Znaczenie kodowania i znakowania produktów dla małych i średnich producentów żywności i napojów
Identyfikacja pochodzenia produktu i kodowanie dat to kwestie kluczowe dla bezpieczeństwa konsumentów żywności i napojów. Istnieje wiele sposobów na umieszczenie tych informacji na produkcie. Która z nich jest najlepsza dla małych i średnich producentów?
Możliwość zagwarantowania jakości, bezpieczeństwa i autentyczności produktów ma kluczowe znaczenie dla producentów żywności i napojów.
Umieszczenie na opakowaniu numeru partii, kodu kreskowego i odpowiednich dat pozwala zidentyfikować pochodzenie produktu w każdym miejscu na świecie w przypadku jego wycofania, a także zapewnić ciągłość łańcucha dostaw w razie wykrycia podrobionego produktu.
Identyfikacja pochodzenia to kwestia ważna nie tylko dla wielkich międzynarodowych marek, ale również dla małych i średnich producentów.
Akredytacja w zakresie bezpieczeństwa żywności jest często najistotniejszym wymogiem stawianym przed przedsiębiorcami, którzy sprzedają swoje produkty w sklepach stacjonarnych i internetowych. Aby otrzymać taką akredytację, producent musi wykazać przejrzystość i znajomość swojego łańcucha dostaw na całej jego długości, jak również być w stanie szybko i łatwo zidentyfikować pochodzenie i miejsce przeznaczenia wytwarzanych produktów. Identyfikacja pochodzenia produktu jest możliwa dzięki kodom kreskowym typu liniowego 1D i Datamatrix 2D, numerom partii i dacie produkcji.
Informacje o pochodzeniu produktu i daty dają umacniają zaufanie wobec marki oraz pomagają konsumentom dbać o zdrowie. Dzięki informacji o dacie minimalnej trwałości i terminie przydatności do spożycia na opakowaniu konsumenci mogą mieć pewność, że produkt jest nadal optymalnej jakości i można go spożyć bez szkody dla zdrowia.
W jaki sposób umieścić te informacje na opakowaniu?
Istnieje kilka różnych sposobów umieszczenia odpowiednich informacji dotyczących produktu. Można to zrobić na pierwszym etapie produkcji (wówczas dochodzi do kontaktu z żywnością lub napojem), jak również na drugim (na zewnętrznym kartonie lub opakowaniu) czy trzecim (po umieszczeniu na palecie). Niektórzy producenci piszą ją ręcznie, inni używają drukowanych etykiet lub naklejek. Bardziej opłacalnym i szybszym rozwiązaniem jest jednak częściowa automatyzacja tego procesu z wykorzystaniem technologii przemysłowych, takich jak druk atramentowy lub laserowy czy automatyczne etykietowanie.
Bez względu na wielkość przedsiębiorstwa półautomatyzacja umożliwia znaczące ograniczenie kosztów działalności i materiałów eksploatacyjnych. Wymaga również mniejszych nakładów pracy w porównaniu z ręcznym etykietowaniem produktów i opakowań. Przede wszystkim zaś półautomatyzacja w istotnym stopniu zmniejsza ryzyko błędu ludzkiego.
Nieodpowiednie oznakowanie wiąże się często z wysokimi kosztami i utratą reputacji. Dostarczenie do sklepu niewłaściwie zakodowanych opakowań może przynieść małemu przedsiębiorcy straty w wysokości 5000–50000 złotych za paletę. Sklepy, co zrozumiałe, niezwłocznie zwracają palety z produktami, jeśli nie da się zeskanować ich kodów kreskowych czy przeczytać kodów tekstowych, lub w przypadku braku czy uszkodzenia etykiet.
Drukarki kompaktowe edding zostały zaprojektowane w taki sposób, by spełniać rygorystyczne standardy bezpieczeństwa obowiązujące w branży spożywczej. Dzięki wielu zastosowaniom i łatwej obsłudze nasze urządzenia nadają się dla producentów stosujących ręczne metody przetwarzania, napełniarki, owijarki folią, zgrzewarki czy pakowarki próżniowe.
W przypadku pytań dotyczących etykietowania, drukowania lub kodowania prosimy o kontakt.