Convenience – silny trend na rynku żywności i jej opakowań

31.01.2017 -
Żywność convenience w opakowaniu convenience, to produkty jednorazowe, jednoporcjowe, do zjedzenia na ulicy lub podczas przerwy w pracy. Idealne opakowanie convenience da się otworzyć jedną ręką. Zdaniem Macieja Wysockiego z agencji Owocni.pl, dziś wszystko musi być mobilne, więc i jedzenie musi być łatwe w obsłudze. – Otwieranie, zamykanie, przenoszenie – niczym najnowszy model iPhone’a. Nowe opakowania dostosowują się do stylu życia, a nie odwrotnie – podkreśla.
Trend convenience wpasowuje się w zabiegany styl polskich konsumentów fit – chcemy jeść mniej i zdrowiej, chcemy też poznawać nowe smaki i dzielić się doświadczeniami. Mamy energię, ale nie mamy czasu. Kupujemy więc coś małego, ale najlepszej jakości i oryginalnego. – Niekiedy po prostu nie chcemy zapychać lodówki albo nosić ciężkich zakupów. Małe, poręczne opakowania są wygodne również w tym sensie – podsumowuje ekspert Owocni.pl.
Maciej Gierszewski, business development manager Central Europe w firmie Sealed Air, jest zdania, że convenience to jeden z najbardziej gorących tematów na ustach sieci handlowych i producentów żywności, a to z kolei wynika z rosnącego zjawiska urbanizacji i zmieniającej się struktury rodziny oraz stylu życia.
– Dziś ponad 60% Polaków mieszka w miastach, prowadząc mocno zabiegany styl życia, chętnie sięgają więc po rozwiązania, które pozwalają im zaoszczędzić cenny czas. Warto jednak obserwować zmieniające się oczekiwania konsumentów wobec dostępnej oferty convenience. Na rodzimym rynku jest ona jeszcze słabo rozwinięta i obejmuje głównie dania o tradycyjnych recepturach z dość dużym udziałem produktów mrożonych czy pakowanych w puszki lub słoiki – dodaje ekspert Sealed Air.
Jednak jego zdaniem wraz ze wzrostem siły nabywczej i znaczenia trendów prozdrowotnych, polscy konsumenci szukają produktów o wysokiej jakości, świeżych i zdrowych. – I tu właśnie widzimy największy potencjał rozwoju rynku żywności wygodnej, z opakowaniem w roli głównej, jako czynnika, który determinuje możliwości innowacji, wygody użytkowania oraz bezpieczeństwa dla konsumenta – zapewnia Maciej Gierszewski.
Firmy spożywcze z niemal każdej kategorii dostrzegają popularność trendu convenience i w jego rytmie się rozwijają. Zdaniem Honoraty Jarockiej, food and drink analyst z firmy Mintel, np. rynek owoców i warzyw będzie odnotowywał rosnące znaczenie trendu convenience, którego głównymi wyznacznikami są poszukiwanie wygody i oszczędność czasu. – Czas staje się coraz cenniejszym zasobem, a styl życia bazujący na wielozadaniowości zwiększa zapotrzebowanie na produkty, które da się łatwo i szybko wykorzystać, ale będą mimo to świeże, wartościowe i uniwersalne – dodaje ekspertka z Mintela.
Jak powinna wyglądać żywność convenience? Agnieszka Perliceusz, product manager firmy Pamapol, jest zdania, że opakowanie convenience powinno być zaprojektowane zgodnie z trzema podstawowymi kryteriami: szybkość, wygoda i bezpieczeństwo użycia.
– To równocześnie najważniejsze cechy tego typu opakowań, dzięki którym mogą one zostać dobrze przyjęte przez konsumentów i w efekcie coraz bardziej przez nich pożądane. Konsumenci coraz częściej szukają produktów, które będą nie tylko smaczne, ale także szybkie i wygodne w użyciu. W odpowiedzi na te potrzeby, opracowaliśmy nową linię dań gotowych convenience, innowacyjną w swojej kategorii właśnie ze względu na opakowanie – plastikowy kubek convenience. Jest lżejszy, bezpieczny i wygodny, a dodatkowo poręczny. Zaproponowaliśmy także mniejszą, dopasowaną gramaturę opakowania, która sprawia, że porcja posiłku jest idealna do zjedzenia „na raz” bezpośrednio z miseczki. Oprócz tego nowe produkty można przechowywać w temperaturze pokojowej, a podgrzanie ich zajmuje tylko trzy minuty. Design opakowania zgodny z najnowszymi trendami konsumenckimi – wylicza Agnieszka Perliceusz.
Z kolei Ewelina Haraburda z Bakallandu podkreśla, że convenience food to produkty żywnościowe, które są przygotowane optymalnie pod kątem sprzedaży i konsumpcji. – Trend ten współistnieje z trendem on the go, ale również z trendami prozdrowotnymi, które sprawiają, że bakalie są idealnym produktem dla żyjących w biegu konsumentów, chcących jednocześnie zachować zbilansowaną dietę – mówi Ewelina Haraburda z Bakallandu.
(31.01.2017 za portalspozywczy.pl)