spożycia itp.;
- ma wpływ na sprawne zarządzanie rotacją zapasów na magazynie;
- oszczędza koszty – szybki odbiór towarów; wyeliminowanie błędów powstających przy wzrokowym odczytywaniu i ręcznym rejestrowaniu składu palety;
- poprawia integralność danych, np. wykorzystanie pola daty i ilości;
- umożliwia śledzenie palet od dostawcy do sprzedawcy, może pomóc w wycofaniu produktu;
- zapewnia dokładność inwentaryzacji.
Zakres informacji zawartych na etykiecie logistycznej zależy przede wszystkim od tego, czy jest to jednostka o jednorodnej zawartości zawierająca wiele takich samych produktów, czy o niejednorodnej zawartości zawierająca wiele różnych produktów.
W sytuacji, kiedy jednostka logistyczna zawiera różne produkty, można ją zidentyfikować jedynie poprzez unikalny 18-cyfrowy numer SSCC (Serial Shipping Container Code). Stanowi on „tablicę rejestracyjną” zapewniającą możliwość śledzenia jednostek logistycznych w drodze od nadawcy do ostatecznego odbiorcy i może być używany przez wszystkich uczestników łańcucha transportu i dystrybucji.
W zależności od potrzeb firmy, struktura numeru daje możliwość jednoznacznej identyfikacji od 10 mln do 100 mld jednostek logistycznych. W przykładzie zobrazowano budowę numeru SSCC dla oznaczenia 100 mln różnych jednostek logistycznych.
Celem etykiety logistycznej GS1 jest dostarczenie informacji o jednostce, do której jest ona przypisana w sposób ustandaryzowany, w jasny i komunikatywny sposób. Podstawowe informacje na etykiecie powinny być reprezentowane w czytelnej formie dla odbiorcy zarówno w zaszyfrowanej symbolice kodu kreskowego, jak i pozostałych informacji tekstowych takich jak dane firmy, informacje o zawartości i liczbie produktów w formacie czytelnym wzrokowo.
„Etykietowanie” jednostek logistycznych jest jednym z tych procesów, które warto doskonalić. Właściwa etykieta logistyczna przyspiesza dostawę, zapewniając lepszą kontrolę zapasów, oszczędność czasu i kosztów. Wszystkie te korzyści odniósł Rossman, który po wdrożeniu etykiety logistycznej o 25% skrócił czas przyjęcia dostaw, zmniejszyła się liczba błędów przy wprowadzaniu danych w trakcie dostawy, a także nowi pracownicy szybciej wdrażają się do pracy.
– Skrócenie czasu przyjęcia dostaw jest ważną korzyścią wprowadzenia etykiety logistycznej GS1. Wyeliminowaliśmy również błędy powstające przy wprowadzaniu danych podczas przyjęcia towaru. Projekt wpływa pozytywnie także na szkolenie nowych pracowników, którzy znacznie szybciej usamodzielniają się – podsumowuje wdrożenie Dominik Pająk, zastępca dyrektora logistyki w firmie Rossmann.
(24.08.2018 za portalspozywczy.pl)