Znak „Polski produkt”. Co oznacza dla producentów?

05.01.2017 -

Wraz z początkiem roku 2017 pojawiła się możliwość oznaczania żywności znakiem „Produkt polski”. Docelowo nowy znak graficzny ma zastąpić dotychczasowe sposoby oznaczenia polskich produktów.

Dzięki nowym regulacjom producenci artykułów rolno-spożywczych zyskali możliwość oznaczania swoich towarów nowym znakiem graficznym, który informuje o polskim pochodzeniu produktów. By mogli to uczynić, muszą jednak spełnić określone warunki.

W świetle obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, by dany produkt mógł wykorzystywać nowe oznaczenie, musi powstać na terytorium polskim, a dodatkowo zostać wytworzony z polskich składników. Oznacza to, że w przypadku produktów przetworzonych łączna masa składników pochodzących z importu nie może przekroczyć 25% całości produktu.

W przypadku mięsa pojawia się dodatkowy wymóg. By posługiwać się informacją „Produkt polski” będzie trzeba potwierdzić, że zostało ono pozyskane ze zwierząt urodzonych na terytorium Polski, których chów oraz ubój także odbyły się w kraju.

Podobne wymagania dotyczą produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż mięso. Także w tym wypadku muszą one być pozyskane od zwierząt, których chów obywa się w Polsce.

Zgodnie z nowymi regulacjami artykuły rolno-spożywcze, które są oznakowane znakiem graficznym zawierającym informacje „Produkt polski” niezgodnym z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi mogą pozostawać w obrocie jeszcze przez rok, to jest do 31 grudnia 2017 roku.

Szczegółowo znak „Produkt polski” został określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 16 grudnia 2016 roku w sprawie wzoru znaku graficznego zawierającego informację „Produkt polski”. Zgodnie z nim znak ma kształt prostokąta podzielonego w poziomie na dwa równe prostokąty. Kontur znaku wyznacza obrys w kolorze czerwonym.

Dodatkowo górny prostokąt jest w kolorze białym i zawiera wyśrodkowany wyraz „produkt” w kolorze czerwonym, napisany za pomocą wersalików fontu Calibri Bold.

Dolny prostokąt jest w kolorze czerwonym i zawiera wyśrodkowany wyraz „polski” w kolorze białym, napisany za pomocą wersalików fontu Calibri Bold.

Co ciekawe, czcionka Calibri Bold jest dystrybuowana chociażby w pakiecie Microsoft Office, jednak nie wszystkie wersje oprogramowania uprawniają do wykorzystywania kroju. Zdaniem specjalistów może to rodzić poważne problemy. Jak podaje Czasopismo Lege Artis, podmiot posiadający licencję ma prawo żądać stosownego wynagrodzenia za wykorzystywanie swojego kroju. Przypomina także, że licencja na użyty w znaku font Calibri kosztuje 49 dolarów.

Czas pokaże, czy producenci żywności będą zmuszeni odprowadzać opłatę właścicielowi praw do czcionki. Jeżeli tak się stanie, to użytkowanie znaku wcale nie będzie darmowe, jak było to początkowo zakładane.

(05.01.2017 za RW, portalspozywczy.pl/czasopismo.legeartis.org)


Współpraca