Aplikacja „Pola” wprowadzi własny znak towarowy dla polskiej żywności

08.08.2018 -
Aplikacja „Pola” wychodzi ze smartfonów. Już niedługo jej symbol będzie widoczny na opakowaniach produktów spożywczych. Znak towarowy będą mogli uzyskać wyłącznie producenci z polskim kapitałem, niebędący częścią zagranicznych koncernów – poinformowali twórcy aplikacji z Klubu Jagiellońskiego.
W ocenie Klubu Jagiellońskiego, choć patriotyzm gospodarczy staje się coraz bardziej znaczącym czynnikiem zakupowym dla Polaków, po wpisaniu w wyszukiwarce grafik hasła „produkt polski” lub „produkt polski logo” zostaniemy zalani różnorodnymi wersjami oznaczeń imitujących polskie barwy narodowe.
– Mnogość biało-czerwonych znaków towarowych nie pomaga konsumentom w identyfikowaniu polskich produktów. Obecne na rynku oznaczenia te w zdecydowanej większości nie uwzględniają struktury kapitałowej producenta, często więc nasze barwy narodowe zdobią produkty zagranicznych koncernów – pisze Mateusz Perowicz z Klubu Jagiellońskiego.
Jak wskazuje Klub Jagielloński, logo „Teraz Polska” znajdziemy np. na opakowaniach jogurtów niemieckiej firmy Zott, a biało-czerwone Q, najpopularniejszy symbol jakości, znaleźć możemy na majonezie Winiary należącym do szwajcarskiego koncernu Nestlé.
Perowicz wskazuje, że zmiany właścicielskie często są niezauważalne dla przeciętnych konsumentów, którzy niezmiennie kupują produkt o marce, którą uważają w dalszym ciągu za rodzimą.
– Wspierają w ten sposób nie polskie firmy, lecz zagraniczne przedsiębiorstwa. Trzeba jednak zauważyć i to, że ze względu na bardzo szybki rozwój dużych sieci handlowych, polscy mali i średni przedsiębiorcy zaczęli mieć problemy z przebiciem się do świadomości konsumentów ze swoimi produktami oraz lokalnymi markami. Chęć przeciwdziałania takim praktykom była jednym z powodów powstania aplikacji „Pola. Zabierz ją na zakupy”, z której skorzystało już niemal pół miliona Polaków. Nasza aplikacja zwraca uwagę na rzecz niezbędną do świadomego wyboru produktów spożywczych, jaką jest struktura kapitałowa przedsiębiorstw – dodaje.
Już niedługo symbol aplikacji Pola będzie widoczny na opakowaniach produktów spożywczych.
– Nasz znak towarowy będzie prosty, intuicyjny i, co najważniejsze, otrzymać go mogą tylko te podmioty, które produkują w Polsce, są zarejestrowane w naszym kraju, prowadzą tu prace badawczo-rozwojowe i – co najistotniejsze – nie są częścią zagranicznego koncernu – dodaje Perowicz.
Jak mówi Maciej Dulak z Klubu Jagiellońskiego, który odpowiada za rozwój projektu, znak towarowy przeznaczony jest wyłącznie dla produktów, które uzyskały w aplikacji 100 pkt.
– Oznacza to, iż możliwość korzystania ze znaku towarowego przysługuje wyłącznie podmiotom, które spełniają wszystkie kryteria w naszym algorytmie. Będzie to tym samym pierwszy znak, opierający się o merytoryczną ocenę w zakresie pochodzenia oraz kapitału danego producenta – dodaje.
Jak informuje Maciej Dulak na umieszczenie na opakowaniach nowego znaku zdecydowały się już dwie firmy: Radziemska – producent chemii gospodarczej oraz Woda Staropolska – polski producent wody mineralnej pochodzący z Iłży. Jest to firma rodzinna o ponad 30-letniej tradycji, która specjalizuje się w produkcji wód mineralnych pod marką „Staropolska”.
Jak można uzyskać oznaczenie Poli? – Sam znak towarowy jest jednym z elementów, jakie składają się na całość projektu jakim jest Klub Przyjaciół Poli. Uzyskanie znaku towarowego jest jednoznaczne z przystąpieniem do KPP. Szerzej o samej inicjatywie oraz celu KPP przeczytać można na naszej stronie internetowej: Pola-app.pl/friends. Jest tam również kontakt dla zainteresowanych firm – mówi Dulak.
Powstała w 2015 roku aplikacja „Pola” na podstawie zeskanowanego kodu kreskowego danego produktu podaje informacje o jego producencie. Pozwala na szybkie zdobycie informacji na temat miejsca działania producenta, własności kapitału przedsiębiorstwa, zatrudnienia pracowników w Polsce oraz stwierdzenia, czy producent wchodzi w skład zagranicznego koncernu. Celem korzystania z programu ma być wsparcie polskiej gospodarki przez konsumentów
(08.08.2018 za Klub Jagielloński/portalspozywczy.pl, fot. pola-app.pl)