Sery wciąż najważniejszą pozycją polskiego eksportu

22.04.2015 -
Pomimo 5% dynamiki spadku wartości wywozu, w 2014 roku sery pozostały najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z niespełna 35% udziałem w jego łącznej wartości.
W ubiegłym roku poza granice Polski wysłano 204,6 tys. ton tych przetworów, o 1,5% mniej niż rok wcześniej, a wskutek niższych cen odnotowano 5% spadek wartości eksportu, która osiągnęła poziom 657 mln euro. Najważniejszym rodzajem eksportowanych serów są sery dojrzewające, oznaczone zbiorczo kodem PCN 0406 90. Ich wywóz stanowił ponad połowę wartości (ponad 346,65 mln euro) i 47% wolumenu (czyli 95,56 tys. ton) wszystkich serów, jakie w ubiegłym roku trafiły z Polski za granicę. Oznaczało to 12% spadek wartości, przy 8% zniżce ilości względem poprzedniego roku. Drugą istotną kategorię stanowią wciąż sery świeże i twarogi. W wywozie z 2014 roku odnotowano 4% wzrost wartości (do 155,6 mln euro, jest to 24% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 9% względem 2013 roku do 60,3 tys. ton. Słabsze wyniki ilościowe odnotowano w wywozie serów topionych (przez lata zajmowały one drugą pozycję pod względem wartości eksportowanych serów, wyjątkowy był rok 2011, kiedy to spadły na trzecią pozycję, podobnie było w 2013 r. i 2014 r.): wolumen wywozu wzrósł zaledwie o 2% do 45,7 tys. ton, a wartość zwiększyła się o 5% do 142,6 mln euro, co stanowiło ok. 1/5 wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 2,5 tys. ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 12,1 mln euro. Od lat najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski były państwa UE, jednak w 2013 roku na skutek wzrostu popytu na polskie artykuły mleczarskie z Rosji, to ten kraj stał się głównym odbiorcą serów z Polski.
Utrzymywał on funkcję lidera jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku, ale na skutek wprowadzonego w sierpniu embarga, w całym 2014 roku Rosja spadła na drugie miejsce pod względem ilości wysyłanych w tym kierunku serów. Wywóz do tego kraju zmniejszył się w ujęciu wartościowym o 36,9% do 67,6 mln euro przy ponad 38,7% zniżce wolumenu do 17,7 tys. ton. Pomimo niespełna 3% spadku ilości (do 26,1 tys. ton i 5% zniżce wartości do 81 mln euro) głównym odbiorcą serów z Polski stały się Czechy. W związku z takim stanem rzeczy wzrosło znaczenie Unii Europejskiej jako odbiorcy serów z Polski (63% ogółu wywozu serów trafiło w ubiegłym roku do krajów UE – w ujęciu wartościowym było to 455,9 mln euro, czyli o 1,4% mniej niż w 2013 roku). Spadło natomiast znaczenie Wspólnoty Państw Niepodległych z 17% w 2013 roku do 12,7% w 2014 r. Wywóz do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej zmniejszył się wartościowo o 31% do 76 mln EUR, choć eksport do Białorusi wzrósł czterokrotnie do 5,4 mln euro. W ubiegłym roku wśród głównych unijnych rynków eksportu serów nastąpiły niewielkie zmiany. O 14,5% zmniejszyła się wartość sprzedaży do Niemiec – trzeciego odbiorcy polskich serów w UE. W 2014 roku wysłano tam 22,1 tys. ton serów i twarogów, (– 9,5% w skali roku) za 67,2 mln euro. Zwyżki odnotowano w sprzedaży serów do Włoch i Wielkiej Brytanii, które zajmują kolejno czwarte i szóste miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen wzrósł odpowiednio o 12,7% do 17,9 tys. ton i 3,4% do 11,2 tys. ton, w ujęciu wartościowym odnotowano natomiast zwyżki +8,6% do 62,6 mln euro w przypadku Włoch i +3,8% do 37,5 mln euro do Wielkiej Brytanii). 11% spadek odnotowano w przypadku piątego pod względem wartości odbiorcy serów z Polski jakim jest Słowacja (40,5 mln euro).
(22.04.2015 za FAMMU/FAPA)