Czas na wizję, integrację i rozwój. Organizacje mleczarskie w obliczu zmian rynkowych

Organizacje branżowe muszą wyjść poza funkcję czysto reprezentacyjną – potrzebujemy narzędzi analitycznych, dostępu do danych rynkowych, wsparcia legislacyjnego oraz realnego udziału w dialogu z administracją - mówi Arkadiusz Pisarek, Prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich.

Mleczarstwo potrzebuje silnych struktur
Zmieniający się rynek i postępująca konsolidacja w Europie - jak choćby przykład połączenia Arli z DMK, pokazują, że bez silnych struktur i wspólnego działania trudno będzie nam utrzymać konkurencyjność – uważa Arkadiusz Pisarek.

W jego przekonaniu, rola KZSM powinna ulec istotnemu wzmocnieniu, szczególnie w kontekście wyzwań, przed jakimi stoi obecnie spółdzielczość mleczarska.
Potrzebujemy silnej reprezentacji interesów naszych członków – zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. KZSM może i powinien być głosem doradczym, opiniotwórczym i negocjacyjnym, ale także platformą integrującą sektor, wymieniającą dobre praktyki oraz wspierającą rozwój technologiczny i organizacyjny spółdzielni – twierdzi prezes Pisarek
 Podkreśla, że KZSM – jako organizacja o wieloletniej tradycji – pełni rolę silnego reprezentanta interesów spółdzielni mleczarskich zarówno tych dużych jak i średnich i małych, ale także aktywnego kreatora przyszłości branży mleczarskiej w Polsce.

Zadania stojące przed organizacjami mleczarskimi
Jestem przekonany, że rola KZSM będzie coraz ważniejsza – ale też bardziej wymagająca. Nie wystarczy już tylko reprezentować interesy – trzeba kreować wizję, integrować środowisko i być aktywnym graczem w wielu obszarach: od polityki przez edukację po innowacje – mówi prezes Pisarek

KZSM jest partnerem instytucji państwowych, gdzie wypracowuje wspólne stanowiska, analizując skutki planowanych regulacji i proponując rozwiązania korzystne dla producentów mleka, przetwórców i konsumentów.
Chcemy być szeroką platformą współpracy i wymiany wiedzy i także pełnić funkcję integratora dla branży - mówi prezes KZSM
Prezes podkreśla, że KZSM podejmuje liczne działania promocyjne służące promocji polskiego mleka i jego przetworów m.in. Kampania pn. Polskie produkty mleczne królują na stole, Działania promocyjne w branży HoReCa czy Pikniki Mleczne pozyskując na ten cel środki z Funduszu Promocji Mleka.


Współpraca organizacji mleczarskich
KZSM Zw. Rew. podjął się wspólnie z innymi organizacjami branży mleczarskiej tj. Polską Izbą Mleka, Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Krajowe Stowarzyszanie Mleczarzy, Związek Polskich Przetwórców Mleka opracowania strategii rozwoju dla polskiego mleczarstwa, która będzie określała zarówno wizję jak i plan rozwoju mleczarstwa w naszym kraju.

KZSM Zw. Rew. jest obecny we wszystkich najważniejszych działaniach związanych z branżą mleczarską. W tym roku zorganizowaliśmy  debatę nt. przyszłości polskiej branży mleczarskiej w Polsce i na świecie. Aktualna sytuacja na rynku mleka w Polsce i na świecie" z udziałem Czesława Siekierskiego, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi a także przedstawicieli instytucji rządowych czy organizacji branżowych - mówi prezes Pisarek
Nie mniej ważne jest, iż KZSM Zw. Rew. stoi również na straży wartości spółdzielczych stanowiących fundament działania każdej spółdzielni mleczarskiej.
 

Współpraca