Wywiad z prezesem Supravis Group, producentem foliowych opakowań do żywności

11.12.2017 -

O największych rynkowych wyzwaniach, trendach i modach w sektorze opakowań dla żywności mówi Mateusz Gąsior, prezes zarządu firmy Supravis Group S.A.

Jaki był dla firmy Supravis 2017 rok? Co było największym wyzwaniem, gdzie firma upatruje szans na rozwój?

Zdecydowanie największym wyzwaniem w mijającym roku było utrzymanie ambitnych planów rozwoju zgodnie ze strategią spółki na lata 2017-2020. Zawarte są w niej duże nakłady na inwestycje w park maszynowy, jak również nie mniej ważne, choć mniej imponujące wizualnie, usprawnienia organizacyjne, które mają przygotować nas na okres skokowego zwiększania skali działalności. Ostatnie miesiące były niezwykle pracowite, ale już zaczynają przynosić efekty w postaci optymalizacji kosztów i oferty produktowej. Krótko mówiąc, kładziemy solidne fundamenty, dosłownie i w przenośni, pod zwiększone moce produkcyjne. Jeżeli chodzi o kierunki rozwoju na rynku, planujemy dalej aktywnie rozwijać się w segmencie opakowań dla mleczarstwa, gdzie w ostatnich miesiącach notujemy dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży.

Jakie są priorytety firmy na 2018 rok? Jakie wyzwania czekają Supravis? Jakie plany rozwoju i inwestycyjne firma ma zaplanowane?

Wspomniana czteroletnia strategia rozwoju stawia przed nami wyzwania zarówno rynkowe, jak i wewnętrzne. Mamy cel zwiększenia obrotów o 50% do 2020 roku, który jest realistyczny nawet wyłącznie przy rozwoju organicznym. Korzystając z silnej pozycji na rynku i 30-letniego doświadczenia w specjalistycznym segmencie branży, inwestujemy w sprawdzone technologie, gdzie nasze know-how jest nie do podrobienia. W ten nurt wpisuje się inwestycja w 11-warstwową linię do produkcji folii termoformowanych, która pozwoli nam w pełni wykorzystać naszą wiedzę o tym segmencie i „poszaleć” na rynku, oferując rozwiązania, które są innowacyjne nie tylko z nazwy. Podobnie z inwestycją w trzecią już linię do produkcji opakowań termokurczliwych, która powinna dopełnić nasze portfolio produktowe i dać nam zapas mocy na przyszłość. Obie instalacje, których uruchomienie planujemy w pierwszej połowie 2018 roku, wpisują się w dłuższy cykl inwestycyjny, który w okresie 2015-2017 pochłonął już sporo ponad 100 mln zł. Mimo tego zachowujemy zdrową pozycję gotówkową, którą w najbliższym czasie planujemy wykorzystać przy przejęciu co najmniej jednej spółki z branży, aby jeszcze przyspieszyć zwiększanie udziałów w rynku.

Jakie są trendy i mody na rynku opakowań do żywności? Na co szczególną uwagę zwracają obecnie producenci żywności oraz polscy konsumenci?

Na wstępie odróżniłbym pojęcia „trend” i „moda”. Dla mnie „moda” to coś przelotnego, natomiast „trend” wykazuje się w dłuższym okresie i dużo bardziej wpływa na kształtowanie się branży. W ten sposób za modę można uznać np. opakowania foliowe imitujące papier, które pozwalają sklasyfikować produkt w kategorii premium. Jako firma, która ten typ opakowania wprowadzała na polski rynek wiemy, że jest on bardzo efektywny marketingowo, ale w momencie gdy następuje nasycenie, konsumenci zaczynają szukać czegoś nowego, np. folii z efektem aksamitu czy z hologramem. Natomiast do kategorii „trendów” zaliczyłbym z pewnością zwiększającą się rolę sieci handlowych w kształtowaniu rynku opakowań. Poza oczywistymi zjawiskami standaryzacji i wzrostu udziału marek własnych, proces ten cechuje się podwyższonymi oczekiwaniami co do decyzyjności i szybkości realizacji zamówień przez dostawców. Dla branży opakowań wiąże się to z większym rozdrobnieniem serii produkcyjnych z powodu częstych promocji czy akcji sezonowych, a także wymogiem krótszych terminów dostaw, czy serwisu „na telefon”.

Firma Supravis działa w wielu segmentach rynku świeżej żywności – jakie są najważniejsze różnice w specyfice opakowań dla tych segmentów?

Będąc dostawcą specjalistycznych rozwiązań do wymagających zastosowań, naszym zadaniem jest jak najdokładniejsza analiza produktu, który ma być pakowany, jak również maszyny pakującej używanej przez danego odbiorcę. Wychodzimy z założenia, że im bardziej to my martwimy się o produkt klienta, tym mniej on musi martwić się o jego opakowanie. Branża świeżej żywności jest charakterystyczna pod względem ogromnej ilości rodzajów używanych w niej opakowań. Różnią się one parametrami technicznymi (np. produkty mięsne z kością wymagają dodatkowej odporności na przebicie), ale również jeżeli chodzi o ich funkcjonalność w zakresie kontroli warunków wewnątrz opakowania. Na przykład te używane do pakowania wędlin muszą stanowić doskonałą barierę na wilgoć i tlen, a te używane w przetwórstwie ryb dodatkowo muszą zamykać w środku wszelkie zapachy. Natomiast do pakowania niektórych serów dojrzewających używane są folie, które zapewniają selektywną przepuszczalność gazów, aby utrzymać wewnątrz opakowania idealne warunki dla danego rodzaju sera. Dysponując szerokim zakresem doboru odpowiednich parametrów opakowania, jesteśmy w stanie skroić je na miarę oczekiwań klienta i specyfiki jego produktu.

Jakie przewagi konkurencyjne cechują Supravis i które są obecnie najbardziej istotne na rynku opakowań do żywności?

Jak już wspomniałem, jednym z największych wyzwań na dzisiejszym rynku opakowań jest umiejętność szybkiego reagowania na zapotrzebowanie klientów. Jesteśmy dużą firmą o globalnym zasięgu, ale nasz proces decyzyjny bardziej przypomina funkcjonowanie małej, zwinnej firmy rodzinnej. Dzięki temu zdobywamy zaufanie naszych partnerów, którzy wiedzą, że mogą na nas liczyć nawet w podbramkowych sytuacjach. Innym istotnym elementem naszej branży jest absolutny nacisk na powtarzalną jakość opakowań. O ile dekadę czy dwie temu „cena czyniła cuda”, dziś najwięksi odbiorcy są świadomi, że dobre opakowanie może dać ogromne oszczędności w formie zwiększonej wydajności maszyn pakujących, czy ograniczeniu wadliwych partii. Wielu graczy na rynku nazywa siebie „producentami opakowań”, ale z bliższej analizy wynika, że są to w większości konwerterzy lub drukarnie, o działalności rozdrobnionej na wiele różnych branż. Tym, co nas odróżnia, jest ścisła specjalizacja w branży świeżej żywności i osobista kontrola każdego etapu produkcji – od ekstruzji folii, przez konfekcję czy zadruk, aż do użycia na maszynie pakującej klienta – aby zagwarantować bezpieczeństwo całego procesu oraz zapewnić powtarzalność dostarczanych produktów. Nasz nowoczesny i stale poszerzany park maszynowy plasuje nas w światowej czołówce producentów opakowań, dając nam powód do dumy, a naszym klientom – powód do zaufania.

(11.12.2017 za portalspozywczy.pl)


Współpraca