Property Forum 2017: Nie tylko zakupy. Co czeka galerie handlowe?

25.09.2017 -

Centra i galerie handlowe „oszalały” na punkcie szukania nowych funkcji, które będą magnesem dla klientów. O tym, że zakupy to za mało, wiedzą już wszyscy, ale co – poza gastronomią, przestrzeniami do wypoczynku i pracy – musi dziś znaleźć się w mega modnej galerii handlowej? O tym rozmawiali uczestnicy Property Forum 2017.

Firma IQS bada rynek centrów handlowych od wielu lat. Wyniki ostatnich ankiet jednoznacznie pokazują, że obiekty te przestały być wyłącznie miejscem robienia zakupów. – Galerie handlowe wychodzą naprzeciw potrzebom klientów, a nawet je kreują. Pokazują też, czym może być dziś nowoczesny obiekt – mówiła w czasie Property Forum 2017 Agnieszka Kowalewska, Shopping Center Research Manager, IQS. – To w centrach spędza się czas, je posiłki, a nawet – w nowo powstałych przestrzeniach coworkingowych – pracuje – dodaje.

Bartosz Pustuł, dyrektor, Dział Zarządzania, prezes zarządu, NAI Estate Fellows i moderator dyskusji podkreślił, że tę kreatywność w szukaniu nowych funkcji wymusza szybki rozwój sektora e-commerce i to, że zakupy przenoszą się do świata wirtualnego. – To nieodwracalny trend – podkreślała Agnieszka Kowalewska. Zdaniem ekspertki w przyszłości możemy spodziewać się wielu nowych funkcji, m.in. przestrzeni do edukacji, gdzie będzie można uczyć się np. robienia makijażu.

O poszukiwaniu nowych funkcji dla galerii handlowych mówiła też Ewa Kuryłowicz, wiceprezes zarządu, Kuryłowicz & Associates. – Griffin Art Space czy aukcje we wrocławskim Domu Handlowym Renoma pokazują, że w obiektach tych tkwi wielki potencjał. Ludzie cenią sobie poczucie bycia w przestrzeni publicznej – zaznaczyła.

Handel się zmienia – inaczej wygląda na rynku azjatyckim, amerykańskim, a jeszcze inaczej na europejskim. Jako przykład kierunków, jakie obierają inwestorzy centrów na świecie, Ewa Kuryłowicz podała obiekt handlowy otwarty w kwietniu br. w Japonii, wyglądający jak małe, europejskie miasteczko. – Dużo potencjału dla rozwoju centrów handlowych leży właśnie w wyrazie przestrzennym – podsumowała.

Wiele możliwości tworzenia atrakcyjnych przestrzeni handlowych dają obiekty, którymi dysponuje PKP. – Mamy ok. 600 dworców, z czego połowa ma wielki potencjał do realizacji projektów komercyjnych – podkreśliła Brygida Zalewska, zastępca dyrektora, Biuro Obrotu Nieruchomościami, Polskie Koleje Państwowe SA. PKP już od kilku lat na dużą skalę przekształca dawne dworce I nadaje im nowe funkcje. – W wielu naszych obiektach są dziś teatry I biblioteki. Poza tym wspólnie prowadzimy eventy, współpracujemy z inwestorami – podkreśliła.

Co zatem ma się znaleźć w idealnym centrum handlowym XXI wieku – pytał Bartosz Pustuł, moderator dyskusji. – Nie ma jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od typu obiektu handlowego, ale też wielkości miasta i samej lokalizacji – mówił Michał Małecki, Head of Leasing, CREAM Sp. z o.o.

(25.09.2017 za propertynews.pl)


Współpraca