Prezes OSM Łowicz: Musimy zwiększyć rolę eksportu

28.05.2015 -
Nasza spółdzielnia koncentrowała się na rynku wewnętrznym. Zatem eksport nie był u nas dominujący. Teraz rola eksportu musi być zwiększona – powiedział Jan Dąbrowski, prezes OSM Łowicz.
W roku 2013 eksport OSM Łowicz osiągnął 15% produkcji, w 2014 roku spółdzielnia za granicę sprzedała 17% produkcji, podczas gdy największe mleczarnie mają ponad 30% eksportu. – Rola eksportu musi być zwiększona w naszej spółdzielni – mówi prezes Dąbrowski. 17% produkcji mleczarni z Łowicza to równowartość 280 milionów złotych.
Prezes zauważa, że popyt nie jest zrównoważony z podażą. – Podaż surowca przewyższa popyt wewnętrzny. Ta sytuacja ma miejsce od wielu lat. Produkcja mleka w Polsce jest trwale wyższa od popytu wewnętrznego. Wiadomo, że około 30% surowca musi być sprzedane za granicę. Równocześnie nie można się sprofilować tylko na eksport, bo eksportem rządzą decyzje polityczne czy geopolityczne, jak to miało miejsce w ubiegłym roku z Rosją. Dlatego rynek wewnętrzny jest ważny dla polskich producentów – mówi Jan Dąbrowski.
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu jest jedną z największych mleczarń w Polsce. Marka „Łowickie” aktualnie zajmuje 51 miejsce w rankingu Najcenniejsze Polskie Marki, a jej wartość szacowana jest na 262,8 mln zł.
Przychody ze sprzedaży w roku 2014 wyniosły ok. 1,6 mld złotych. Oferta markowych produktów to 266 pozycji. Główne kategorie produktów to mleka i śmietanki, napoje mleczne, sery dojrzewające, masło, szeroki asortyment twarogów i serków, napoje fermentowane, desery mleczne oraz produkty w proszku.
Spółdzielnia zatrudnia 1280 osób.
(28.05.2015 za Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl)