Wietnam to szansa dla polskich firm np. mleczarskich, mięsnych, ale i sporo wyzwań

05.03.2018 -

Rynek wietnamski to duża szansa dla polskich eksporterów żywności, ale też sporo wyzwań. Największe szanse do dalszego rozwoju eksportu żywności do Wietnamu stoją przed sektorem mleczarskim, mięsnym i producentów słodyczy – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK.

– Rozwój na rynku wietnamskim to duża szansa dla polskich eksporterów żywności, ale też sporo wyzwań. Są one związane głównie ze zrozumieniem różnic kulturowych, wpływu polityki państwa na działanie poszczególnych sektorów oraz koniecznością znalezienia stabilnych partnerów w Wietnamie – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk BZ WBK.

I podkreśla, że polskie firmy spożywcze zwiększają swoją aktywność na rynku wietnamskim.

– Z danych ONZ (baza ITC) wynika, że w 2016 roku żywność stanowiła połowę wartości łącznego eksportu z Polski do Wietnamu. Według Eurostat, w ubiegłym roku do Wietnamu trafiły polskie produkty żywnościowe o wartości 115 mln euro, tj. o 15% więcej w relacji rocznej oraz aż o 108% więcej niż w 2013 roku. Eksportujemy głównie mięso, przetwory mleczarskie oraz ryby – mówi Grzegorz Rykaczewski z BZ WBK.

Dodaje też, że biorąc pod uwagę strukturę lokalnego przemysłu oraz otoczenie konkurencyjne można wskazać, że największe szanse do dalszego rozwoju eksportu żywności do Wietnamu są przed sektorem mleczarskim i mięsnym.

– W tym pierwszym przypadku, naturalne wydaje się wykorzystywanie już istniejących szans, czyli dostaw surowca do dalszego przetwórstwa: proszków mlecznych, serwatki, laktozy. Warto też pomyśleć nad możliwościami sprzedaży galanterii mlecznej w tym kraju. W przypadku branży mięsnej, można wskazać na dalsze zwiększanie roli dostawcy drobiu i wieprzowiny dla lokalnego przemysłu. W Wietnamie widzimy duże szanse również dla producentów słodyczy. Innym perspektywicznym segmentem są karmy dla zwierząt – mówi też Grzegorz Rykaczewski.

Grzegorz Rykaczewski zwraca uwagę na tamtejszą strukturę sprzedaży detalicznej i możliwości dystrybucji.

Sieć dystrybucji produktów spożywczych w Wietnamie jest bardzo rozdrobniona. Nie ma na rynku dużych sieci hiper- czy supermarketów. Sprawia to, że wydłuża się łańcuch pośredników. W związku z powyższym bardzo ważne jest właściwe zaplanowanie wejścia na rynek z ofertą produktów spożywczych i odpowiedni marketing.

– Istotną kwestią dla eksporterów żywności do Wietnamu jest struktura sprzedaży detalicznej. Z danych firmy badawczej Euromonitor wynika, że dominuje tam kanał tradycyjny (bazary i małe niezależne sklepy), który odpowiada za 94% wartości sprzedaży detalicznej żywności. Jednak w ostatnich latach rośnie sprzedaż przez kanały nowoczesne. Prognozy wskazują, że w 2025 roku ok. 20% wartości sprzedaży detalicznej będzie generowane przez super- i hipermarkety – mówi analityk BZ WBK.

– Kierunek zmian będzie wspierany m.in. przez wzrost popularności zachodnich wzorców konsumpcji, rosnącą klasę średnią oraz coraz większą liczbę kobiet na rynku pracy. Nie bez znaczenia pozostanie także szerszy asortyment w kanale nowoczesnym oraz coraz większa akceptacja konsumentów dla przetworzonych i zapakowanych produktów. Warto też zauważyć, że coraz większa świadomości konsumentów w Wietnamie w zakresie bezpieczeństwa żywności, skłania do płacenia więcej za produkty wysokojakościowe i bezpieczne. Taką właśnie opinią cieszą się artykuły żywnościowe z Unii Europejskiej – dodaje Grzegorz Rykaczewski.

Wietnam to jedna z najbardziej prężnych gospodarek południowo-wschodniej Azji z ok. 95 mln potencjalnych konsumentów i z dużym potencjałem rozwoju, a także jeden z najbardziej perspektywicznych rynków eksportowych dla polskiej żywności. Wietnam został uznany przez Ministerstwo Rozwoju jako jeden z pięciu rynków światowych o dużym potencjale importowym. Także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznało Wietnam za jeden z 15 najbardziej perspektywicznych rynków zbytu dla polskiego eksportu.

– Wietnam jest jedną najbardziej prężnych gospodarek południowo-wschodniej Azji. Z danych Banku Światowego wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat roczne dynamiki wzrostu PKB nie były niższe niż 5,2%. W ubiegłym roku PKB Wietnamu zwiększył się o 6,2%. Dynamiki na podobnym poziomie oczekuje się również w roku 2017. Oprócz rosnącej gospodarki oraz postępującego procesu urbanizacji, warto też zwrócić uwagę, że społeczeństwo w Wietnamie charakteryzuje się dużym udziałem osób młodych. W rezultacie mocno zmieniają się wzorce konsumpcji oraz rosną wydatki na żywność – mówi Grzegorz Rykaczewski z BZ WBK.

KOWR podaje, że w 2016 roku wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych do Wietnamu wyniosła 115,14 mln euro, co stanowi 15,6% wzrost w stosunku do 2015 roku, gdy wynosiła 99,56 mln euro.

Według KOWR głównymi towarami rolno-spożywczymi eksportowymi z Polski do Wietnamu w 2016 roku były: ryby i przetwory (23%), produkty mleczarskie (19%), produkty paszowe (17%), mięso, podroby i przetwory (bez drobiu) (17%), skrobia ziemniaczana (10%), mięso, podroby i przetwory z drobiu (4%).

Z danych przedstawionych przez GUS i wyliczeń serwisu portalspozywczy.pl wynika, że polski eksport towarów do Wietnamu w ciągu trzech kwartałów 2017 roku w złotych zwiększył się w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień 2016 roku o 10,3% i wyniósł 754,7 mln zł, natomiast import wzrósł o 13,3% do 5,388 mld zł. Wymiana handlowa Polski z Wietnamem zamknęła się więc po trzech kwartałach 2017 roku ujemnym saldem w wysokości 4,634 mld zł.

(05.03.2018 za Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl)


Współpraca